درگفت‌وگو با پانا

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران مطرح کرد: کاهش قابل توجه عمر مفید ساختمان‌های مسکونی در ایران

نگاه شهرداری در ساخت مسکن نگاه درآمدی صرف است

تهران (پانا) - رئیس انجمن سازندگان شهرتهران می گوید با ورود سازندگان بدون تخصص به عرصه ساخت و ساز مسکن، عمر مفید این سازه ها در شهرهای ایران به 15 سال کاهش می‌یابد.

کد مطلب: ۸۲۶۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن سازندگان شهرتهران مطرح کرد: کاهش قابل توجه عمر مفید ساختمان‌های مسکونی در ایران

شهاب سعادت‌نژاد درگفت‌وگو با پانا تصریح کرد:‌ موضوع مهم دیگر این است که کار ساخت را باید سازندگان دارای صلاحیت انجام دهنداما این اقدام صورت نمی گیرد و این وضع موجب شده است که سیستم به سمتی هدایت شود که سازندگان دارای صلاحیت، نقش چندانی در کار ساخت و ساز نداشته باشند. تا زمانی که سیستم به سمتی هدایت نشود که ساختمان‌سازی حرفه‌ای صورت بگیرد، کسانی وارد این عرصه می‌شوند که کیفیت ساخت‌وساز را در کشور کاهش می‌دهند.

سعادت‌نژاد با بیان اینکه بخش عمده سازندگان مسکن نه دارای شرکت و نه سازنده حرفه‌ای هستند، تصریح کرد:‌ متوسط سن ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده 50 تا 60 سال است اما عمرمفید ساختمان‌ها در شهرتهران بین 20 تا 25 است و پس از این سن ساختمان فرسوده با قابلیت تخریب محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد:‌ با روند کنونی و ورود سازندگان غیرحرفه‌ای سن ساختمان‌ها به 15 سال کاهش خواهد یافت و خلاء قانون موجب شده است تا قانون بازدارنده‌ای برای جلوگیری از ورود سازندگان غیرحرفه‌ای به عرصه ساخت‌وساز مسکن وجود نداشته باشد.

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران با بیان اینکه وزارت راه‌وشهرسازی به دنبال آن است که کارساخت را به دست افراد حرفه‌ای بسپارد، عنوان کرد:‌ پس اخذ مجوز از شهرداری هر فردی می تواند کار ساخت را برعهده بگیرد فارغ از اینکه چه میزان تخصص حرفه‌ای برای ساخت مسکن دارد به همین دلیل وزارت راه‌وشهرسازی اصلاحیه قانون نظام مهندسی را که مربوط به 25 سال پیش است، به مجلس ارایه کرده البته هنوز به نتیجه نرسیده است.

شهرداری‌ها از قانون نظام مهندسی تبعیت نمی‌کنند

سعادت‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ یکی از مشکلات بزرگ کشور این است که شهرداری‌ها از قانون نظام مهندسی تبعیت نمی‌کنند و تنها به سازنده جواز می‌دهند؛ این در حالی است که شهرداری تنها نهادی است که مجوز توقف پروژه را در اختیار دارد.

وی افزود:‌ مطابق قوانین شهرداری مجاز است که در صورت نبود صلاحیت و ساخت غیرحرفه‌ای ساخت‌وساز را متوقف کند اما متاسفانه نگاه شهرداری در ساخت نگاه درآمدی و اخذ عوارض است.

زلزله 5 ریشتری با زمان زیاد در تهران می‌تواند به فاجعه‌ای ملی بدل شود

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران خاطرنشان کرد:‌ در مقابل یک زلزله 5 ریشتری با زمانی بیش از آن چیزی که چندماه پیش تجربه شد بسیاری از ساختمان‌ها درتهران مقاومت نخواهند داشت و می‌تواند به فاجعه‌ای ملی برای شهری بدل شود که مدیریت بحران در آن کارآمد نیست و زیرساخت‌های لازم برای آن به وجود نیامده است.

وی افزود:‌ هزینه‌های ساخت مسکن در سال جاری به دلیل افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی و تورم ناشی از دلار با افزایش همراه شده است.به طور مثال میلگرد با افزایش 35 درصدی قیمت پس از نوسان‌های نرخ دلار همراه شده است و هزینه‌های تاسیسات ساختمان و لوازم الکتریکی نیز افزایش قیمت بالایی را تجربه کردند.

سعادت‌نژاد عنوان کرد:‌ مصالح ساختمانی مانند بلوک، سیمان و شن و ماسه در چندماه اخیر 15 درصد افزایش قیمت داشته است و اگر تقاضای ساخت در بخش مسکن قابل توجه بود افزایش قیمت مصالح می‌توانست بیش از این ارقام باشد.

وی ادامه داد:‌ از دیگر عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن از دی‌ماه گذشته رکود مسکن طی چند سال متوالی و سیاست دولت در کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بوده است که از بانک‌ها خارج و به بازار دلار، سکه و طلا وارد و پس از آن افزایش قیمت بازار مسکن را رقم زد.

به دلیل نبود جذابیت تولید، نقدینگی بر موج هیجانی سوار می‌شود

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه بخش‌های تولیدی کشور به دلیل بروکراسی و شرایط پیچیده با اقبال نقدینگی مواجه نمی‌شود هر بازاری که قابلیت واسطه‌گری دارد می‌تواند بر موج هیجانی گردش نقدینگی سوار شود و افزایش قیمت‌هایی را موجب شود که در نهایت به زیان مصرف‌کننده واقعی است.

سعادت‌نژاد عنوان کرد: افزایش قیمت مسکن موجب نارضایتی سازندگان مسکن نیز شده است چون به دلیل افزایش غیرقابل توجیه واحدهای مسکونی، فروش و معاملات چندانی صورت نمی‌گیرد و رکود سرمایه موجب می‌شود تا سازندگان نتوانند واحدهای خود را فروخته و پروژه‌های جدیدی را آغاز کنند.

پیش‌بینی رکود بیشتر ساخت در سال جاری

وی با پیش‌بینی رکود بیشتر ساخت و تولید مسکن در سال جاری عنوان کرد:‌ متاسفانه کسانی وارد عرصه مسکن و معاملات آن شده‌اند که مصرف‌کننده واقعی نیستند و کسانی که نقدینگی خود را از بانک‌ها و دلار و طلا خارج شده‌اند وارد دلالی در بخش مسکن شده‌اند و متوسط زمانی که یک واحد مسکونی را نگه می دارند و دوباره به فروش می‌رسانند حدود 2 ماه ونیم است.

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران تاکید کرد: درآمد افراد معمولی حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است درحالی که بسیاری از ساختمان‌ها بین 20 تا 40 درصد افزایش قیمت داشته‌آند و نتیجه چنین شرایطی رکود بیشتر در بخش مسکن است.

وی اضافه کرد:‌ پول‌های سرگردان افزایش قیمت کاذب و هیجانی را در بازار ایجاد کرده است که تاثیری منفی بر ساخت‌وسازنیز به دنبال خواهد داشت.

اختلاف نظام مهندسی و وزارت راه موجب کندی صدور جوازهای ساخت شده است

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اختلافات میان سازمان نظام مهندسی و وزارت‌ راه‌و شهرسازی موجب شده است تا صدور جوازهای ساخت با کندی همراه شود و جوازهای صادرشده قبلی نیز با مشکلاتی در اجرا همراه شده‌اند و تعداد ساختمان‌های درحال ساخت کاهش یافته است.

رئیس انجمن سازندگان شهرتهران بیان کرد:‌ جواز ساخت پروژه‌ها تا زمانی که برای آنها ناظر معرفی نشود، صادرنمی‌شود اما از اسفند سال گذشته وزارت راه‌ و شهرسازی، وجود مهندس ناظر را اختیاری کرده است اما وزارت کشور وسازمان نظام مهندسی اختیاری بودن ناظر را خلاف قانون و آئین‌نامه‌ها می‌دانند و اکنون کار به جایی رسیده که شهرداری، سازمان نظام مهندسی و مالک در معرفی ناظر بلاتکلیف هستند و این شرایط موجب شده است تا از سه ماه گذشته جوازهای ساخت صادر نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار