پیدا و پنهان انتخابات هیات رئیسه مجلس؛ «امید» نشان داد اکثریت است

جدال لفظی بین لاریجانی و کواکبیان در گرفت

تهران (پانا) - انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که علی لاریجانی به آغوش اصولگرایان پناه برد و فراکسیون امید نشان داد اکثریت بهارستان را در اختیار دارد.

کد مطلب: ۸۲۶۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
پیدا و پنهان انتخابات هیات رئیسه مجلس؛ «امید» نشان داد اکثریت است

درانتخابات امروز هیات رئیسه مجلس هیچ یک از فراکسیون‌ها در دور اول به ائتلاف نرسیدند و به نوعی با یکدیگر وارد وزن‌کشی سیاسی شدند. عارف از امید، لاریجانی از مستقلین و حاجی‌بابایی از ولائیون برای رسیدن به پر قدرت‌ترین صندلی مجلس شورای اسلامی و کسب کرسی ریاست به رقابت با یکدیگر پرداختند که در نهایت همه چیز به دور دوم کشید.

نتایج دور اول که هر سه فراکسیون حضور داشتند نشان داد امیدی‌ها رسما پر‌قدرت‌ترین و اکثریت مجلس هستند و هیچ یک از دو فراکسیون مستقلین و ولائی‌ها به تنهایی توانایی شکست دادنش را ندارد، عارف با 114 رأی به عنوان فرد نخست دور اول انتخابات هیأت رئیسه را پایان داد و لاریجانی و حاجی‌بابایی به ترتیب 101 و 54 رأی کسب کردند.

حاجی‌بابایی با اصرار محمد دهقان، نماینده مردم چناران و نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان به نفع لاریجانی انصراف داد تا به وی یادآوری کند بدون حمایت اصولگرایان ریاست مجلس را نیز از دست خواهد داد. به این ترتیب لاریجانی به کمک خاستگاه اصولگرایش در دور دوم با 24 اختلاف در مقایسه با عارف باردیگر رئیس مجلس شورای اسلامی شد. علی لاریجانی در دور دوم 147 رای و محمدرضا عارف 123 رای کسب کردند.

این در حالی است که لاریجانی بنا به برخی اصرارها در سال 94 در لیست امید از شهر قم قرار گرفت و اصولگرایان حاضر به حمایت از وی نشده بودند.

اما این نکته را نمیتوان فراموش کرد درست به هنگام انصراف حمیدرضا حاجی بابائی به نفع علی لاریجانی، محمد علیجانی، نماینده مردم تهران که در مجلس کنار محمدرضا عارف، می‌نشیند همراه با نامه ای به جایگاه نطق مجلس و کنار حاجی بابائی رفت اما او نه نامه را خواند و نه به حضور نماینده تهران توجهی کرد و در نهایت با اصرارهای دهقان به نفع لاریجانی انصراف داد.

با این همه، عارف بعد از ناکامی در تلاش دوباره برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس، رسم اخلاق را باردیگر به جا آورد و با حضور در جایگاه هیأت رئیسه ریاست را به لاریجانی تبریک گفت.

جالب اینجاست که در جریان برگزاری انتخابات هیات رئیسه و شمارش آرا کاندیداهای ریاست مجلس کاظم جلالی و رسول خضری کارشان به جدال بر سر یک برگه کشید.

جریان از این قرار بود که هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در حین رأی‌گیری برای کاندیداهای ریاست مجلس با در دست داشتن برگه‌ای وارد راهروی پارلمان شد.

برخی نمایندگان ازجمله کاظم جلالی، نماینده تهران و رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر بعد از گذشت زمان کوتاهی درحالی که در راهروی مجلس حضور یافتند، خطاب به قوامی گفتند «این کار را نکن؛ فراکسیون از هم می‌پاشد.»

رسول خضری برگه‌های مذکور را از قوامی گرفت و به سمت صحن مجلس رفت که کاظم جلالی با ممانعت از این اقدام، برگه‌ها را از نماینده سردشت و پیرانشهر گرفت.

به نظر می‌آمد خضری قصد دارد این برگه‌ها را که مشخصن نبود دارای چه محتوایی است در صحن مجلس توزیع کند.

کار به انتخاب نواب رئیس کشید، از فراکسیون‌های مستقلین و ولائی 2 نفر از رقابت با مطهری و پزشکیان انصراف دادند تا این دو نیز با حمایت مشخص امیدی‌ها و به رغم تلاش اصولگرایان برای حذفشان از هیات رئیسه، باردیگر به عنوان نواب رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شوند.

در این هنگام و بعد از پیروزی امیدی‌ها در جریان انتخاب نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد رضا عارف به سمت پزشکیان و مطهری رفت و با آنان روبوسی کرد و انتخاب دوباره آنها را تبریک گفت.

هنگامی که عارف به سمت جایگاه خود بازمی‌گشت با بهروز نعمتی، از نزدیک ترین نیروها به علی لاریجانی که با لیست امید از تهران راهی مجلس شد اما بعد به عضویت فراکسیون مستقلین درآمد، روبه‌روی شد و گفت‌و‌گوی تند همراه با حرکات دست شدیدی بین این دو شکل گرفت.

در گوشه دیگر بهارستان درست در همین لحظه محمدرضا تابش، عضو فراکسیون امید و حمیدرصا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون ولائی به صورت درگوشی صحبت‌هایی را رد و بدل کردند.

لاریجانی که از بابت ریاست مجلس آسوده خاطر شده بود، به علت طول کشیدن شمارش آرا کاندیداهای دبیری هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور جلسات علنی مجلس را آغاز کرد تا وقت نمایندگان در بهارستان تلف نشود.

چپ نشینی یک پایداریچی و طعنه لاریجانی

در نهایت انتظارها پایان یافت و دبیران هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم انتخاب شدند که با سقوط دو اصولگرا از بین آنان، امیدی‌ها نقش خود را پر رنگ‌تر از گذشته کردند تا شاید بدین شکل در جهت مهار قدرت اصولگرایان در هیأت رئیسه اقدام کنند.

در این بین مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در تذکری خطاب به لاریجانی گفت که حاجی بابائی بر اساس آیین‌نامه داخلی خانه ملت نباید پشت تریبون حمایت رسمی خود را از وی در دور دوم انتخابات هیات رئیسه مجلس اعلام می‌کرد.

لاریجانی که تذکر وی را وارد نمی‌دانست گفت که انشاالله شما هم در دستور تذکر دهید و متذکر شد که حاجی بابائی تخلفی مرتکب نشده است.

کواکبیان که قصد کوتاه آمدن نداشت و شاهد قدرت‌نمایی فراکسیون امید در برابر سایر فراکسیون‌های مجلس بود خطاب به لاریجانی گفت که ما از این اتفاقات گذشتیم، جمله‌ای که لاریجانی را عجیب آشفته کرد و باعث شد خطاب به وی بگوید که بگذرید یا نگذرید مهم نیست.

در ادامه نشست امروز سید حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرا و عضو جبهه پایداری مردم ورامین در نشست امروز بارها و بارها خواهان ارائه تذکر می‌شد که هر بار با بی توجهعی لاریجانی مواجه می‌شد.

در نهایت این نماینده عضو فراکسیون ولائی‌های مجلس خطاب به لاریجانی گفت که من سمت چپ شما هستم، اینکه شما گاهی هم به چپ توجه کنید بد نیست. شما همیشه به راست توجه می‌کنید!

لاریجانی که از کسب دوباره ریاست به لطف اصولگرایان و در نبردی سخت با عارف خوشحال بود، در اظهاراتی طنز آلود خطاب به نقوی حسینی گفت: «اینکه شما چپ قرار گرفته‌اید عجیب‌تر است.»

در نهایت و با تمام این موارد مجلس روند عادی خود را طی کرد که نادر قاضی پور، نماینده عضو فراکسیون ولائی‌های مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با گلایه از بی توجهی لاریجانی به اظهارات خود خطاب به وی گفت: «اجازه دهید رئیس به حرف‌های ما گوش دهد، ایشان هنوز حکمش خشک نشده است.»

اما این نکته را نمیتوان فراموش کرد درست به هنگام انصراف حمیدرضا حاجی بابائی به نفع علی لاریجانی، محمد علیجانی، نماینده مردم تهران که در مجلس کنار محمدرضا عارف، می‌نشیند همراه با نامه ای به جایگاه نطق مجلس و کنار حاجی بابائی رفت اما او نه نامه را خواند و نه به حضور نماینده تهران توجهی کرد و در نهایت با اصرارهای دهقان به نفع لاریجانی انصراف داد.

نکته جالب امروز مجلس پخش پر تعداد تراکت و شبنامه و برگه های تبلیغاتی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود، برگه‌هایی که در نهایت تاثیر چندانی بر روند انتخاب رئیس مجلس شورای اسلامی نداشت و لاریجانی با فراز و فرودهای بسیار در آغوش رفقای دیرینش جای گرفت، از آن سو نیز فراکسیون امید وزن سیاسی خود را به رخ همگان کشید.

بی شک در خصوص انتخابات سومین سال دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یک جمله را می‌توان گفت، آن هم اینکه «همه به آنچه که می‌خواستند، رسیدند جز لاریجانی!»

امیدی‌ها وزن سیاسی خود را به رخ دیگران کشیدند، مستقلین تداوم ریاست لاریجانی را به چشم دیدند و ولائیون بار دیگر خواستگاه لاریجانی را به وی یادآوری کردند و نشان دادند که او همچنان مدیون آنهاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار