بیانیه آیت الله سیستانی در خصوص انتخابات پارلمانی عراق+ تصویر

قانون انتخابات باید عادلانه باشد و اجازه مسدود شدن صدای رأی دهنگان را ندهد

تهران (پانا) - مرجع عالیقدر شیعیان عراق در بیانیه در خصوص انتخابات پارلمانی این کشور متذکر شد که قانون انتخابات باید به گونه ای باشد که اجازه مسدود شدن صدای رای دهندگان را ندهد.

کد مطلب: ۸۱۸۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه آیت الله سیستانی در خصوص انتخابات پارلمانی عراق+ تصویر

شیخ 'عبدالمهدی الکربلایی' امام جمعه کربلا در خطبه های نماز جمعه امروز این شهر در صحن حرم امام حسین (ع) با قرائت بیانیه دفتر آیت الله سیستانی در خصوص انتخابات پارلمانی عراق در روز 22 اردیبهشت همچنین نسبت به استفاده نامزدها یا ائتلاف ها از نام مرجعیت یا هر عنوان مقدس دیگری نزد ملت عراق برای جلب آرای مردم هشدار داد.

آیت الله سیستانی طی این بیانیه مردم را به شرکت گسترده در انتخابات پارلمانی عراق دعوت کرد.

الکربلایی گفت که مرجعیت عالی دینی معتقد است که مشارکت در انتخابات حق هر شخصی است که شرایط لازم را دارد و نمی توان کسی را وادار به شرکت در انتخابات کرد اما هر کس در برابر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مسوول خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عدم مشارکت باید براساس یک باور باشد که در منافع کشور در آن مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد که عدم مشارکت در انتخابات، فرصت را در اختیار دیگران می گذارد تا به کرسی های پارلمان دست پیدا کنند و شاید این امر، انتظار کسانی که انتخابات را تحریم می کنند، برآورده نکند.

آیت الله سیستانی تاکید کرد که اساس در انتخابات پیشرو عراق باید منافع کشور و آینده فرزندان عراق باشد.

دراین بیانیه تاکید شده است که مرجعیت عالی دینی عراق به فاصله یکسانی از همه فهرست های انتخاباتی و نامزدها قرار دارد و هیچ فهرست انتخابی یا نامزد را پشتیبانی نمی کند.

نماینده آیت الله سیستانی تاکید کرد، مرجعیت عالی دینی عراق به هیچ عنوان اجازه نمی دهد فهرست های انتخابی نام مرجعیت یا هر توصیف دیگر که در میان مردم عراق دارای جایگاه و احترام هستند، مورد سوء استفاده در تبلیغات انتخاباتی قرار گیرد تا بوسیله آن دستاورد انتخابی تحقق بخشند.

مرجع عالی دینی عراق همچنین تاکید کرده است که مردم در انتخاب نامزدها باید اصل سلامت، پاکدستی، دور بودن از طرح های خارجی و آمادگی آنها برای ایثار در راه کشور و خدمت رسانی به ملت و توانایی در اجرای برنامه های انتخابی خود را داشته باشند.

آیت الله سیستانی با تاکید بر انتخاب افراد اصلح در انتخابات جاری خاطرنشان ساخت که باید مردم افرادی را برای تصدی مسوولیت ها انتخاب کنند تا از افتادن در دام فریبکاران و فاسدان در میان تجربه شدگان (مسوولان) سابق و غیر تجربه شدگان (چهره های جدید) برحذر باشند.

مرجع عالی شیعیان عراق افزوده است که موضع مرجعیت بعد از سقوط رژیم سابقه همواره بر ضرورت وجود نظام چند حزبی، گردش مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق های رای و انتخابات آزاد و سالم بوده است، و همچنان بر این باور است که این راه جایگزین دیگری برای تحقق آزادی و کرامت برای کشور و اصلاح امور در آینده ندارد.

آیت الله سیستانی اضافه کرد که بعد از گذشت 15 سال از آن تاریخ مرجعیت عالی دینی عراق همچنان بر این باور خود تاکید می کند.

وی در عین حال ابراز تاسف کرد که در طول سنوات گذشته تاکنون انتخابات نتوانسته نتایج مورد انتظار را تحقق بخشد.

مرجع عالی دینی عراق در بخش دیگری از بیانیه بر ضرورت حفاظت از آراء شهروندان در انتخابات جاری تاکید کرده و افزوده است که گروه های سیاسی برنامه های اقتصادی، خدماتی و آموزشی قابل اجرا ارائه کنند و از دخالت های خارجی در انتخابات از طریق کمک های مالی جلوگیری شده و مجازات هایی برای آن تعریف شود.

آیت الله سیستانی در بیانیه اش از مردم عراق خواسته است که از انتخاب افراد براساس تعصبات گروهی یا فرقه ای یا قبیله ای و یا شخصی و یا سوء استفاده از دارایی عمومی برحذر داشته است.

مرجع عالی شیعیان عراق تاکید کرده است که همچنان امید نهایی به اصلاح رویکردها و اصلاح امور از طریق فعالیت انتخاباتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار