طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد در آستانه تصویب نهایی

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد که طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد در آستانه تصویب نهایی قرار دارد.

کد مطلب: ۸۳۰۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد در آستانه تصویب نهایی

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، محمد سالاری در خصوص این جلسه گفت: طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد از حدود 3 سال پیش در شهرداری تهران آغاز شد و کمیسیون شهرسازی و معماری شورا از همان فرایند آغاز مطالعات و تعیین مشاورین، به‌صورت جدی پیگیر به نتیجه رساندن این طرح بوده و در همین راستا سلسله جلساتی را نیز برگزار کرده است. در نهایت این طرح بعد از تصویب اولیه در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران، اکنون در فرایند تصمیم‌گیری در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است.

این عضو شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: محدوده اجرای طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد بالغ بر حدود 300 هکتار عرصه شامل ساحت کوهستانی مشرف به شهر تهران و روستای فرحزاد، مجموعه باغات و رود دره فرحزاد به عنوان یکی از 7 رود دره اصلی شهر تهران است. طی سال‌های گذشته حدود 90 درصد ساختمان‌ها و املاکی که در محدوده طرح فرحزاد وجود داشته‌اند توسط شهرداری تهران تملک شده است.

وی با اشاره به یکی از نقاط قوت فرایند بررسی طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد بیان کرد: پیوست‌های مطالعاتی این طرح به‌صورت واقعی توسط مشاورین صاحب‌نظر و متخصصین در حال انجام و نهایی شدن و وضعیت بارگذاری محدوده روستای فرحزاد و بخشی از سرانه‌های خدماتی آن با رویکرد حفظ فضای ارگانیک روستا و مبتنی بر احیای رود دره فرحزاد در حال انجام است.

سالاری ادامه داد: به نظر می‌رسد در فرایند مطالعات این طرح، برای اولین بار نظرات ذی‌نفعان این محدوده اعم از سازمان‌ها و نهادهایی که در آنجا حق مداخله دارند و می‌بایست در اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند، به‌خصوص مالکان این املاک و اراضی و ساکنین روستا در نظر گرفته شده و این طرح با یک رویکرد کاملا مشارکتی در حال تصویب نهایی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص نتایج جلسه روز گذشته در خصوص طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد اظهار کرد: این طرح یکبار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شده و بنابر اشکالاتی که در آنجا گرفته شد، مقرر شده که مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. در همین راستا کمیسیون شهرسازی و معماری جلسه‌ای را برگزار کرد که هرچه سریعتر این اشکالات برطرف شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بخشی از این مشکلات برطرف شده و بخشی هم با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم به سرانجام می‌رسد و امیدواریم طی ماه‌های آینده شاهد تصویب نهایی این طرح باشیم.

سالاری در خصوص مسائلی که باید در فرایند تصویب این طرح مورد نظر جدی قرار بگیرد توضیح داد: پس از تصویب این طرح توسط مراجع قانونی باید یک سازمان اجرایی برای اجرای این طرح ایجاد شود که البته سازوکار آن پیش‌بینی شده است. مسأله مهم دیگری که وجود دارد این است که ما در فرایند عملیاتی کردن طرح‌ها در شهر تهران با مجموعه مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستیم و آن هم مشکلات حوزه درآمدزایی است که برآیند نظراتی که در جلسه دیروز مطرح شد این بود که در فرایند تدوین طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد باید پیوست اقتصادی و ایجاد درآمد برای اجرای این طرح از خود پروژه در نظر گرفته شود تا این طرح در تحقق پذیری اجرا دچار مشکل نشود.

عضو شورای شهر تهران افزود: من فکر می‌کنم با تصویب و اجرای طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد، شاهد ایجاد یکی از منحصر به‌فردترین مراکز تفرجگاهی، تفریحی و گردشگری شهر تهران در مقیاس شهری و ملی خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار