در گفت‌وگو با پانا خبر داد

معاون دریایی سازمان محیط زیست :بحران آلودگی دریایی در خلیج فارس و دریای عمان بیش از خزر است

تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در قوانین مربوط به زباله اشاره‌ای به زباله‌های دریایی نشده است، می‌گوید خلیج فارس و دریای عمان بیش از دریای خزر دارای آلودگی پلاستیکی هستند و این موضوع به مرز بحران نزدیک می شود .

کد مطلب: ۸۲۸۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون دریایی سازمان محیط زیست :بحران آلودگی دریایی در خلیج فارس و دریای عمان بیش از خزر است

پروین فرشچی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که کدام یک از پهنه‌های آبی در ایران از نظر وجود زباله‌های دریایی آلوده‌تر هستند، گفت: تجهیزاتی که طبق آن بتوان دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان را با هدف اینکه زباله‌های دریایی را بسنجد، نداریم ولی در بررسی‌هایی انجام شده، خلیج فارس و دریای عمان بیشتر از دریای خزر دارای زباله‌های پلاستیکی است.

60 درصد زباله‌های دریایی از سواحل و رودخانه‌ها وارد دریا می‌شود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از انواع مختلف زباله‌های دریایی، 60 درصد زباله‌ها از طریق سواحل و رودخانه‌ها وارد دریا می‌شود و 40 درصد باقی‌مانده زباله‌هایی است که از طریق مواد زائدی که از طریق کشتی‌ها به دریا رها می‌شود. همچنین تورهای ماهیگیری که رها می‌شوند نیز از زباله‌های دریایی محسوب می شوند .

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به محدودیت استفاده از پلاستیک در اکثر کشورهای در حال توسعه گفت: اکثر این کشورها قصد دارند استفاده از پلاستیک را تا آنجا که ممکن است ممنوع کنند گرچه در برخی موارد از جمله مسایل مربوط به پزشکی یا موارد ضروری امکان‌پذیر نیست و استفاده از محصولات پلاستیکی همچنان ادامه دارد اما می‌توان برای آن جایگزین تعیین کرد.

در بسیاری از کشورها از جمله کشور کنیا که کشوری آفریقایی است بیش از یک سال است که پلاستیک در فروشگاه‌ها ممنوع است و تبلیغات ممنوعیت استفاده از پلاستیک در همه جای این کشور مشاهده می‌شود و برای آن جزای نقدی و زندانی تعیین شده است.

فرشچی ادامه داد: هم‌اکنون در بسیاری از کشورها از جمله کشور کنیا که کشوری آفریقایی است بیش از یک سال است که عرضه پلاستیک در فروشگاه‌ها ممنوع است و تبلیغات ممنوعیت استفاده از پلاستیک در همه جای این کشور مشاهده می‌شود و برای آن جزای نقدی و زندانی تعیین شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مسایل مشترک در میان کشورها علاوه بر ممنوعیت استفاده از محصولات پلاستیکی و جایگزینی این محصولات، جمع‌آوری پلاستیک است که نیاز به تکنیک خاصی هم ندارد و اکثر کشورها به این موضوع توجه دارند.

ارائه برنامه ایران برای کاهش آلودگی زباله‌های دریایی به UNEP

وی تأکید کرد: قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان ماه سال 97) بیانیه‌ای از سوی UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد) تدوین شود و کشورها موظفند تا ماه نوامبر اقدامات خودشان را برای مبارزه با پلاستیک ارائه کنند. ایران نیز باید برای ماه نوامبر برنامه‌های کشور ایران را برای کاهش آلودگی زباله‌های دریایی به‌ویژه پلاستیک ارائه کنیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اکنون کنوانسیون‌های متفاوتی از جمله پروتکل لندن، کنوانسیون بازل، کنوانسیون استکهلم موضوع زباله‌های دریایی و مواد زائد جامد در سطح دریا را مد نظر قرار داده‌اند؛ بنابراین زباله‌های دریایی مشکلی جهانی است و با توجه به آن باید اقدام کرد.

وی درخصوص قوانین مربوط به ممنوعیت استفاده از محصولات پلاستیکی و زباله‌های دریایی گفت: ما در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی نیاز به ابزارهای قانونی داریم که باید اجرا شود. اکنون قوانینی در کشور درخصوص زباله وجود دارد اما پراکنده است و این قوانین به زباله‌های دریایی اشاره نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار