تذکر عضو شورای شهر تهران درباره شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری

تهران (پانا) - زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران، در جلسه شورا درباره جلوگیری از شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری تذکر داد.

کد مطلب: ۸۳۱۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
تذکر عضو شورای  شهر تهران درباره شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری

در متن تذکر زهرا صدراعظم نوری آمده است: در شهر تهران حدود سه تا چهار میلیون دستگاه موتور سیکلت پلاک شده است که قریب به ۹۵ درصد آنها کاربراتوری است، بر اساس گزارش سازمان ملی استاندارد، یک موتور سیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودروی یورو ۲ ایجاد آلودگی می کند و در فصل زمستان قریب به ۱۲ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

موتورسیکلت‌های کاربراتوری به دلیل تنظیم نبودن هوا به سوخت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تولید می کنند که مسئله اصلی آلودگی هوای تهران و تعدادی از کلانشهرهای دیگر است.

هر موتورسیکلت کاربراتوری استاندارد در هر کیلومتر پیمایش باید حداکثر سه گرم آلودگی تولید کند که پس از دستکاری برای سرعت بیشتر به یک دستگاه فرسوده تبدیل شده که به جای سه گرم در هر کیلومتر در مجموع، آلایندگی ۱۵ گرم را تولید می‌کند.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران تولید و شماره گذاری موتورسکیلت‌های کاربراتوری ممنوع شد.

در نامه‌ای که در تاریخ ۹۷.۲.۲۰ وزرای محترم صنعت، معدن و تجارت و کشور برای معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده‌اند، اعلام شده است که با توجه به بی‌اطلاع برخی از شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت و به منظور جلوگیری از تبعات اجتماعی و بروز مشکلات کارگری و مساعدت برای تداوم فعالیت این شرکت ها، خواهان تصمیم هیأت وزیران جهت شماره گذاری ۹۵۴۳ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری است که این موضوع در کارگروه زیربنایی دولت بررسی و به‌زودی در هیأت دولت مورد تصمیم گیری نهایی قرار می‌گیرد.

به طور قطع هدف از وضع مصوبه «توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری» کاهش آلودگی هوا و افزایش تعداد روزهای سالم و پاک برای شهروندان است و طبیعتاً صدور مجوز شماره گذاری مجدد موتورسکیلت‌های کاربراتوری، نقض این مصوبه محسوب می‌شود.

هر چند که طی دو سال گذشته به جای تلاش جهت تولید موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری یورو ۳ و یورو ۴ با اضافه شدن تبصره ای به مصوبه ممنوع شدن، در سال ۹۶، ۷۴۰ هزار دستگاه و در سال ۹۵، ۴۳۰۰ دستگاه موتور کاربراتوری تولید و شماره‌گذاری شده است.

با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت، چنان که این ۹۵۴۳ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری شماره‌گذاری و وارد بازار شوند و برای مدت پنج سال در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش کنند، اضافه انتشار آلودگی این ناوگان برای نوع انژکتوری بالغ بر ۱۴۰ هزار تن خواهد بود.

بنابراین شماره گذاری مجدد موتور سیکلت‌های کاربراتوری اگرچه مشکل چند وارد کننده و قطعه ساز را حل می‌کند اما مشکل آلودگی هوا را تشدید نموده و سلامت شهروندان را تحت تأثیر جدی قرار می دهد.

از این رو، در جهت سلامت شهروندان عزیز شهر تهران از هیأت وزیران به ویژه وزیر کشور که خود واقف به چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران است، درخواست می‌کنم که با شماره‌گذاری موتورسکیلت‌های کاربراتوری در سال ۹۷ به طور جدی مخالفت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار