اردکانیان: مشکل آب شرب خرمشهر و آبادان تا 15 تیر حل می‌شود

۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴ میلیون نفر تنش آبی دارند

تهران (پانا) - وزیر نیرو بر لزوم اصلاح رفتار مصرفی درباره آب تاکید کرد و از تصویب تعرفه بیشتر برای مشترکان پرمصرف در بخش‌های دولتی و غیردولتی خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۲۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
اردکانیان: مشکل آب شرب خرمشهر و آبادان تا 15 تیر حل می‌شود

رضا اردکانیان در نشست خبری فهتگی سخنگوی دولت که با حضور او و وزیر اقتصاد برگزار شد با اشاره به میزان بارندگی در کشور گفت: «امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۶ درصد کم‌بارشی داشته‌ایم که این رقم در کرمان ۵۸ درصد و فارس 73 درصد است.»

او افزود: «ما یک جامعه بدمصرف هستیم که اگر 10 درصد از آب کشاورزی را مدیریت کنیم تا سال‌ها مشکلی نخواهیم داشت، اگر به جای مبارزه با خشکسالی با کم‌آبی مدارا و سازگاری کنیم، درست می‌شود.»

وزیر نیرو ادامه داد: «مدیریت بخش کشت فقط بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست، آب یک موضوع میان‌بخشی است. آب چه در کشورهای کم‌آب و چه پرآب دارای چند وجه است که اگر مدیریت نشود، جنبه امنیتی خواهد داشت.»

او ادامه داد: «سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق داشتیم که امروز ۴ هزار و۵۰۰ مگاوات کاهش داشت.»

اردکانیان ادامه داد: «با درخواست رئیس‌جمهوری گزارشی از یک هزار و ۱۵۷ شهر تهیه شد که حدود 334 شهر با جمعیت ۳۴ میلیون نفر تنش آبی دارند که نیمی از آن‌ها در وضعیت قرمز هستند. در هیات دولت یک هزار میلیارد تومان برای طرح اضطراری (آب) تصویب شد.»

او به محل مصرف این بودجه اشاره کرد و گفت: «432 میلیارد تومان هزینه برای آب‌رسانی اضطراری برای 101 پروژه در ۱۶۴ شهر اختصاص داده ایم، برای آبرسانی در ۶ هزار روستا ۲۰۰ میلیارد تومان و برای تکمیل پروژه‌های آبی 288 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.»

اردکانیان گفت: «امسال حدود ۲۰۰ مگاوات واردات برق خواهیم داشت باید رفتار مصرفی تصحیح شود و برای مشترکان پرمصرف در بخش‌های دولتی و غیردولتی تعرفه دیگری مصوب کنیم.»

او افزود:«خوشبختانه گام‌های اولیه را به درستی برداشته‌ایم و این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد و همچنین درباره تولید برق نیز باید بگویم که ما پنج هزار مگا وات کمبود تولید برق داریم و اگر بخواهیم به همین شکل مصرف را ادامه دهیم قهرا با خاموشی در کشور مواجه خواهیم بود که نباید اجازه دهیم به این سمت حرکتی انجام شود.»

اردکانیان با بیان اینکه از امسال در نظر داریم تا برنامه‌ای برای مدیریت و کاهش مصرف برق آغاز کنیم، اظهار کرد:«این برنامه از سازمان‌ها، ادارات و دفاتر دولتی آغاز می‌شود، بخصوص که آنان حجم قابل توجهی از مصرف برق را هم به خود اختصاص می‌دهند و می‌خواهیم با اجرای این طرح از مصرف بی‌رویه جلوگیری کنیم و با مانیتورینگی که در همه کشور انجام می‌دهیم برق سازمان‌هایی که در مصرف برق آن هم در ساعات پیک مصرف استانداردها را رعایت نکنند، قطع خواهد شد.»

نامتعادل بودن منابع آب‌های زیرزمینی مهم‌تر از خشکسالی‌ها و کم بارشی‌ها است

اردکانیان درباره اینکه دولت چه برنامه‌هایی برای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی دارد؟ گفت: «نامتعادل بودن منابع آب‌های زیرزمینی مهم‌تر از خشکسالی‌ها و کم بارشی‌ها است چون آب‌های سطحی دیده می‌شوند حساسیت بیشتری را برانگیخته می‌کنند اما منابع زیرزمینی چون در مقابل دیدگان نیست، حساس‌تر می‌شود. طرح تعادل‌بخشی در آب‌های زیرزمینی در دستور کار دولت است اما مشکل محدودیت منابع وجود دارد که با سازمان برنامه در حال بررسی هستیم تا این مشکل حل شود. مشکل افت منابع آب‌های زیرزمینی صرفا با بستن چاه‌ها حل نمی‌شود، باید چاره‌جویی‌های مختلفی داشته باشیم مثلا به استان‌ها تفویض اختیار بدهیم تا آنها با حفظ معیشت مردمی که از این چاه‌ها بهره می‌بردند، بهره‌برداری را به سمت‌های دیگر از جمله صنعت سوق دهند.»

مشکل آب شرب خرمشهر و آبادان تا 15 تیر حل می‌شود

او درباره اینکه اقدامات این وزارتخانه در زمینه تامین آب شرب در استان خوزستان و شهرهای خرمشهر و آبادان چگونه بوده است؟ اظهار کرد: «اولا باید بگوییم که تمام استان خوزستان و کرمانشاه با این معضل روبرو نیستند؛ چرا که از شهرها و روستاهای بسیاری تشکیل می‌شوند ولی همه آنان مشکل آب شرب ندارند، اما به هر حال استان خوزستان تحت تاثیر کم بارشی امسال بوده است و خیلی کمتر از آن استان کرمانشاه نیز با این موضوع مواجه شده است اما خوشبختانه در حال حاضر کیفیت آب شهرهایی که با این مشکل مواجه بودند بهتر شده است و طرح آبرسانی غدیر را هم دنبال می‌کنیم که طی آن بتوانیم آبی با کیفیت بهتر به این شهرها برسانیم که تا 15 تیر نیز این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید و مشکل آب خرمشهر و آبادان حل خواهد شد و شهروندان این خطه آب با کیفیت خواهند نوشید.»

موضوع کم‌آبی افرادی در خارج از کشور را به هوس انداخته که التهاباتی را در کشور سازمان دهند

وزیر نیرو ادامه داد: «اما موضوع کم‌بارشی و کمبود آب کسانی را در خارج از کشور به هوس انداخته که التهاب‌هایی را در کشور سازمان دهند که یکی از آنها شکل دادن به بحث فروش آب و صادرات آن به کشورهای اطراف ایران است در حالیکه هیچ قصدی برای انتقال و فروش آب به هیچ کشوری وجود ندارد و چنین کاری انجام نمی‌شود.»

او افزود: «اصلی‌ترین فردی که در اوایل دهه 80 شمسی و آن زمانی که این موضوع مطرح شده بود با آن مقابله کرد و همه تمهیدات لازم را انجام داد تا از انتقال آب به کشور کویت جلوگیری کند معاون وزیر بود و امروز از بد حادثه برای کسانی که دنبال چنین مسائلی هستند وزیر نیرو است، این وزارتخانه آمادگی لازم را دارد که با چنین بحث‌هایی مقابله کند و قطعا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.»

اردکانیان درباره برنامه‌های دولت برای مقابله با فرونشست دشت‌ها، گفت: «ما رفتارهای صحیح و مناسبی در استفاده از منابع زیست‌محیطی نداشتیم و رفتار ما باید تصحیح شود. کارگروه ملی سازگاری با کم آبی برنامه‌های وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، صنعت، کشور و سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست را در دست بررسی دارد. به صورت منظم جلسات دو هفته یک بار هم برگزار می‌شود و کمیته‌های استانی این کارگروه نیز با مسئولیت استانداران تشکیل می‌شود. مسئله فرونشست در دستور کار است و ما باید رفتار خود را در این زمینه تصحیح کنیم. جامعه مصرف‌کننده، تولیدکننده، ناظر و مجری همه باید کمک کنند. زیربنای تصحیح رفتارها هم آگاهی‌رسانی است. هر نوع بدرفتاری ما با طبیعت بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار