کاهش 13 میلیون نفری مسافر در ناوگان حمل و نقل دورن شهری یزد
یزد (پانا) - معاون ایمنی و ترافیک شهر یزد در نشست کانون تفکر شهر هوشمند که با موضوع «بررسی چالشهای حمل و نقل درون شهری یزد» برگزار شد؛ بیان داشت: در سال 1385، شهر یزد با جمعیت 400 هزار نفر دارای 33 میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی در سال بود، این رقم در سال 1396 برای این شهر با افزایش جمعیت به 600 هزار نفری، فقط 20 میلیون مسافر شده است.
«حمید دهقان» در نشست اخیر کانون تفکر شهر هوشمند که با موضوع «بررسی چالشهای حمل و نقل درون شهری یزد» در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد، در مورد سازماندهی حمل و نقل شهری، به مثلث ترافیک اشاره و تصریح کرد: سه راس مثلث ترافیک براساس استانداردهای بینالمللی شامل «آموزش ترافیک»، «مهندسی ترافیک» و «اعمال قانون» است که البته چگونگی تعامل نیروهای پلیس و شهرداری نیز در این مثلث، بسیار مهم است.
وی در ادامه یکی از مهمترین چالشهای حمل و نقل شهری یزد را عدم ارتباط برچسبهای معاینه فنی با دوربینهای سطح تخلف و عدم مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی عنوان کرد.
وی آسیبهای ناشی از این مشکل را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در حالی که از 180 هزار خودروی موجود در شهر، 60 هزار خودرو باید به مراکز فنی مراجعه کنند ولی آمار مراجعه خودروها به این مراکز بسیار اندک است .
دهقان در مورد مشکل راکبان موتورسیکلت در موضوع ترافیک شهر یزد، پس از بررسی تمایل زیاد به استفاده از موتورسیکلت به جای دوچرخه در کشورهای جنوب شرق آسیا و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا با سه درصد جمعیت موتورسوار، به بررسی قوانین مخصوص استفاده از موتورسیکلت در برخی از کشورها از جمله مالزی پرداخت.
وی عدم وجود راهکار اجرایی مناسب در زمینه ممانعت از ورود موتورسیکلتها به مسیرهای عبور دوچرخه را به عنوان چالشی اساسی در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه دانست.
معاون ایمنی و ترافیک شهر یزد در ادامه با بیان این که میانگین عمر مفید خطکشیهای معابر کمتر از 20 روز است، بر این نکته تاکید کرد: برای ایجاد اثربخشی در این حوزه به خصوص در قسمت خطکشیهای محوری و خطکشیهای عابر پیاده، استفاده و بهرهبرداری از فناوریهای نوین دنیا بسیار حائز اهمیت است.
وی عنوان کرد: این که چگونه میتوان در این حوزه اقدام کرد و فرهنگ استفاده از خط عابر پیاده را در میان مردم یزد نهادینه کرد، مسائلی است که باید در مورد آن تامل کرد .
وی به کمبود پارکینگهای عمومی در یزد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها 32 پارکینگ با ظرفیت 1025 خودرو در شهر یزد وجود دارد که با توجه به نیازهای رو به افزایش شهر، این تعداد بسیار اندک است .
دهقان همچنین به مقایسه نحوه عملکرد پارکینگهای استان با نحوه عملکرد پارکینگهای روباز کشورهایی مانند چین پرداخت و گفت: نیاز به تامین اعتبار و تامین تکنولوژی برای هوشمندسازی پارکینگها(جدای از مکانیزهسازی فعلی) و نیاز به افزایش تعداد جای پارک استان از چالش اساسی در این حوزه است.
این مسئول یکی دیگر از مشکلات حمل و نقل دورن شهری یزد را موضوع ناوگان اتوبوسرانی شهری و تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی برشمرد و تصریح کرد: در حالی که در سال 1385، شهر یزد با جمعیت 400 هزار نفر دارای 33 میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی در سال بود، این رقم در سال 1396 برای این شهر با افزایش جمعیت به 600 هزار نفری، فقط 20 میلیون مسافر شده است.
وی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که 81 درصد از اتوبوسهای مورد استفاده در حمل و نقل عمومی شهر یزد، زیانده بوده و 82 درصد آنها نیز بالای 10 سال عمر دارند .
دهقان در ابتدای سخنانش نیز توضیحاتی در مورد حیطه وظایف معاونت ایمنی و ترافیک شهری در زمینه نصب تابلوهای پیام متغیر خبری (VMS) ، ارتباط با گروههای امدادی و انتظامی استان، دسترسی به چراغهای راهنما، ثبت تخلفات رانندگی از طریق 85 دوربین نظارتی و 58 دوربین ثبت تخلف، نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، نصب سرعتگیرها و تعیین سرعت مجاز،رنگ آمیزی معابر و خطوط عابر پیاده و تامین امنیت گذرگاههای عابر پیاده و ایجاد پارکینگهای سبک و سنگین، ارائه کرد.
معاون ایمنی و ترافیک شهری شهرداری یزد از جمله اقدامات انجام شده بخش آموزش این معاونت را نیز آموزش و فرهنگ سازی از طریق پارک ترافیک شهری، برگزاری دورههای آموزشی رایگان، کلاسهای اجباری آموزشی رانندگی تدافعی برای رانندگان متخلف و کارمندان ادارات ذکر کرد.
ارسال دیدگاه