در گفت‌وگو با پانا

اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری: اگر دلایل فیلتر تلگرام برای مردم قانع‌کننده بود از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند

اگر قدرت تشخیص مردم را قبول نداریم، رأی دادن آنان در انتخابات هم کاری عبث است

تهران (پانا) - رئیس انجمن علمی مددکاری معتقد است دلایل گفته‌شده از سوی مسئولان برای فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام برای مردم تاکنون قانع‌کننده نبوده است، به همین دلیل همچنان درصد بالایی از کسانی که از این پیام‌رسان استفاده می‌کردند، با وجود فیلتر شدن تلگرام حاضر به خروج از آن نیستند.

کد مطلب: ۸۱۹۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری: اگر  دلایل فیلتر تلگرام برای مردم قانع‌کننده بود از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند

مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با پانا درباره چرایی کوچ نکردن مردم از پیام‌رسان تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در واقعیت قوانین وقتی به وجود می‌آیند که مطالبه مردم باشد؛ به همین دلیل قانونگذاران تلاش می‌‌کنند که قوانین را بر اساس نیازهای مردم تصویب کنند. حتی اگر قانونی خوشایند مردم نبود، باید با دلایل شفاف مردم را قانع کرد.

این استاد دانشگاه افزود: می‌توان گفت دلایلی که تا کنون برای فیلتر شدن تلگرام مطرح شده است برای مردم قانع‌کننده نیست چرا که اگر غیر از این بود مردم از فیلترشکن برای ورود به تلگرام استفاده نمی‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه با اجبار کاری انجام نمی‌شود، گفت: مشکل ما این است که به جای اینکه مسأله را حل کنیم، می‌خواهیم صورت مسأله را پاک کنیم. اگر می‌خواهیم مردم از تلگرام استفاده نکنند، باید اقدام دیگری جز فیلتر در دستور کار قرار می‌گرفت. اگر دلایل فیلتر تلگرام منطقی به نظر می‌رسید و به طور شفاف گفته می‌شد ممکن بود مردم بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسیدند که از این پیام‌رسان استفاده نکنند.

اقلیما با بیان اینکه نمی‌توان جلوی استفاده مردم از فناوری را گرفت، گفت: اگر فیلتر تلگرام دلایل شفاف و منطقی دارد نباید یک بخش حکومت بگوید باید فیلتر شود و بخش دیگر بگوید نمی‌خواهیم فیلتر کنیم. این تضادی که در مواضع وجود دارد باعث سردرگمی مردم می‌شود و مردم اطمینان خود را از دست می‌دهند. به طور کلی اگر می‌خواهیم مردم موضع مسئولان را بپذیرند، باید در انتخاب آزاد باشند چرا که مسئولیت آگاهی‌بخشی بر دوش آنهاست و انتخاب با مردم است. ما نباید مردم را فاقد قدرت تشخیص بدانیم و صرفا برای آنان تصمیم‌گیری کنیم.

وی با بیان اینکه اقداماتی همچون فیلتر کردن تلگرام موجب از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی در کشور می‌شود، گفت: وقتی کاری انجام می‌شود، باید عواقب آن سنجیده شود. باید در نظر بگیریم همین مردم به نمایندگان مجلس و دولت رأی دادند. اگر قدرت تشخیص مردم را قبول نداریم، رأی دادن آنان در انتخابات هم کاری عبث است و اگر مردم را قبول داریم باید به انتخابشان احترام بگذاریم و چیزی که مردم می‌خواهند را اجرا کنیم.

رئیس انجمن علمی مددکاری با بیان اینکه اگر سرمایه‌های اجتماعی از بین برود، زیرساخت‌های نظام آسیب می‌بیند، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کند و سرمایه‌های اجتماعی حفظ شود، باید مسئولان به پاسخگویی توجه کنند چون در این صورت است که می‌توان مشکلات جامعه را در تعاملی دوسویه حل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار