گرمای هوا و توجه به حیات وحش با ساخت آبشخور

شیراز (پانا) – روزهای گرم با دمای بیش از 50 درجه سانتی گراد شهرستان لامرد علاقمندان به محیط زیست را به سمت ساخت آبشخور به طول 400 متر برای حیوانات در منطقه شکار ممنوع "کوه هوا" سوق داد.

کد مطلب: ۸۲۸۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
گرمای هوا و توجه به حیات وحش با ساخت آبشخور

این آبشخور که به احترام پژوهشگر فقید حوزه حیات وحش ایران؛ زنده یاد هادی فهیمی به نام ایشان نامگذاری شده توسط اعضای انجمن پایشگران "زمین و زندگی" علامرودشت و با همکاری اداره حفاظت محیط زیست لامرد برای نذر طبیعت ساخته شد.‌

برای ساخت این آبشخور نزدیک به چهارصدمتر لوله کشی انجام شده است و پیش بینی می شود به علت خشکسالی شدید انواع گونه های جانوری منطقه کوه هوا از قبیل قوچ، میش، پازن و بز؛ پلنگ ؛گربه وحشی، روباه، کفتار، شغال، خرگوش، تشی و انواع پرندگان از این آبشخور استفاده نمایند.

پوشش گیاهی منطقه "کوه هوا" ، کنار، استبرق، کلخنگ، بادام وحشی، کیکم، بن، انواع گون و گونه‌های مرتعی و گیاهان داروی (به‌ویژه آنغوزه) است و پستان‌داران این منطقه شامل: قوچ و میش، کل و بز، گراز، تشی، خرگوش، خرس، پلنگ، کفتار، گرگ، روباه و پرندگان آن شامل: کبک، تیهو، قمری، کبوتر جنگلی، بلبل خرما، چکاوک کاکلی، زنبورخورک، کوکر، دلیجه، هدهد، سهره، زاغی، دم‌جنبانک، کمرکولی و هوبره است.

این منطقه با وسعت 129هزار 658 هکتار در جنوب استان فارس و در حوزه شهرستان‌های لامرد (شمال غرب، شمال و شمال شرق بخش علامرودشت)، گراش (دهستان فداغ) و خنج (بخش محمله) واقع شده ‌است و یکی از بهترین و بکرترین زیستگاه‌های استان فارس به‌ویژه گونه ارزشمند "قوچ و میش لارستان" به‌شمار می‌رود.
محدوده مذکور در در فاصله 80 کیلومتری شمال شهر لامرد و 65 کیلومتری جنوب غربی و غرب خنج قرار دارد و تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد است.

دکتر هادی فهیمی یکی‌ از متخصیصن حوزه حیات وحش ایران سال ها مطالعات خود را در مورد خزندگان ایران آغاز نموده‌ بود و در بسیاری از طرح های حفاظتی خزندگان و دوزیستان در معرض خطر انقراض کشور نقش فعال داشت.‌

وی یکی‌ از معدود پژوهشگران ایران بود که در زمینه حفاظت از خرس سیاه بلوچی نیز فعالیت می کرد.

هادی فهیمی یکی از مسافران پرواز تهران - یاسوج بود که متأسفانه در آخرین روز بهمن نود و شش در کوه های برفی دنا سقوط کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار