رئیس مدارس خارج از کشور: آیین‌نامه مدارس ایرانی خارج از کشور اصلاح می‌شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ضمن دعوت از خیران و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از کشور گفت که در حال برنامه‌ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب‌سازی آیین‌نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.

کد مطلب: ۸۲۰۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مدارس خارج از کشور: آیین‌نامه مدارس ایرانی خارج از کشور اصلاح می‌شود

غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با موضوع چالش‌های مدارس ایرانی خارج از کشور با بیان اینکه مدارس خارج از کشور قدمت 134ساله دارند گفت: 100 سال قبل در نجف اشرف، کویت، پاکستان و... نیز مدارسی تاسیس شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از 80 کشور جهان مدرسه دایر کردیم.

وی افزود: اکنون 108 مدرسه با 13هزار دانش‌آموز در 58 کشور داریم. سایر کشورها نیز مدارس متعدد در خارج دارند. آلمان نیز 149 مدرسه با 350 هزار دانش‌آموز در 166 کشور دارد. فرانسه‌ 488 مدرسه با 320 هزار دانش‌آموز در 130 کشور دارد. هند 78 مدرسه در 18 کشور با یک میلیون دانش‌آموز و آمریکا 193 مدرسه با 250 هزار دانش‌آموز و پاکستان 42 مدرسه با 400هزار دانش‌آموز در 18کشور دارد. در واقع کشورها برای پوشش اتباع خود مدارسی در سایر کشورها دایر می‌کنند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به روایتی چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم گفت: از این تعداد 500 هزار نفر دانش‌آموز هستند که 13 هزار نفرشان در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند. البته دلایل خروج ایرانیان از کشور متفاوت است و همه آنها تمایل ندارند تا فرزندشان در مدارس ایرانی تحصیل کنند و می‌خواهند فرزندشان در مدارس خارجی تحصیل کنند و سپس وارد دانشگاه شوند. اما عده‌ای کارمند دولت‌اند و فرزندشان باید در مدارس ایرانی درس بخواند.

کریمی ادامه داد: برای سه گروه از افراد فرصت تحصیل فراهم کرده‌ایم. نخست فرزندان کارگزاران نظام، دسته دوم اتباع ایرانی که علاقمند هستند فرزندشان در مدرسه ایرانی درس بخواند و گروه سوم کسانی هستند که به نظام جمهوری اسلامی علاقمندند ولی ایرانی نیستند. سه هزار دانش‌آموز ما غیرایرانی‌اند که بیشتر از افغانستان‌اند و اکثر سفرای افغانستان تمایل دارند فرزندشان به مدرسه ایرانی برود. تاجیک‌ها ، آذربایجانی‌ها، عراقی‌ها و... نیزاز همین جمله‌اند.

وی با بیان اینکه حدود 1700 نفر از دانش‌آموزان ما فرزندان کارگزاران هستند و دانش‌آموزان فرزندان اتباع ایرانی نیز 8300 نفر هستند، درباره کیفیت مدارس ایرانی گفت: مباحث مطرح درباره کیفیت تا حدی درست است وقتی مدرسه‌ای در کشور آفریقایی داریم که هشت دانش‌آموز دارد طبیعتا امکان بیشتر از یک زوج فرهنگی را نداریم که باید چند پایه را تدریس کنند. البته سیستم‌های آموزش از راه دور را تقویت کرده‌ایم که قابل استفاده است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیل شدن برخی مدارس در کشورهای همسایه گفت: تمام تلاش ما بر این است خدماتی که برای اتباع ایرانی داریم حتما ارائه شود، مگر کشور میزبان کارشکنی کند یا مسائلی به وجود بیاید که مشکلاتی ایجاد شود. فعالیت مدارس ایرانی هم در چارچوب روابط سیاسی دوکشور است و وقتی این روابط دچار چالش می‌شود مدرسه نیز در این چالش ها و روابط سیاسی تحت تاثیر قرارگرفته و ممکن است به تعطیلی کشانده شود که تلاش می‌کنیم تا اول مهر مشکلات را حل کنیم.

وی درباره شهریه‌های بالای مدارس ایرانی عنوان کرد: اعداد شهریه عجیب و غریب نیست. بخشی معلمان ما اعزامی‌اند که اکنون حدود 407 نفر هستند. 400 معلم به تبع همسر نیز در خارج داریم، به عبارتی 800 معلم استخدام دولت‌اند و هزینه‌هایشان را تمام و کمال می پردازیم. 700 نیروی محلی برای اداره مدرسه داریم که بخشی از هزینه نیروهای خدماتی از دانش‌آموزان اخذ می‌شود. در دوکشور امارات و انگلیس مدرسه غیردولتی داریم.

کریمی با اشاره به وضع قوانینی برای مدارس خارجی از سوی برخی کشورها گفت: بر این اساس باید مطابق قوانین آنها عمل کنیم. مثلا می‌گویند باید زبان ما در مدرسه شما آموزش داده شود. ما هم48 مدرسه خارجی در ایران داریم که همین فضا را برای آنها فراهم می‌کنیم و می‌گوییم باید در مدارس آنها فارسی تدریس شود.

به گفته وی در ترکیه 200،300 پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی داریم اما ظرفیت نداریم. در روسیه هم همینطور است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت امور خارجه همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش در اداره مدارس دارد، بویژه مدارس کم جمعیت در نزدیکی سفارتخانه‌ها که سفارت معمولا خودش اجاره بهای مدرسه را تامین می‌کند اظهار کرد: بودجه امسال ما 180میلیاردتومان است. این بودجه سال گذشته 118 میلیارد تومان بود که به بخشی به علت افزایش نرخ ارز است. از سوی دیگر دغدغه آموزش و پرورش برای پوشش دانش‌آموزان در خارج از کشور نیز در رشد بودجه موثر بوده است.

کریمی ادامه داد: اعزام معلمان یک فرصت تلقی میشود و بخش عمده‌ای از آن استقبال می‌کنند. روز گذشته 17 هزار و 300 نفر در آزمون اعزام به خارج شرکت کردند که حدود هزار نفر از آنها قبول شده و باید مصاحبه شوند. البته محدودیت‌هایی اعم از برخورداری از 8 تا 27 سال سابقه خدمتی را لحاظ کردیم و اینکه اگر زنی همسرش معلم نباشد نمی‌تواند در آزمون شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب بر مبنای مصاحبه حضوری خواهد بود و فرد برگزیده باید ظرفیت یک دیپلمات فرهنگی را داشته باشد عنوان کرد: 350 تا 400 نفر برای دو تا سه سال آینده نیاز داریم. تسلط بر زبان نیز یکی دیگر از شرایط ماست. اصرار داریم در مصاحبه معلم حتما علاوه بر رشته تخصصی ظرفیت لازم به عنوان کارگزار دیپلماسی آموزشی را داشته باشد. دهها نهاد نظارتی کار را با حساسیت دنبال میکنند و از سفرای برجسته دعوت می‌کنیم تا فرایند مصاحبه را ببینند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره اعتراض به آزمون اعزام گفت: آزمون را مرکز سنجش وزارتخانه برگزار کرده و معمولا شبیه کنکور است و خیلی اعتراض به آن وارد نیست زیرا مکانیزه است و عامل انسانی در آن دخیل نیست.

کریمی در پایان ضمن دعوت از خیرین و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از کشور گفت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار