تولد نوزادان تالاسمی درآذربایجان غربی کاهش یافته است

ارومیه (پانا) - کارشناس مسئول گروه بیماریهای غیرواگیر دار معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: تولد بیماران تالاسمی کاهش یافته و به حد صفر رسیده و تنها دوکودک شناسایی شده تالاسمی در سال گذشته در شمال استان داشته ایم.

کد مطلب: ۸۲۰۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
تولد نوزادان تالاسمی درآذربایجان غربی کاهش یافته است

دلیلی کارشناس مسئول گروه بیماریهای غیرواگیر دار معاونت امور بهداشتی در سخنانی با بیان رسالت دانشگاه علوم پزشکی در بروز و پیشگیری بیماریها و از جمله ماژور تالاسمی گفت : از 30هزار روج ازدواجی سال گذشته در آذربایجان غربی که آزمایش پیش از ازدواج بعمل آمده 75 زوج شناسایی و با آموزش ، مشاوره و آگاهی از بروز بیماری تالاسمی پیشگیری بعمل آمده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از مناطق با شیوع پایین در بیماری تالاسمی در سطح کشور می باشد گفت : تولد بیماران تالاسمی کاهش یافته و به حد صفر رسیده و تنها دوکودک شناسایی شده تالاسمی در سال گذشته در شمال استان داشته ایم.

همچنین دکتر معتمد نماینده اداره کل انتقال خون از پوشش صد درصدی ارائه خدمات برای بیماران نیازمند خون و از جمله بیماران تالاسمی توسط انتقال خون استان خبر داده و افزود: باتوجه به راه اندازی واحد نظارت و مراقبت از خون در انتقال خون (از لحظه اهدای خون تا لحظه استفاده خون توسط بیمار) نیاز به همکاری پزشکان در این امور داریم تا مطابق دستورالعمل های انتقال خون اقدام گردد.

در ادامه پس از بیان نظرات و پیشنهادات و راهکارهای مد نظر ، دکتر علی افشانی مدیر روابط عمومی دانشگاه ضمن ارائه پیشنهادات مورد نظر گفت : در کمتر از یکسال تشکیل معاونت امور اجتماعی و از جمله در سازمانهای مردم نهاد سلامت شاهد اقدامات قابل توجه در این معاونت و از جمله در سازمان های مردم نهاد سلامت هستیم .

وی با بیان فاکتورهای متعدد و گسترده در حوزه سلامت ، بر لزوم مشارکت و هماهنگی بین بخشی و بویژه سمن ها در عرصه بهداشت و درمان و سلامتی تصریح کرد: باید شاهد مطالبه گری پیشگیری و آموزش از طرف مردم باشیم و باید باورهای نادرست بیماری و ازجمله تالاسمی را برای مردم تشریح کنیم .

مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه در چهار حوزه پزشکان ، بیماران ، دارویی و مردم غیرواگیر برای آموزش در زمینه بیماری تالاسمی برنامه ریزی کنیم، خواستار همکاری فرهنگسراهای شهرداری درپیشگیری از این بیماری شد.

صادق حاجی حمزه لو مسئول خیرین ، موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد و محمدی کارشناس سازمان های مردم نهاد معاونت امور اجتماعی دانشگاه در این جلسه با گزارشی از اقدامات انجام شده بر همکاری در امر پیشگیری و آگاهی بخشی بیماران خاص تاکید کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار