با همکاری بی بی سی فارسی انجام شد؛

حل بحران آب ایران، با سایت فارسی نتانیاهو!

تهران (پانا) - پیام تبلیغاتی نتانیاهو با آنتن بی بی سی فارسی به ایرانیان مخابره شد. بی بی سی فارسی که سابقه مخابره رمز شب کودتا را برای مردم ایران دارد، حالا در قامت منجی بحران آب ایران پیام آموزشی ارسال می کند.

کد مطلب: ۸۲۸۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حل بحران آب ایران، با سایت فارسی نتانیاهو!

به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دو روز پس از راهپیمایی جهانی روز قدس و شعار «مرگ بر اسرائیل» در بسیاری از کشورها، در پیامی تصویری لیوانی آب می نوشد. او آب، مسئله حیاتی برای ایران را سوژه پیام تبلیغاتی خود قرار داده است.
این پیام تصویری از طریق شبکه بی بی سی فارسی منتشر شده است. نتانیاهو در این پیام خود درباره بحران آب در ایران و این رژیم سخن می گوید و پیشنهاد می دهد که آنان به کمک مردم ایران بیایند. نتانیاهو در این پیام مدعی می شود که رژیم صهیونیستی در بازیافت آب تخصص بسیاری دارد و توانسته مشکل آب خود را حل کند.
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره به ایرنا می گوید: رژیم صهیونیستی با مشکل آب مواجه است.این رژیم آب سوریه را که از جولان سرازیر می شود، به اراضی اشغالی منتقل کرده و از دریاچه طبریا که متعلق به سوریه است، استفاده می کند که این اقدام سرقت آب منطقه است.
این روزها آب در بسیاری از نقاط مختلف ایران برای مردم به یک چالش جدی تبدیل شده است. در مناطق مرکزی مردم زیادی خشکسالی را با تمام وجود حس می کنند و حتی از این موضوع دچار خسران شده اند.
اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و حتی استان های شمالی کشور نیز هر روز با بحران آب دست به گریبان هستند. این روزها کم آبی کلیدواژه نگران کننده ای برای مردم ایران است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز برای ارتباط با مردم ایران ترجیح داده از ملموس ترین مشکل کشور ورود کند. انتخاب او برجام، توان دفاعی، نفت، ارتباطات بانکی، تجارت بین المللی و یا مسئله تروریسم نبوده است. او نزدیک ترین مسئله به مردم را که هر روزه با آن درگیر هستند انتخاب کرده تا بتواند به این ترتیب ارتباط نتیجه بخش تری با مردم ایران برقرار کند.
نتانیاهو در واقع تلاش می کند این پیام ضمنی را در گام اول به مردم ایران مخابره کند که او نگرانی و دغدغه مردم ایران را درک کرده است و می خواهد راه حلی را به آنان پیشنهاد دهد.
او در حالی دست به این اقدام می زند که دو روز قبل در سراسر ایران «شعار مرگ بر اسرائیل» داده شده است. حالا او با چهره ای به ظاهر مهربان در مقابل دوربین ظاهر می شود و از درک مشکل جدی مردم ایران و راه حلی برای حیات آنان سخن می گوید.
به این ترتیب، قطعه اول پازل تبلیغاتی رژیم صهیونیستی قابل رویت است. «نتانیاهو در مقابل شعار مرگ بر اسرائیل پیشنهادی برای ادامه حیات به دشمن خود دارد.»
مرور محتوای جملات او در این پیام قابل تأمل است. ابتدا از یک پیشنهاد بی سابقه سخن می گوید. می توان این را نوعی گام به جلو و یک اقدام مثبت در ذهن مخاطب تحلیل کرد. او با سخن گفتن از پیشنهاد به جای پیام جنگ و نفرت می خواهد توجه مثبت مخاطب را به خود جلب کند. او بر خلاف آنچه در جهان علیه او روایت می شود که اسرائیل منادی جنگ و نفرت است، از پیامی برای حمایت از مردم حرف می زند.
در جمله بعدی به آب اشاره می کند و تعریف او از این مشکل مردم این است که حکومت ایران این بحران را برای مردم ایجاد کرده است. در جمله بعدی از پیشنهاد اسرائیل برای حمایت از مردم ایران و نجات مردم حرف می زند. حالا او برای مستند کردن ادعاهای خودش به سخنان منابع رسمی داخل ایران استناد می کند. نتانیاهو در این پیام تبلیغی خودش از آمار سازمان هواشناسی و سخنان یکی از مسئولان استفاده می کند تا به این ترتیب بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند و در گام بعد سخنان خود را تکمیل می کند و بحران آب را درد مشترک مردم ایران و اسرائیلی ها می خواند.
آب نوشیدن، بحران آب، حکومت بد ایران، اسرائیل مهربان، درد مشترک آب و پیشنهادی برای ادامه حیات قطعات پازل پیام اوست.
اما نتانیاهو در این پروپاگاندا تنها نیست. بی بی سی فارسی قطعه مهم این پازل ارتباطاتی است. بی بی سی که سابقه مخابره رمز شب کودتا علیه محمد مصدق را دارد، حالا پیام تبلیغاتی با رمز آب به ایران مخابره می کند. بحران جدی است. تیم تبلیغاتی رژیم صهیونیستی به خوبی به این مسئله آگاه بوده است که رسانه های این رژیم در داخل ایران ضریب نفوذ بسیار کمی دارند و انتشار این پیام از طریق رسانه های خودشان ره به جایی نمی برد. انتشار این پیام بدون رسانه رسمی نیز اعتبار چندانی نخواهد داشت و کمکی به پیشبرد برنامه تبلیغاتی آنان نمی کند. دست آنان از رسانه های داخلی ایران نیز کامل کوتاه است، لذا درک اینکه چرا بی بی سی فارسی وارد عمل شده است کار سختی نیست.
پیام «اسرائیل مهربان، بحران آب، درد مشترک با ایران» از طریق اکانت های رسمی بی بی سی فارسی مخابره می شود. بی بی سی تنها به انتشار پیام تصویری نتانیاهو بسنده نمی کند، بلکه آن را بسط می دهد. سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در استودیوی این رسانه در لندن حاضر می شود و به تشریح این ویدئو می پرازد. مجری می پرسد چرا نتانیاهو آب را انتخاب کرده است؟
مجری تنها یک سوال نمی پرسد. او در واقع تلاش می کند به سوالات ذهن مخاطبانی که با دیدن پیام تصویری دچار ابهام شده اند نیز پاسخ دهد. مجری با این پرسش می گوید نتانیاهو حمله موشکی، تحریم و راه های دیگر جنگی را انتخاب نکرده است. نتانیاهو، آب را به عنوان دردی مشترک معرفی و انتخاب کرده است. او می پرسد این مقام سیاسی چرا قصد خیر دارد وقتی بین دو کشور جنگ است و از این مقام رسمی رژیم صهیونیستی می خواهد که صریح تر برای مخاطبان این پیام ها را تشریح کند.
این یک روش معمول در تبلیغات سیاسی است که پیام به صراحت به مخاطب مخابره نشود و ترجیح می دهد خود را در مواضع سیاسی بی طرف نشان دهد. بی بی سی فارسی در حالی به پیام نتانیاهو پرداخته که تظاهرات مردم لندن در روز قدس را هم پوشش داده است. البته در صفحه اینستاگرام بی بی سی فارسی، در کنار انتشار دو ویدئو در ارتباط با پیشنهاد نتانیاهو، تنها چند عکس از راهپیمایی روز قدس لندن منتشر شده است. ترکیب قرار گرفتن این ویدئوها و تصاویر نیز قابل تأمل است. ابتدا پیام نتانیاهو، بعد تصاویر روز قدس و بعد سخنان سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شده است.
سخنگوی نتانیاهو در پاسخ به سوال مجری بخشی از اظهارات نتانیاهو را تکرار می کند و درباره اینکه چرا مسئله آب انتخاب شده است، می گوید چون این یک بحران جدی است. نوع تعریف آنان از بحران آب به مثابه تعریف یک پاشنه آشیل از ایران است که گویی آنان ترجیح داده اند به جای اینکه به این پاشنه آشیل حمله کننده، می خواهند با مهربانی تمام به یاری مردم ایران بیایند! هدف اصلی مبنی بر اینکه «ما دشمن نیستیم و ما دوست ملت ایرانیم» در این جملات پایانی خود را نمایان می کند.
این سخنگو در ادامه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره می کند و می گوید که حکومت آب را به سپاه می دهد. شاید مجموعه این تیم تبلیغاتی از تل آویو تا لندن تلاش زیادی کرده باشند، اما گویا فکر زیاد آنان برای این پروژه باعث شده به خوبی به محتوای کلامشان دقت نکنند. سوال ساده این است که حکومت ایران آب را به سپاه داده است تا مردم ناراضی شوند و بعد اسرائیل دشمن ایران بیاید دایه مهربان تر از مادر شود؟ یعنی حکومت ایران ترجیح می دهد در همه ابعاد مردم ایران را ناراضی کند، حتی اگر این بعد مربوط به حیات مردم باشد؟ البته که این پیام با پیش فرض ساده انگاری مخاطب فراهم شده است و تلاش می کند حتی اگر در القای پیام خود نیز موفق نباشد، حداقل بتواند سوال و شک را در ذهن مخاطب درباره حکومت، بحران آب و توجه مسئولین ایجاد کند.
البته این پیام دچار تناقض است. چون وقتی به اظهارات منابع رسمی درباره آب اشاره می کند، یعنی مسئولین امر متوجه این بحران هستند، ولی در جایی دیگر از بی توجهی مسئولین به مردم سخن می گوید.
با این حال تمام این تدارک تبلیغاتی برای راه اندازی یک سایت است از این پس بتوانند روی این مسئله یک مانور تبلیغاتی داشته باشند. هر چند این سوال جدی در ذهن مخاطب ایجاد می شود که اگر رژیم صهیونیستی منجی دشمنان خود است، تا به حال چند نفر را توانسته در سراسر جهان نجات دهد؟ آیا تعداد افرادی که از سوی این رژیم کشته شده اند بیشتر است یا تعدادی را که این رژیم نجات داده است؟
این در حالی است که بحران آب در سراسر جهان یک مسئله جدی است و تنها ایران نیست که با این چالش دست و پنجه نرم می کند.اما اسرائیل حالا تنها با یک سایت فارسی می خواهد بحران آب مردم ایران را حل کند، قبلا مشکل آب کدام یک از کشورهای دیگر که مانند جمهوری اسلامی ایران با آن ها بحران روابط دارد را حل کرده است؟

**انتخاب گزنده
دکتر حجت الله عباسی، مدرس ارتباطات در گفت وگو با ایرناپلاس در این باره می گوید: رژیم صهیونیستی نمی تواند خیلی با مردم ایران ارتباط برقرار کند. این رژیم از دیرباز شبکه تلویزیونی و رادیویی داشته، ولی هیچ گاه موفق نشده پل ارتباطی با مردم ایران برقرار کند. این مسئله هم در نظرسنجی ها خود را نشان داده است که از بین رسانه های مختلف فارسی زبان خارجی، رسانه های این رژیم جایگاهی در بین مردم ایران کسب نکرده اند.
این مدرس ارتباطات ادامه داد: با این حال آنان با پرداختن به موضوع آب انتخاب هوشمندانه ای کرده اند چون آب حالا یکی از معضلات مهم کشور است که بخش قابل توجهی از استان های ایران با آن درگیر هستند و در حدود یک سوم کشور وضعیت قرمز اعلام شده است. آب نقش حیاتی دارد. نبود گوشت مشکل اساسی نیست. ولی آب حیاتی است و حیاتی بودن یعنی در بالاترین مرحله اهمیت قرار دارد. به همین خاطر آنان یک مسئله حیاتی را انتخاب کرده اند و از طریق بی بی سی فارسی تلاش کرده اند که ارتباطی با ایران برقرار کنند. اما به هرحال باید توجه کرد که مردم ایران دیدگاه بشدت منفی نسبت به این رژیم دارند، ولی با این حال آنان انتخاب هوشمندانه و گزنده ای برای برقراری ارتباط داشته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار