وزیر آموزش و پرورش: صندوق ذخیره فرهنگیان نباید به صندوق خیریه تبدیل شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت که صندوق ذخیره فرهنگیان صرفا یک موسسه اقتصادی است و باید تلاش کنیم سودآوری آن افزایش یابد. صندوق ذخیره نباید به صندوق خیریه تبدیل شود این اشتباهی است که در سال های گذشته وجود داشته است.

کد مطلب: ۸۲۱۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: صندوق ذخیره فرهنگیان نباید به صندوق خیریه تبدیل شود

سید محمد بطحایی در مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که در اردوگاه باهنر برگزار شد، گفت: این کار تجربه جدیدی در آموزش و پرورش بود و در آغاز کار به علت فضایی که حاکم بود نگرانی‌هایی وجود داشت اما استقبال خوبی از آن به عمل آمد و ظرف امروز و فردا دو نفر از فرهنگیان منتخب به جمع هیات امنا افزوده می‌شوند.

وی با بیان اینکه مهمترین رکن تحول، منابع انسانی است تصریح کرد: فضا، تجهیزات و برنامه‌ها نیز دارای سهمی در تحول هستند اما در مقایسه با نیروی انسانی قابل توجه نیست. آموزش و پرورش بدون وجود نیروی انسانی تحول گرا، متحول نمی‌شود.

بطحابی در پاسخ به این سوال که کدام نیروی انسانی با چه ویژگی عامل تحول است گفت: صاحب نظران دو ویژگی مهم را در این زمینه برشمرده‌اند که مورد نخست برخورداری از دانش‌ها و مهارت‌های لازم است.

وی ادامه داد: زمانی تحول رخ می‌دهد که بنده به عنوان یک عضو از خانواده یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش از دانش و مهارت لازم برخوردار و دوم آنکه انگیزه لازم برای بکارگیری این مهارت‌ها را در کار داشته باشم.

بطحایی با بیان اینکه تا نیروی انسانی ما مهارت لازم را نداشته باشد و انگیزه لازم را در وجودش ایجاد نکنیم تحولی صورت نخواهد گرفت، تصریح کرد: تفاوت نظام آموزش و پرورش ما با سایر کشورها همین دو ویژگی مهارت و انگیزه نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از بزرگترین سرمایه‌هایی که تاکنون از آن غافل بودیم، نیروی انسانی است. هر کدام از معلمان ما می‌توانند منشاء تحولات بزرگ در جامعه باشند که به علت فرآیندهای اداری و سازمانی ما که بسیار سنتی و غیرقابل انعطاف است، این تحول رخ نداده است.

بطحایی در ادامه به برگزاری انتخابات صندوق ذخیره اشاره کرد و گفت: مسیر جدیدی برای صندوق ذخیره شروع کردیم و می‌خواهیم بتدریج در همه سطوح تصمیم گیری آموزش و پرورش آن را تعمیم دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه مشکل ما معیشت معلم نیست، تصریح کرد: تا زمانی که معلم برای ایجاد یک زندگی در سطح متوسط ناچار به داشتن شغل دوم باشد نمی‌تواند شش دانگ همه هوش و حواسش به دانش آموزش باشد. معلم ما توقع دارد در مدرسه، اداره و وزارتخانه تصمیم ساز باشد.

بطحایی درباره سازوکار برگزاری انتخابات گفت: حدود ۳۲۰ هزار نفر در مرحله اول به ۲۰۰ هزار شرکت کننده و داوطلب حضور در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان رای دادند. البته این انتخابات اول بوده است و اگر زمینه سازی بیشتری رخ می‌داد میزان مشارکت نیز بیشتر بود.

وی با بیان اینکه چشم انداز ما فقط انتخاب دو نفر در هیئت امنا برای نظارت نیست، تصریح کرد: ما می‌خواهیم این جریان را در آموزش و پرورش راه بیاندازیم و بتدریج به سمتی برویم که هیات امنا و هیات مدیره همه از سوی فرهنگیان انتخاب شوند. سرمایه صندوق متعلق به خود معلمان است و آنها باید خودشان سرمایه گذاری کنند.

بطحایی گفت: صندوق باید در جایی سرمایه گذاری کند که بیشتر سودآوری داشته باشد و این منطق شرکت های تجاری است.

وی ادامه داد: هفت نفر عضو هیات امنای صندوق تا حدودی نقشی تشریفاتی داشتند و یکی دو مرتبه جلسه در سال تشکیل می‌دادند، برنامه‌های صندوق را تایید می‌کردند و سال مالی را می‌بستند؛ اما امروز در تلاشیم تا حدودی نقش هیات امنا را تغییر دهیم ونقشی جدی‌تر در نظارت داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خطاب به کاندیداهای انتخابات هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: به کسانی رای دهید که بالاترین صلاحیت را برای حضور در جمع هیئت امنا، صیانت از امانت فرهنگیان و قدرت حسابرسی و بررسی اسناد مالی را داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار