گرامیداشت ۲۵ سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی، شعار روز جهانی تنوع زیستی ۲۰۱۸

سازمان ملل متحد روز ۲۲ می را جهت افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسائل مربوط به تنوع زیستی، ارزش‌های آن و گام‌هایی که می‌توانند در جهت حفظ این گنجینه گرانقدر بردارند، به عنوان روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرده است.

کد مطلب: ۸۲۱۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
گرامیداشت ۲۵ سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی، شعار روز جهانی تنوع زیستی ۲۰۱۸

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، در همین راستا دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی از کشورهای عضو درخواست کرده است تا در روز جهانی تنوع زیستی سال ۲۰۱۸ میلادی (برابر با اول خرداد ۱۳۹۷)،بیست و پنجمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون را گرامی دارند.

شعار روز جهانی تنوع زیستی برای سال ۲۰۱۸ بدین شرح اعلام شده است:« گرامیداشت ۲۵ سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی»

شعار و لوگو این روز با این هدف برگزیده شده است تا پیشرفت‌هایی را که در سطح ملی و جهانی در راستای دستیابی به اهداف تنوع زیستی به دست آمده است، پررنگ‌تر کند و از دوستداران و فعالان محیط زیست در سراسر جهان دعوت کند تا با برنامه‌های متنوع به استقبال این رویداد ارزشمند برود و اقداماتی را که از ابتدا تا کنون در راستای اهداف مذکور انجام گرفته است، گرامی دارند.

کنوانسیون تنوع زیستی در ژوئن سال ۱۹۹۲ امضا و در سال ۱۹۹۳ برای کشورهای عضو لازم الاجرا شد. تاکنون اعضای متعاهد به این کنوانسیون ۱۹۶ کشور است. این پیمان بین‌الدولی طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تنوع زیستی را دربر می‌گیرد و اهداف سه گانه آن حفاظت از تنوع زیستی، استفاده پایدار از منابع و تسهیم عادلانه منافع است.

کشور جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون الحاق مورخ شش خرداد 75 مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان و ابلاغیه ریاست محترم جمهور به عضویت این کنوانسیون درآمده و طبق این مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ملی کنوانسیون در ایران تعیین شده است.

این کنوانسیون دارای دو پروتکل الحاقی ناگویا در زمینه تسهیم عادلانه منافع و کارتاهینا در موضوعات مربوط به ایمنی زیستی است و دبیرخانه کنوانسیون در محل معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست واقع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار