تشکیلات پشت‌پرده ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز درباره CFT به روایت نمایندگان

تهران (پانا) - صبح یکشنبه و درست در لحظاتی که قرار بود پس از حدود چهار ماه، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بررسی شود، صحن علنی مجلس شاهد تومار‌بازی عده‌ای اقلیت اما پرقدرت و پرهیاهو بود، لاریجانی فریاد زد که «آقایان، این کارها چیست، بنشینید گفت‌و‌گو کنیم» اما گوشی بدهکار نبود.

کد مطلب: ۸۲۹۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تشکیلات پشت‌پرده ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز درباره CFT  به روایت نمایندگان

سید میلاد علوی - تومار پشت تومار در بهارستان پهن شد تا عکاسان به قلم دوربین از رفتار خلاف قواعد آقایان قانون‌گذار روایت کنند، همزمان با این اقدامات، پیامک‌هایی که به گفته نمایندگان موافق تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، سازمان‌دهی شده و با متن‌هایی یکسان بود، برای گروهی از نمایندگان مجلس ارسال شد.

بر اساس آنچه در مجلس بین نمایندگان مطرح است و شواهد نیز آن را دور از ذهن نمی‌کند، به نظر می‌رسد این اقدامات با نوعی هماهنگی انجام شده است. ماجرا از راهپیمایی روز قدس آغاز شد، راهپیمایی پر بود از شعار و بنر علیه CFT و FATF، محتوای بنرها تقریبا یکسان بود: «در صورت تصویب CFT باید سردار سلیمانی‌ها را تسلیم کنیم»، «با تصویب FATF همه ما ایرانیان تروریست خواهیم شد!»

در راهیپمایی روز قدس با فضایی که با شعارها و بنرهای منتشر شده ایجاد شد، گفته می‌شود بیش از 50 هزار امضا علیه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم جمع‌آوری شد و همان امضاها و بنرها صبح یکشنبه به صحن علنی مجلس رسید. از سوی دیگر نیز پیامک‌هایی تهدیدآمیز برای نمایندگان ارسال می‌شد.

با وجود آنکه بار اول نیست که پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان ارسال می‌شود، این بار موضوع به حدی جدی به نظر می‌رسد که رئیس مجلس شورای اسلامی واکنش نشان می‌دهد. علی لاریجانی در جریان برگزاری صحن علنی روز سه‌شنبه در پاسخ به تذکر نماینده مردم قائمشهر صراحتا گفت که این موضوع بار اول نیست که اتفاق می‌افتد و قطعا در هیأت رئیسه در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در همین مورد به پانا می‌گوید که قرار است موضوع ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان بررسی شود و برای آن راهکار پیدا شود.

او اضافه می‌کند: «نمی‌شود که عده‌ای بیایند و با این قبیل کارها نظر شخصی خود را به مجلس تحمیل کنند. هرچند که مسکوت ماندن لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصمیمی فوری و به اصلاح دقیقه نودی بود، آن کارهای عده‌ای در صحن علنی و پیامک‌ها در این جریان بی‌تاثیر نبوده‌اند.»

محمدرضا تابش، عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در همین باره در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت که به نظر می‌رسد پیامک‌ها به صورت تشکیلاتی ارسال شده است.

دلیل نماینده مردم اردکان برای این ادعا شباهت متن‌های ارسالی به نمایندگان به یکدیگر است، او همچنین در پاسخ به این سوال که کدام تشکیلات یا ارگان مسئول ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان است، متذکر می‌شود که این موضوع را «وزارت اطلاعات» باید مشخص کند.

بازهم پای مشهد در میان است

با این تفاسیر یک سوال همچنان پابرجاست، «کدام گروه و تشکیلات به هرقیمتی خواهان تصویب نشدن CFT در بهارستان است؟»، پاسخ به این سوال در اوضاع سیاسی کنونی ایران نه سهل است و نه سخت.

علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر سرنخ جدیدی را ارائه می‌کند، او می‌نویسد: «امروز (دوشنبه) از گزارش پیامک‌های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور لاریجانی مشخص شد که مرکز طراحی و سازماندهی پیامک‌ها علیه نمایندگان و مجلس با هدف رد لایحه مقابله با تأمین تروریسم، شهر "مشهد" بوده است. حلقه اولترا افراطی که از کره شمالی برای ایران تصور بیشتری ندارند.»

بار اول نیست که نام مشهد در جریان اتفاقات و رخدادهای مقابله‌جویانه با سیاست‌های دولت و جریان اعتدال و اصلاحات مطرح می‌شود.

اعتراضات دی ماه نیز که ظرف چندروز در سراسر کشور توسعه یافت و البته با تدبیر دولت فروکش کرد از همین شهر و با بهانه‌های اقتصادی همچون گران شدن تخم مرغ به دلیل شیوع آنفلو‌انزا در بین مرغداری‌ها آغاز شده بود. نمایندگانی که از این شهر به مجلس راه‌ یافته‌اند نیز از مخالفان اصلی دولت و وزرای روحانی در بهارستان محسوب می‌شوند و بار اصلی پخش تومارها در صحن بر عهده نصرالله پژمانفر، نماینده این شهر بود.

در ادامه واکنش نمایندگان به موانعی که در برابر تصویب لایحه CFT قرار گرفته است، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در صفحه توئیتر خود از زاویه‌ای دیگر به ماجرا می‌پردازد و می‌نویسد: «از شواهد معلوم است که پشت پرده فضاسازی‌ها علیه لوایح مبارزه با پولشوئی، قاچاقچیان مواد مخدر و متخلفان کلان مالیاتی‌اند که نگران شفافیت تراکنش‌های بانکی خود هستند.»

تهدید به رد صلاحیت

در این میان نکته‌ای که می‌تواند سرنخ تشکیلات پشت پرده جریان ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان را روشن‌تر کند، محتوای پیامهاست.

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نخواست نامش فاش شود، در همین باره به پانا می‌گوید که عملا رد صلاحیت در انتخابات بعدی در صورت تصویب این طرح تهدید کرده‌اند.

او همچنین اظهار امیدواری می‌کند که هیأت رئیسه این‌بار بدون در نظرگیری صلاح برخی افراد صادقانه موضوع را پیگیری کند و نتیجه را به نظر و اطلاع ملت ایران برساند.

قاسم میرزائی نکو، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در همین باره به پانا می‌گوید: «تهدیدهای بسیاری برای نمایندگان ارسال شده است، از اینکه باید در مقابل ملت پاسخگو باشید گرفته تا اینکه شما همانند برجام به ملت خیانت می‌کنید.»

او در پاسخ به این سوال که آیا صحبتی درباره رد صلاحیت هم مطرح شده است یا خیر، بیان می‌کند: «چیزهایی گفته‌اند و اشاره‌هایی به این مسئله هم کرده‌اند.»

میرزائی نکو اضافه می‌کند: «انواع و اقسام تهدیدها به نمایندگان ارسال شده است.»

او همچنین می‌گوید که به فراکسیون امید پیشنهاد داده است تا «پیرینت» پیامک‌ها را بگیرد و مشخص کند که از کجا این پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان ارسال شده است.

روزنامه‌های کیهان و وطن امروز با همراهی خبرگزاری‌های همسو نظیر فارس و تسنیم درست در روز بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، این اقدام را خیانت خوانده بودند و با تکرار ادعاهای گذشته سعی در تغییر رأی نمایندگان در مورد این لایحه داشتند.

این مخالفان درحالی الحاق به CFT را خیانت و بر خلاف امنیت ملی کشور می‌دانند که علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی که بررسی موضوع با همکاری نهادها و ارگان های ذی‌ربط را بر عهده داشت در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی صراحتا اعلام کرده بود که الحاق به این کنوانسیون مغایرتی با امنیت ملی کشور ندارد.

فراکسیون امید، هدف اصلی تهدیدها

نکته دیگری که می‌تواند جعبه سیاه پیامک‌های تهدیدآمیز ارسالی به نمایندگان را بازکند، توجه به این نکته است که آیا پیامک‌ها به صورت گسترده برای همه نمایندگان ارسال شده یا تنها تعداد خاصی گیرنده پیام‌ها بوده‌اند.

میرزائی نکو در همین باره به پانا می‌گوید: «تا آنجا که من از نمایندگان پرسیده‌ام این پیامک‌ها بیشتر برای اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.»

او در پاسخ به این سوال که از کجا فهمیده‌اند که چه کسانی به این لایحه رأی مثبت خواهند داد، بیان می‌کند: «این پیامک‌ها برای اعضای فراکسیون امید ارسال شده است، آن‌ها این پیامک را برای حدود 130 نماینده عضو فراکسیون امید ارسال کرده‌اند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که احتمال می‌دهد چه ارگان یا تشکیلاتی پشت این پیامک‌ها باشد، می‌گوید: «فکر می‌کنید اگر رسما بگوییم کجا یا چه کسانی پشت این پیامک بوده‌اند، چه تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد می‌شود؟ مهم این است که این عمل، عملی منطقی، قانونی و شرعی در ماه مبارک رمضان نیست.»

او اضافه می‌کند: «همان‌هایی که می‌گفتند «:دولت! تو با بک یا الله هم پاک نمی‌شوی» این کارها را انجام داده‌اند، آن‌ها قصدشان جوسازی است، آن‌ها می‌دانستند که این الحاق به این کنوانسیون رأی می‌آورد.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی متذکر می‌شود: «نکته‌ای که باید حتما به آن توجه کرد، این است که این کار و ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان با اقدامات صورت گرفته برخی افراد در صحن علنی هماهنگ شده بوده است، یعنی دقیقا هماهنگ بوده‌اند. انجام کاری هماهنگ در بیرون مجلس، در صحبت‌ها و در جوسازی‌ها عیان بوده است و تمام این موارد با هم مرتبط است.»

شایعات بی‌سند

از سوی دیگر اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه یک روز قبل از بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی به قم سفر و در جلسه جامعه مدرسین شرکت می‌کند. با وجود آنکه اصل این دیدار تأیید شده است، جزئیاتی از سفر رئیس مجلس به قم منتشر نشده است. با وجود این برخی این دیدار را به جلسه روز یکشنبه مجلس مربوط می‌دانند.

در روز طرح لایحه الحاق به CFT در صحن مجلس علی لاریجانی با سید عباس عراقچی که به عنوان نماینده دولت در صحن حضور داشت گفت‌و‌گویی داشته و در حالی که عراقچی چند دقیقه بعد در جایگاه نطق اعلام می‌کند که نظر دولت رأی‌گیری در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم است، لاریجانی بعد از تصویب مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه می‌گوید که دولت با مسکوت ماندن موافق است. اینکه چه تبادل نظری بین رئیس مجلس و نماینده دولت صورت گرفته مشخص نیست اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست مطبوعاتی خود گفت که خواست دولت رأی‌گیری در مورد CFT و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی است.

عارف موافق بود؟

مجلس شورای اسلامی سه جریان سیاسی را در خود می‌بیند، امیدی‌ها با سردمداری محمدرضا عارف، مستقلین به ریاست کاظم جلالی و ولائیون با هدایت حمیدرضا حاجی‌بابائی.

تاجگردون در اظهار نظری به یکی از خبرگزاری‌ها گفته است که لیدرهای جریان‌های سیاسی داخل مجلس شورای اسلامی موافق مسکوت ماندن دوماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بودند.

اما محمدرضا تابش روز گذشته در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت که هیچ توافق و تصمیم فراکسیونی بین امیدی‌ها برای مسکوت ماندن لایحه CFT گرفته نشده است.

مطهری نیز در همین مورد به خبرنگار پانا می‌گوید: «با امیدی‌ها صحبت‌هایی شد اما هیچ تصمیم فراکسیونی از سوی امیدی‌ها برای مسکوت ماندن گرفته نشد.»

میرزائی نکو نیز با تأیید اظهارات تابش و مطهری به پانا گفت که تا آنجا که من می‌دانم صحبتی نشده اما ممکن است با آقای عارف صحبت‌هایی صورت گرفته باشد که ما از جزئیات آن بی‌اطلاعیم.

و یک حسرت

میرزائی نکو در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت در جریان بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، می‌گوید: «اگر دولت مردانه‌تر ایستادگی می‌کرد و بر موضع خود اصرار می‌کرد و می‌گفت که با مسکوت گذاشتن مخالف است بهتر بود.»

نماینده مردم دماوند متذکر می‌شود: «اصلا شما فرض کنید به این لایحه رأی مثبت داده نمی‌شد، به هرحال اینجا مجلس شورای اسلامی است و آن موقع این لایحه طی یک اقدام کاملا قانونی رأی نیاورده بود. این موضوع در مجامع جهانی قابل احترام است و می‌شد همین را به آن‌ سوی آب‌ها هم گفت، اما نکته اینجاست که همه می‌دانستند لایحه الحاق به این کنوانسیون رأی می‌آورد.»

او یادآوری می‌کند: «شما ببینید 103 نفر با مسکوت ماندن مخالفت کردند پس قطعا اگر اصل لایحه و مسئله الحاق به این کنوانسیون به رأی گذاشته می‌شد بالای 160 رأی مثبت به دست می‌آورد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار