در گفت‌وگو با پانا

رئیس مرکز درمان اعتیاد بهزیستی: آمار کودکان زباله‌گرد را نه تایید و نه رد می‌کنم

تهران (پانا) - کودکان زباله گرد که ممکن است به دام اعتیاد بلغزند و همچنین شیوع اعتیاد در میان نوجوانان به یکی از نگرانی های قابل توجه در جامعه بدل شده است.

کد مطلب: ۸۳۳۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز درمان اعتیاد بهزیستی: آمار کودکان زباله‌گرد را نه تایید و نه رد می‌کنم

فاطمه عباسی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، می‌گوید که باید آماری از کودکان زباله‌گرد به دست آورد و برای بهبود وضع این کودکان تلاش کرد.

او معتقد است که آمارهای کنونی درباره کودکان زباله‌گرد باید با دقت بیشتر و با توسل به روش‌های علمی گردآوری شود.

اکبر رجبی، مدیرعامل انجمن جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها پیشتر در همایش بحران اعتیاد در میان نوجوانان به افزایش کودکان زباله‌گرد هشدار داده و اعلام کرده بود اگر کاری برای این موضوع انجام نشود، طی چهار یا پنج سال آینده با 20 هزار کودک زباله‌گرد در تهران مواجه خواهیم بود.

فاطمه عباسی در واکنش به این آمار به پانا گفت:‌ من نه می‌توانم این آمار را تایید و نه تکذیب کنم. به عقیده من برای هر آماری که مطرح می‌شود باید حتما کار علمی و پژوهشی انجام شده باشد، شاید آنان کار علمی انجام داده و این رقم را اعلام کرده‌اند اما من از این موضوع مطلع نیستم و نمی‌توانم رقم دقیقی از افزایش کودکان زباله‌گرد مطرح کنم.
او درباره شیوع اعتیاد در میان کودکان گفت: شیوع اعتیاد دانش‌آموزان در پیمایش‌های جدید بالاتر از پیمایش قبل است. این احتمال ممکن است درباره کودکان کار و خیابان هم وجود داشته باشد. اما نمی‌توان بدون تحقیق درباره این مساله حرف زد. ما درباره کودکان کار و خیابان تست اچ.آی.وی. را انجام داده‌ایم و اگر احتمال اعتیاد داشته باشند، در این مراجعات به آنها خدمات لازم را هم ارائه می‌دهیم اما آزمایش اعتیاد از همه آنها گرفته نمی‌شود.

این مسئول بهزیستی با بیان اینکه موضوع کودکان زباله‌گرد، موضوع بسیار حساسی است که باید معاونت اجتماعی درباره آن اظهارنظر کند، گفت: به نظر می‌رسد لازم است همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف برای کاهش این کودکان و نوجوانان به وجود بیاید.

هشدار درباره افزایش کودکان زباله‌گرد از سوی ان‌.جی‌.او.ها مطرح و درباره این موضوع از سوی فعالان اجتماعی اظهار نگرانی می‌شود. در این زمینه احمدرضا پرنده، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، دو روز گذشته در گفت‌وگویی توضیح داد: تصمیم گرفته شد شهرداری به پیمانکاران خود اعلام کند تا با افراد دارای صلاحیت قرارداد ببندند و از نوجوانان زیر ۱۸سال و به ویژه کودکان زیر ۱۵ سال در زباله‌گردی و تفکیک زباله استفاده نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار