افت۴۱درصدی تأمین برق نیروگاه‌های برق‌آبی به علت پائین‌بودن ارتفاع آب

تهران (پانا) - مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور می‌گوید ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های برق‌آبی۱۱ هزار و ۹۴۴ مگاوات است که به دلیل پایین‌بودن ارتفاع آب در مخازن سدها نمی‌توان برق از این منابع تولید کرد.

کد مطلب: ۸۳۲۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
افت۴۱درصدی تأمین برق نیروگاه‌های برق‌آبی به علت پائین‌بودن ارتفاع آب

به گزارش وزارت نیرو، فربد استیری، مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشو با اشاره به کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های کشور در نیمه دوم سال گذشته، گفت: افت حجم بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۹۶) تاکنون به ۱۶۷ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ۲۶ درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که بخش اعظم ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در این منطقه قرار گرفته است این روند متفاوت است، به‌طوری که در بازه زمانی مذکور حجم بارش‌های این منطقه به ۲۱۲ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افت ۴۱ درصدی داشته است.

استیری با تاکید بر اینکه حدود ۸۶ درصد ظرفیت در دست بهره‌برداری نیروگاه‌های برق‌آبی در این حوضه آبریز واقع شده است، عنوان کرد: افت ۴۱ درصدی بارندگی‌ها در این حوضه آبریز موجب شده تا میزان تولید انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی نیز با کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شود.

توان قابل تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در تابستان ۶۳۰۰ مگاوات پیش‌بینی می‌شود

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که در سال آبی جاری داشته‌ایم و آخرین پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از منظر بحث آورد و نیاز مصرف شرب، صنعت و کشاورزی در پایین‌دست سدهای دارای نیروگاه برق‌آبی، به‌ویژه در حوضه‌های آبریز کارون، دز، کرخه و سایر سدها، میزان تأمین توان قابل اتکای نیروگاه‌های برق‌آبی در زمان پیک حدود ۶۳۰۰ مگاوات است.

پیش‌بینی تولید روزانه ۴۰ هزار مگاوات ساعت انرژی توسط نیروگاه‌های برق‌آبی

وی تأکید کرد: همچنین براساس میزان آب موجود و آورد و نیازهای پایین‌دست، در تابستان سال‌جاری می‌توانیم روزانه به طور متوسط رقمی در حدود ۴۰ هزار مگاوات ساعت توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تولید انرژی داشته باشیم. همچنین میزان توان قابل تولید و متوسط تولید انرژی روزانه پیش‌بینی شده برای تولید ۶ ساعت در زمان پیک مورد نیاز شبکه برق برآورد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار