مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس:

افزایش در خواست ها برای عبور لوله‌های نفت، گاز، راه آهن و اتوبان از پارک‌های ملی از مشکلات عمده محیط زیست کشور است

شیراز (پانا) - مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از افزایش در خواست ها برای عبور لوله‌های نفت، گاز، ریل‌های راه آهن، اتوبان و غیره از درون مناطق به ویژه پارکهای ملی به عنوان مشکلات عدیده مدیریتی محیط زیست نام برد.

کد مطلب: ۸۲۵۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
افزایش در خواست ها برای عبور لوله‌های نفت، گاز، راه آهن و اتوبان از پارک‌های ملی از مشکلات عمده  محیط زیست  کشور است

سعید محمودی اظهار داشت: با تلاش و کوشش نیروهای یگان این اداره کل دراردیبهشت ماه تعداد 107نفر متخلف شکار وصید دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

وی با اشاره به اینکه از این متخلفین 55قبضه اسلحه ،کشف وضبط شده است، ادامه داد:.این عملیات ها توسط نیروهای یگان حفاظت در 24 شهرستان از جمله شهرستانهای:لار، اقلید، فراشبند، مرودشت، مهر، لامرد، استهبان، خرامه، فیروزآباد، نورآباد، کازرون، شیراز، داراب، قیرکارزین، آباده، جهرم، پاسارگاد، بوانات، خنج، ارسنجان، سپیدان، سروستان، خرمبید، نی ریز و پارکهای ملی بمو و قطرویه و با کمک گشت سیار اداره کل انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از افزایش اکیپ های نظارتی یگان حفاظت اجرایی محیط زیست در تمام مناطق تحت نظارت محیط زیست استان فارس خبر داد و افزود:با تدابیر اتخاذ شده به منظور کنترل هرچه بهتر و سریعتر در مناطق و با تجهیزات مناسبی که در اختیار محیط بانان قرار داده شده است عرصه بیش تر از پیش بر متخلفان تنگ شده و شکارچیان قبل از هر اقدامی دستگیر میشوند.فرمانده یگان اجرایی حفاظت محیط زیست به طور مستمر در مناطق حضور داشته و روند دستگیری شکارچیان ادامه دارد.

محمودی از افزایش دو برابری آمار دستگیری متخلفین و کشف اسلحه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر داد و افزود: دراردیبهشت ماه 43500 متر مربع از عرصه های منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان و بختگان قلع و قمع و 34000 متر مربع از عرصه های منطقه حفاظت شده بختگان رفع تصرف و خلع ید شد.

وی از نجات 233 قطعه لاک پشت گرفتار در رودخانه کر و انتقال لاک پشتها به برکه های امن در ماه جاری خبر داد.

محمودی با بیان این نکته که تعرض ها و سود جویی ها در مناطق چهارگانه محیط زیست منجر به انواع تهدیدات می شود، از جمله مسائل محیط زیست را شکار جانوران ،چرای دام، قطع درختان، بوته کنی و خارکنی (به نحوی که موجب از بین رفتن رستنی‌ها می گردد) و بهره برداری از معادن، برشمرد و افزود: افزایش در خواست ها برای عبور لوله‌های نفت، گاز، ریل‌های راه آهن، اتوبان و غیره از درون مناطق به ویژه پارکهای ملی از دیگر مشکلات عدیده مدیریتی هستند.

وی افزود: گرچه این اراضی سالهاست که در تصرف متخلفین قرار داشته است اما بر اساس وظیفه ذاتی در پارک های ملی می بایست برای حفظ و یکپارچگی این اکوسیستم ارزشمند برای نسل‌های حاضر و آتی تلاش نموده و هر گونه بهره‌برداری یا سکونت زیان‌آور که موجودیت منطقه را به مخاطره ‌اندازد را ریشه کن نمود و هیچ دستبرد و دست اندازی در پارک ملی پذیرفته نبوده و بی جواب نخواهد ماند.

وی ضمن درخواست از مردم برای مشارکت در صیانت از اکوسیستم های ارزشمند محیط زیست عنوان کرد: با تعرض و تخریب محیط زیست، نه تنها طبیعت بلکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنان شهر و روستاهای مجاور در طولانی مدت به مخاطره خواهد افتاد و باید توجه داشته باشیم استفاده از محیط زیست نه تنها مربوط به نسل حاضر بلکه حق نسل‌های آتی نیز هست.

وی همچنین خطاب به متصرفین به انفال الهی تصریح کرد: قوانین و مقرارت دست ما را در برخورد با متخلفین باز گذاشته پس بدیهی است که در سایه قوانین صیانت از محیط زیست و مقررات IUCN ، آن دسته از اعمالی را که ماهیت و یا موجودیت پارک ملی را به خطر انداخته و یا تهدید می‌نماید، را از لحاظ قانونی مورد پیگرد قرار داده و به شدت برخورد نماییم.

محمودی در خصوص روند اطفاء حریق آمادگی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست فارس را در برخورد با حوادث احتمالی اعلام کرد و اظهار داشت: یکی از عوامل مهم تهدید کننده تنوع زیستی و تخریب زیستگاههای طبیعی ،آتش سوزی در مناطق است که به منظور آمادگی برای اطفای حریق در مناطق و تعامل و همکاری با سایر دستگاههای مرتبط چون یگان منابع طبیعی،مدیریت بحران استانداری،هلال احمر و آتشنشانی ،بازدید ها و مانورهایی را در مناطق خواهیم داشت.

وی در خصوص مناطق مستعد آتش سوزی در استان گفت : با بررسی ها و تحقیقاتی که در سنوات گذشته درخصوص حریق ها در مناطق حساس صورت گرفت ،کانونهای مستعد بروز حریق در سطح استان شناسایی و تیم های عملیاتی اطفای حریق تشکیل و در مناطق مذکور حضور دائم خواهند داشت

وی بر توجه جدی به مباحث آتش سوزی و تعامل سایر دستگاهها در مواقع آتش سوزی تاکید نمود و 5 منطقه مستعد آتش سوزی استان راشامل ارژن و پریشان،مله گاله،میانجنگل،بختگان،و پارک ملی بمو دانست.

تجهیزات محیط بانان در هنگام بروز پدیده آتش در مناطق فلاکسی بک،خودروهای مجهز به روت فایر، تراکتور مجهز به مخزن و پمپ آب پاش و کوله پشتی های آبپاش که در استان طراحی و ساخته شده ،آتش کوب و... است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار