حاشیه‌های روز بی‌حاشیه مجلس؛ لابی‌های غیرعلنی در صحن علنی

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی روزی آرام را در دل التهاب‌ها کشور پشت سر گذاشت اما روند صحن به گونه‌ای بود که می‌توان این آرامش را آرامش پیش از توفان دانست.

کد مطلب: ۸۳۳۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌های روز بی‌حاشیه مجلس؛ لابی‌های غیرعلنی در صحن علنی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در حالی کار خود را آغاز کردند که به دلیل غیبت بیش از 120 نفر جلسه در ابتدا رسمیت نداشت.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت از فرصت ایجادشده استفاده کرد و توضیحاتی مختصر از آنچه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه گذشته بود به نمایندگان مجلس شواری اسلامی گزارشی ارائه کرد.

بالاخره و بعد از چند دقیقه تعداد نمایندگان به حد نصاب (180 نفر) رسید تا مجلس شورای اسلامی نشستی علنی با تعداد حداقلی نمایندگان را برگزار کند.

این هفته قرار بود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تعطیلات تابستانی بروند و به کارهای حوزه‌های انتخابیه خود رسیدگی کنند که با توجه به اتفاقات خاص ایجادشده در کشور و اهمیت موضوع این مسئله به تعویق افتاد.

کم بودن تعداد نمایندگان ناخودآگاه آرامش خاصی را در مجلس ایجاد کرده بود و از فریادها و شلوغی‌های همیشگی خبری نبود، دستور کار مجلس نیز جز سوال از محمود حجتی، وزیر جهاکشاورزی، نکته خاصی نداشت.

سرانجام حجتی به صحن بهارستان پا گذاشت تا خود را در مقابل سوالات دو تن از نمایندگان قرار دهد.

قرجه طیار، نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی، از وزیر جهاد کشاورزی در چهار محور بیان شد که شامل علت نبود سیاست‌های مشخص و تعریف شده بخش کشاورزی و روزمرگی در مجموعه مدیریت کشاورزی، برنامه‌ها و اقدامات ضعیف در صرفه‌جویی مصرف آب در بخش کشاورزی، ضعف عملکرد در پرداخت مطالبات گندم در سال ۱۳۹۶ و لاینحل ماندن اختلافات ۵۰ ساله منابع طبیعی با کشاورزان شهرستان گنبد کاووس بود که در نهایت او از اظهارات وزیر قانع شد و حجتی از خان اول به سلامت گذشت.

نوبخت به خان دوم سوالات جواد کریمی قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری مردم مشهد رسید. مطابق انتظار سوال او تند و حاوی نکات ریز و درشت بسیاری بود، او در اظهارات خود از وجود سلطه در بازارهای مختلف کشور گلایه کرد و گفت: «من قبلا هم گفته‌ام که اگر 10 سلطان را از کشور جمع کنند، اوضاع اقتصاد کشور بسیار بهتر خواهد شد، دولت باید با سلطان شکر، سلطان ذرت، سلطان پارچه، سلطان پنبه و امثال اینها برخورد کند.»

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارات خود سلطان ذرت کشور را فردی به نام «مدلل» معرفی کرد و گفت که تعیین قیمت این ماده خوراکی برعهده اوست و با اقدامات خود مانع فعالیت وارد‌کنندگان کوچکتر در بازار می‌شود.

نکته اینجا بود که حجتی نه تنها اظهارات او را رد نکرد بلکه به نوعی بر آن صحه گذاشت منتهی متذکر شد که دولت تمام اقدامات لازم برای برهم خوردن این معادله را انجام داده است.

او همچنین گفت که راهکار پایان یافتن این وضع وجود این سلطه‌گرایی‌ها کمک به تعاونی‌ها برای ورود قدرتمند به بازار است.

با این همه، کریمی‌‌قدوسی از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشد تا وارد بودن سوال او به رای گذاشته شود که در نهایت نمایندگان مجلس با 113 رای از مجموع 197 نماینده حاضر اعلام کردند از پاسخ‌های حجتی قانع نشده‌اند تا او نیز به جمع دو اخطاری‌های دولت بپیوندد.

نکته قابل توجه روز آرام بهارستان شکل‌گیری دسته‌های دو یا سه‌نفر از نمایندگان در گوشه و کنار صحن و رایزنی طولانی مدت آن‌ها با یکدیگر بود.

برگه‌هایی با سربرگ مجلس شورای اسلامی نیز بین آن‌ها رد و بدل می‌شد که بعضا نمایندگان پس از چند دقیقه چانه‌زنی اقدام به امضا آن‌ها می‌کردند.

یک منبع آگاه در همین باره به خبرنگار پانا گفت که برگه‌های در دست نمایندگان برای جمع‌آوری امضا به منظور استیضاح وزرا اقتصادی دولت بوده و اغلب صحبت‌های انجام شده در جمع‌های مطرح شده نیز در همین مورد بوده است.

با این همه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در ساعت 12:45 دقیقه پایان یافت، پاویون مجلس نیز شاهد حضور کم تعداد نمایندگان بود اما همان‌ها هم که بودند اغلب اظهاراتشان درباره استیضاح احتمالی وزرا و تغییرات در کابینه بود.

از سوی دیگر نیز بسیاری از نمایندگان هرگونه اقدام برای بررسی طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری را که پیشتر از سوی نمیاندگان اصولگرا مطرح شده بود و اکنون برگردن یک نماینده اصلاح‌طلب گذاشته شده را نفی کردند و تاکید می‌کردندکه هرگز چنین برنامه‌ای ندارند و صرفا قصدشان ایجاد تغییرات بر اساس اوضاع خاص موجود و مطالبات مردم در کابینه دوزادهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار