اجرای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در 71 پایگاه در فارس

شیراز (پانا) - سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: شناسایی به موقع اختلالات و توجه به سلامت نوآموزان یکی از دغدغه های اساسی آموزش و پرورش است که طرح سنجش سلامت دانش آموزان ،فرصت مناسبی است تا غربالگری  دانش آموزان به موقع صورت پذیرد، چه بسا دانش آموزانی باشند که به علت عدم اطلاع والدین و یا مربیان دچار اختلالات یا آسیبهای جسمی و روانی باشند که شناسایی نشده باشند.

کد مطلب: ۸۲۶۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در 71 پایگاه در فارس

عبد الرسول احمدی در جلسه هماهنگی طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو تحصیل در استان فارس ، گفت : به آینده آموزش و پرورش باید خوش بین بود چرا که شواهد و قرائن حاکی از آن است که همه ،دغدغه آموزش و پرورش و سلامت دانش آموزان را دارند و موضوع سلامت نوآموزان و دانش آموزان دغدغه مشترک بین آموزش و پرورش و علوم پزشکی است که این نگاهی قابل تحسین است.

احمدی با ابراز خرسندی از حاکم بودن نگاه غیر بخشی در حوزه درمان و علوم پزشکی استان و اجرای طرح های مشترک گفت: طرح سنجش سلامت دانش آموزان ،فرصت مناسبی است تا غربالگری دانش آموزان به موقع صورت پذیرد، چه بسا دانش آموزانی باشند که به علت عدم اطلاع والدین و یا مربیان دچار اختلالات یا آسیبهای جسمی و روانی باشند که شناسایی نشده باشند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس افزود: این طرح به خوبی می تواند اطلاعات تکمیلی نوآموزان را در حوزه سلامت در اختیار ما قرار دهد تا از این طریق دانش آموزانی را که دچار اختلال هستند شناسایی و برای درمان به موقع آنان گام برداشت.

وی همچنین گفت: این طرح اقدامی بسیار خوب و بجاست که زمینه های آن در سطح استان فراهم شده است و همه آمادگی همکاری دارند، لذا لازم است با برنامه ریزی های مناسب نسبت به اجرای به موقع آن اقدام نموده و با شناسایی اختلالات احتمالی از بروز مشکلات بزرگ در آینده برای نوآموزان جلوگیری کرد .

احمدی تاکید کرد: بایستی شرایطی را فراهم نمود تا فرزندان اقشار نیازمند و محروم بتوانند به صورت رایگان در این طرح مورد سنجش قرار گیرند ،چرا که ممکن است بعضا بدلیل نداشتن همین مبلغ ناچیز دانش آموزان برخی از خانواده ها خصوصا در مناطق عشایری از تحصیل محروم شوند.

سرپرست آموزش و پرورش فارس همچنین بر لزوم برگزاری جلسات تخصصی خصوصا با محوریت اتباع و مناطق محروم در این خصوص تاکید کرد.

سرپرست آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز گفت: سال گذشته در قالب این طرح فراگیر، بیش از 83 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند.

رحیمی نژاد با اشاره به حساسیت موضوع گفت: بدلیل گستردگی و فراگیر بودن طرح ،اجرای آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت درمان و آموزش پزشکی گذارده شده است که همکاری و تعامل خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به برخی از مشکلات سال گذشته در این خصوص گفت: بسیاری از پایگاه های سنجش برای امسال ارتقاء درجه پیدا کرده اند و تلاش شده تا بسیاری از مشکلات رفع شود و فعالیت های پایگاههای سنجش نوآموزان بهینه گردد.

سرپرست آموزش و پرورش استثنایی فارس گفت: تعداد پایگاههای ما از 70 به 71 ارتقاء یافته است همچنین از 83هزار و 498 نفری که مورد سنجش قرار گرفته بودند، 12 درصد به کلینیک ها و مراکز تخصصی ارجاع شده اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: وزارت درمان و آموزش بزشکی بیش از پیش آمادگی دارد تا در این خصوص با آموزش و پرورش همکاری نماید.

دکتر کشاورز با اشاره به برخی از مشکلات موجود بر سر راه اجرای کامل این طرح گفت: با همکاری هردو ارگان می توانیم بسیاری از این مشکلات را رفع نموده و با تشخیص به موقع برخی از اختالات احتمالی در نو آموزان نسبت به ارجاع و درمان این عزیزان اقدام نماییم .

وی با تاکید بر اینکه تشخص و درمان به موقع برخی از این اختلالات موجب می گردد که کودکان بهترین دوران زندگی خود را در رنج و عذاب سپری نکنند ،گفت: با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام اختلالات در درمان آنها، لازم است تمهیداتی دیده شود تا این افراد به موقع شناسایی و به مراکز تخصصی ارجاع شوند.

کشاورز با اشاره به اینکه ممکن است برخی از نوآموزان نیازمند خدمات و مراقبت های تخصصی باشند، گفت: اگر موارد یا فرایندی باشد که لازم است از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیری شود ؛ اگر خارج از تعهدات قبلی هم باشد این آمادگی را داریم که در این موارد با آموزش و پرورش همکاری کنیم.

در این جلسه علی عسکر نجفی مدیر آموزش و پرورش عشایر سیار فارس نیز ضمن قدردانی از اقداماتی که تا کنون در این خصوص برای دانش آموزان عشایری صورت گرفته است ،با اشاره به شرایط ویژه جامعه عشایری ،خواستار فراهم شدن تمهیداتی برای کم شدن مشکلات سنجش این دانش آموزان در تمامی پایگاه های سنجش در سطح استان شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار