رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد

تدوین طرح ساماندهی دستفروشان پایتخت تا پایان سال نهایی می شود

تهران (پانا) - رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از تدوین طرحی برای ساماندهی دستفروشان در پایتخت خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۶۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تدوین طرح ساماندهی دستفروشان پایتخت تا پایان سال نهایی می شود

الهام فخاری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به معضل دستفروشی و آسیب‌های ناشی از فعالیت دستفروشی گفت: شورای پنجم شهر تهران به منظور ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران شهر تهران که بخشی از آن در مترو قرار دارد، طرحی را در کمیته اجتماعی شورا تدوین کرده که هنوز نهایی نشده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به وضع دستفروشان مترو گفت: در برخی ایستگاه‌های مترو اوضاع بهتر است اما در بعضی از ایستگاه حضور این افراد بیشتر احساس می‌شود. در تنظیم برنامه کلی ساماندهی دستفروشان که روش‌های مثبت و غیرسرکوبگرانه محور کار قرار دارد، ساماندهی همه دستفروشان از جمله دستفروشان مترو مد نظر قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین در طرح مذکور سعی شده است همکاری دستفروشان در مرحله اول به صورت داوطلبانه باشد و پس از آن از ایجاد مزاحمت هر کدام از گروه‌های دستفروشی و بساط گستری در فضای مشاع شهری کاسته شود تا بتوان فرصتی برای ادامه فعالیت آنها ایجاد کرد، منتهی در وضع فعلی هم نباید وضع بساط‌گستری در شهر به شکلی بی‌نظم و بدون حساب و کتاب باشد.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه درخصوص دریافت پول از دستفروشان زن از سوی برخی از مأموران شهرداری و سد معبر نیز گفت: درباره دستفروشان روندهای نادرست، غیرقانونی و در این حال نهادینه شده‌ای وجود دارد که در سراسر شهر شاهد آن هستیم. اعضای شورای شهر رفع این معضل را در قالب شفافیت‌بخشی و نظارت‌پذیری دنبال می‌‌کنند اما بخشی از آن ناشی از این است که وقتی برنامه سامان‌یافته‌ای وجود ندارد، زمینه برای دریافت‌های خارج از قانون و رفتارهایی که باج‌گیری محسوب می‌شود، ایجاد می‌شود.

فخاری تأکید کرد: ما در شورای پنجم به دنبال این هستیم تا بتوانیم به شکل قانونی، روش عادلانه‌ای برای گروه‌های مختلف به ویژه زنان و زنان سرپرست خانوار ایجاد کنیم تا در قالب قانون کسب و کار فعالیت کنند و به فضاهای مشاع متوسل نشوند و نیازی هم نباشد که به کسی باج بدهند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران درباره زمان نهایی شدن طرح ساماندهی دستفروشان گفت: چند ماهی است که کار این طرح را آغاز کردیم و سعی می‌کنیم رویکرد فناورانه را نیز در آن مد نظر قرار دهیم علاوه بر این از ظرفیت موسسه‌های مردم‌نهاد نیز استفاده خواهد شد. برای این طرح ردیف بودجه‌‌ای هم مشخص کردیم و تلاش شورا بر این است تا این طرح تا پایان سال نهایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار