واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات مقام‌های روس: آن‌هایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه وارد این کشور شده‌اند

اظهارات نمایندگان جلسه غیر علنی مجلس نادرست بوده است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به برخی اظهارات مطرح شده از سوی مقامات روس متذکر شد که آن‌هایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت این کشور، وارد دشمق شده‌اند.

کد مطلب: ۸۲۳۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات مقام‌های روس: آن‌هایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه وارد این کشور شده‌اند

بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایا روسیه ایران را مجبور به خروج از سوریه می کند؟ اظهار کرد: «کسی نمی تواند ایران را مجبور به کاری کند ایران کشوری مستقل است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان متذکر شد: «حضور ایران در سوریه به درخواست دولت سوریه است و با هدف مبارزه با تروریسم انجام شده است و تا زمانی خطر تروریسم در آنجا باشد به درخواست دولت سوریه درآنجا خواهیم ماند.»

وی تأکید کرد: «آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.»

اظهارات نمایندگان از جلسه غیر علنی مجلس نادرست است

قاسمی در پاسخ به سوال پانا درباره آنچه روز گذشته از وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه غیرعلنی مجلس نقل شده است مبنی بر اینکه «برجام بیماری در حال مرگ است که در آی سی یو و شرایط سختی است و به اروپا هم برای حفظ برجام امیدی نیست»، گفت: «بنده در جلسه غیر علنی مجلس حضور نداشتم و سخنان دکتر ظریف را ندارم. اما هر آنچه را از جانب وزیر امور خارجه برخی نمایندگان محترم از یک جلسه غیر علنی مطرح کرده‌اند بنا بر تصور شخصی من کاری نادرست است چراکه جلسه غیر علنی قواعد خاص خود را دارد.»

وی افزود: «جلسه مجلس غیر علنی بوده، سخنانی مطرح شده و من حضور نداشتم و حتی اگر حضور داشتم به دلیل غیرعلنی بودن جلسه نمی‌توانستم اظهار نظر کنم.»

قاسمی گفت: «آنچه نمایندگان و اشخاص مختلف از جلسه دیروز مطرح کرده‌اند، کار درستی نیست و اظهار نظر درباره یک جلسه غیرعلنی برای من قابل درک نیست.»

طرح بازگشت امریکا به مذاکرات شرم آور است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره که به نظر می‌رسد که دولت آمریکا با وجود عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای‌، همچنان مشتاق به بازگشت به مذاکره با ایران ولو با معماری جدید است که گفته می شود محور سخنان امروز وزیر امور خارجه امریکا هم خواهد بود، گفت: «درباره اظهارات امروز وزیر خارجه آمریکا که هنوز ایراد نشده نمی توانم اظهارنظر کنم و باید ببینیم ایشان چه نکاتی را مطرح خواهند کرد. نکته قابل توجه این است که ایالات متحده امریکا با خروج یکجانبه از برجام نه به ما که به همه جهانیان و کشورهای مستقل و اتحادیه اروپا نشان داد که نمی تواند دولتی قابل اعتماد و شریکی مطمئن باشد. دولت امریکا قبل از برجام نیز با خروج از برخی معاهده های بین المللی، پشت کردن به موازین بین المللی و قواعد جهانی را نشان داده بود. »

قاسمی با اشاره به سوال اعتماد درباره بازگشت امریکا به مذاکرات گفت: «طرح چنین موضوعی از سوی آمریکا، شرم آور و مضحک است و بیشتر به طنز شبیه است . اینکه دولت آمریکا از یک توافق چندجانبه بین المللی متکی به قطعنامه شورای امنیت خارج شود و سپس تحت شرایط دیگری خواهان مذاکره مجدد شود ، قابل قبول نیست و حتی فکر کردن به چنین رویه ای ممکن نیست . رفتار غیر منطقی امریکا در برجام حکایت از این را دارد که این دولت و این حاکمیت در شرایط کنونی قابلیت مذاکره و تماس را ندارد. »

سخنگوی وزارت خارجه افزود: «مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ایالات متحده کاملا شفاف و مشخص است و با توجه به رفتارهای خصمانه و غیر منطقی امریکا در قبال ایران و مسائل منطقه ای ، سیاست های ایران در قبال دولت امریکا همچنان ادامه پیدا خواهد کرد .»

قاسمی در پایان تاکید کرد: «اظهارات مطرح شده در رسانه ها و از سوی برخی مقام های آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران درباره برجام ، امری عبث، ناقص و ابتر است که جمهوری اسلامی ایران توجهی به آنها نخواهد داشت.»

تصمیم مشخصی برای فروش اقامتگاه رضاخان در موریس گرفته نشده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه ایران تصمیم گرفته اقامتگاه رضاخان در جزیره موریس را بفروشد و آیا مشخص شده است که پول حاصل از این فروش در چه زمینه‌ای خرج خواهد شد؟ تصریح کرد: «اقامتگاهی در جزیره موریس وجود دارد که پهلوی اول در آن شش ماه اقامت داشت. این اقامتگاه متعلق به ایران است و اکنون به دلیل دور بودن این اقامتگاه از دیگر سفارتخانه‌های ما و عدم کارآیی آن احساس می‌شود که بر اثر مرور زمان و عدم استفاده از این ساختمان، نگهداری آن همراهی با هزینه‌هایی خواهد بود و همچنین امکان نگهداری آن وجود ندارد، در همین چارچوب مباحثی برای فروش آن مطرح شده است و به دولت نیز در این ارتباط پیشنهاداتی ارائه شده است.»

وی ادامه داد: «اما تاکنون هیچگونه تصمیم مشخصی در این زمینه اتخاذ نشده است و ساختمان مذکور نه به فروش رسیده است و نه زمان فروش آن مشخص شده است بنابراین مشخص نیز نشده که درآمد حاصل از فروش آن در چه زمینه و چه پروژه‌ای صرف خواهد شد.»

در دیدار ظریف و وزیران اروپایی بسته پیشنهادی ارائه نشده است

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در نشست هفته گذشته در بروکسل در جریان دیدار ظریف با وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با حضور فدریکا موگرینی، بسته پیشنهادی از سوی اروپایی‌ها به ایران داده شده است، تصریح کرد: «چنین موضوعی صحت ندارد و بسته پیشنهادی ارائه نشده است.»

قاسمی با اشاره به انجام مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام و ادامه این مذاکرات، تصریح کرد: «در جریان این مذاکرات دستگاه‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی در کشور که در برجام دارای منافعی بودند در حال طراحی و ریز کردن برنامه‌های خود و گفت‌وگو با شرکای اروپایی خود هستند.»

وی ادامه داد: «بعد از مذاکرات و اتمام آن وضعیت روشن‌تر خواهد شد و می‌توان در مورد نتایج آن صحبت کرد.»

فضاسازی روانی پیرامون انتخابات عراق شکل گرفته است

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در این باره که مقتدا صدر برای خروج نیروهای ایرانی از عراق اولتیماتوم زمانی مشخص کرده، تصریح کرد: «من چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم. یک فضاسازی روانی پیرامون انتخابات عراق شکل گرفته است و سیاست اتاق فکر کینه‌توزانه‌ای که به وجود آمده این است که روابط بین‌المللی ایران را تحت‌الشعاع و تحت تاثیر برخی از خبرهای نادرست قرار دهد، نباید توجهی به این موضوعات کرد.»

وی با بیان اینکه بعد از تشکیل دولت در عراق و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند، می‌توان در مورد روند کار و فعالیت‌ها قضاوت بهتری را مطرح کرد، ادامه داد: ‌«فکر می‌کنم در مورد بخش عمده‌ای از مسائلی که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود باید صبر کرد و قضاوت در مورد آن‌ها اکنون زود است.»

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نتایج انتخابات عراق و برخی از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه مقتدا صدر به عربستان نزدیک است و این باعث می‌شود که روابط ایران و عراق در آینده کم‌رنگ شود، تصریح کرد: «همان‌طور که در سوالات قبلی نیز گفتم، گمانه‌زنی‌ها و مطالبی در چند روز اخیر در ارتباط با این انتخابات و مسائل حاشیه مرتبط با آن مطرح شده که این مسائل فعلا قابل اعتنا نیست. نوع روابط ایران و عراق تحت هر شرایطی و با هر دولتی دارای چارچوب مشخصی است و ما به همکاری با دولت آتی عراق خوش‌بین هستیم، ما به انتخاب مردم عراق و تصمیم آنها احترام می‌گذاریم و همان‌طور که گفتم دیگر مسائل حاشیه‌ای که در این زمینه مطرح می‌شود به نوعی بیانگر یک نوع قضاوت زودهنگام و برای برخی از فضاسازی‌های خاص است. ما عراق را کشوری مستقل می‌دانیم که سیاست خود را تعیین می‌کند. ما خواهان عراقی باثبات، توسعه یافته و با امنیت کافی هستیم، عراقی که بتواند با تمام همسایگان خود رابطه خوبی داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار