رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران: خطاهای مدیریتی وضع جامعه را پیچیده‌تر کرده است

تهران (پانا) - رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت فراز و فرودهای داخلی و هزینه‌هایی که خطاهای مدیریتی در دوره‌های گوناگون برای کشور پدید آورده، وضع امروز جامعه ایرانی را پیچیده‌تر کرده است.

کد مطلب: ۸۳۳۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران: خطاهای مدیریتی وضع جامعه را پیچیده‌تر کرده است

الهام فخاری در آستانه سالروز حادثه هوایی دوازدهم تیر در نطق پیش از دستور خود در هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران، گفت: امروز در جهانی به سر می‌بریم که شکل‌هایی از خشونت سازمان‌یافته، شبکه‌ی بازرگانی خشم، خشونت و نیرنگ و فناوری‌های نوین برای به خدمت گرفتن اکثریت در راستای تامین منافع اقلیت بیش از همیشه رخ می‌نماید.

این عضو شورا ادامه داد: کارخانه‌ها و انبارهای اسلحه‌سازی متورم هستند و بیش از همه کودکان و نوجوانان قربانی این تجارت خونین به شمار می‌روند. فشار آوردن به ملت‌ها از بیرون یا فشار بر مردم از درون برای وادار کردن به پذیرش زور، چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فناوری و تباه کردن زندگی نسل‌ها و فروریختن بیش از پیش طبقه متوسط، امروز هم پیش رویمان رخ می‌دهد.

وی گفت:روند ویرانگری سامانه‌های زیستی و زیست‌بوم زمین، هوا و آب را بیش از گذشته برای همه جانداران ناپایدار کرده است. این وضع پیامد یک‌سویه‌نگری‌ها و برنامه‌های پیدا و پنهان زورمداران همراه با خطاهای مردمان و مدیران است.

فخاری با اشاره به تاریخ معاصر کشور، افزود: جامعه ایرانی در سراسر تاریخ و به ویژه تاریخ یک سده کنونی هزینه‌ی سنگین فشارهای بیرونی و مسائل درونی را پرداخته است. خشونت سازمان‌یافته از سویی و بهره‌کشی از منابع مردم، در گونه‌های حمله مستقیم به منافع ملی ایران که یک نمود آن کودتای ۲۸ مرداد است، بمب‌گذاری‌ها و ترور (نمونه‌ی واضح آن فاجعه هفتم تیر)، پشتیبانی و واداشتن همسایگان ایران برای هجوم و جنگ فرسایشی، حمله‌ی مستقیم ۱۲ تیر ناو نظامی آمریکایی وینسنس که ۲۹۰ غیرنظامی را به کام مرگ کشاند. بمباران شیمیایی و نسل‌کشی مردمان مرزنشین، کردهای مظلوم ایران و عراق، حمله شیمیایی به سردشت در شامگاه هفتم تیر، فشارها و تحریم‌های اقتصادی سیاسی پی‌درپی مردمی که می‌خواسته‌اند مستقل و آزاد در پهنه سرزمینی خود آشتی جویانه و بالنده زندگی کنند. همه جلوه‌هایی از ستم و خشونتی است که بر مردم ایران رو داشته شده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با انتقاد از نگاه دوگانه کشورها به هنر و تخصص ایرانی و وضع معیشتی مردم و تحریم‌ها، گفت: در جهانی به سر می‌بریم که از یک سو نگاه بی‌مانند کارگردانان‌مان عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، بهرام بیضایی، تقوایی و پناهی را می‌ستاید و از سوی دیگر در برابر دشوارترین شرایط زندگی مردم‌مان به تماشا می‌نشیند. از سویی بهترین متخصصان ایرانی را به همکاری جلب می‌کنند و از سوی دیگر شرایط بالندگی کودکان و نوجوانانمان را دچار چالش‌های بنیادی می‌کنند. در چنین ناپایداری‌هایی فراز و فرودهای داخلی و هزینه‌هایی که خطاهای مدیریتی در دوره‌های گوناگون برای کشور پدید آورده، وضع امروز جامعه ایرانی را پیچیده‌تر کرده است.

رئیس کمیته اجتماعی ادامه داد: با گرامیداشت یاد و نام همه جان‌باختگان و قربانیان ترور و جنگ، خشونت‌های سازمان‌یافته در همه شکل‌های نظامی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را محکوم کرده و از مردم گرانقدر، فروتن و شکیبای ایران و به ویژه تهران درخواست می‌کنم در شرایط دشوار محیط‌زیستی، اقتصاد، بین‌المللی، سیاسی و اجتماعی کنونی بیش از هرچیزی، یاور یکدیگر باشیم.

وی در انتهای صحبت‌هایش اضافه کرد: رنج و زخم چالش‌ها را می‌توان با آمادگی، همدلی، همبستگی و یاری‌رسانی کاست و از درهم شکستن نهادهای اجتماعی بنیادی پیشگیری کرد.در چنین روزهایی نهادهای صنفی، مدنی و تخصصی می‌توانند از تکرار تجربه‌های ناسودمند پیشگیری کنند و ایران و جامعه ایرانی را از این طوفان به سلامت بگذارنند. امیدی اگر هست، امید مردم به خود مردم است و خداوند یاور امیدواران باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار