آیت‌الله سعیدی در جمع فرهنگیان قم

معلمان باید محقق‌پرور باشند/تزکیه لازمه رسیدن به تعلیم است

قم (پانا)- امام‌جمعه قم با بیان اینکه معلمان باید محقق‌پرور و به دنبال تربیت پژوهشگر باشند، گفت: هر چند برخی از مباحث نیازمند حفظ کردن است اما تأمل، تدبر و تفکر در آموزه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۸۱۸۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
معلمان باید محقق‌پرور باشند/تزکیه لازمه رسیدن به تعلیم است

پیش از ظهر امروز مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از فرهنگیان استان قم به مناسبت سالروز شهادت حضرت آیت الله مطهری و روز معلم در حرم حضرت معصومه (س) حضور یافتند و ضمن زیارت مرقد شریف حضرت فاطمه معصومه (س) مزار شهید مطهری را گلباران نمودند.

در ابتدای این مراسم که با حضور پیشتازان سازمان دانش آموزی استان و مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز زینت داده شده بود حضرت آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه در سخنانی با اشاره به آیه دوم سوره جمعه اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه از تعلیم به‌عنوان ویژگی مهم پیامبر اسلام(ص) یاد می‌کند و ایشان را معلم امت می‌نامد.

وی آسان‌سازی تعلیم برای متعلمین را از وظایف معلمان برشمرد و اضافه کرد: آسان‌سازی جدای از آسان‌گیری و سهل‌انگاری است، پیامبر اسلام(ص) با رویکرد آسان‌سازی توانست راه تعلیم را برای امت آسان کند و کتاب دینی قرآن و دین مبین اسلام را به امت بیاموزد.

تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: انبیا و اولیای الهی تزکیه را مقدم بر تعلیم می‌دانستند چراکه تزکیه و پاکیزه‌سازی لازمه رسیدن به تعلیم و تربیت است.

وی ترویج اخلاق و تکمیل کردن مسیر الهی بر روی زمین را از اهداف اصلی بعثت پیامبر اسلام(ص) دانست و گفت: به برکت تزکیه و تعلیم جامعه به حیات جدیدی می‌رسد.

آیت‌الله سعیدی با تاکید بر اینکه معلمان باید در تعلیم خود رویکردهای دینی و قرآنی را دنبال کنند، مطرح کرد: منظور این نیست که در کلاس ریاضی به تدریس آموزه‌های دینی بپردازیم اما گاهی می‌توان با بیان ارتباط میان علوم مختلف و قدرت خداوند متعال دروس ماندگاری را به افراد آموخت.

وی با بیان اینکه معلمان باید محقق‌پرور و به دنبال تربیت پژوهشگر باشند، عنوان کرد: هر چند برخی از مباحث نیازمند حفظ کردن است اما تأمل، تدبر و تفکر در آموزه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

امام‌جمعه قم ادامه داد: افرادی که زیر پوشش مدیریتی فکری ما هستند باید هدف‌دار تربیت شوند و از همان ابتدا باید به آن‌ها بیاموزیم که خطی روشن و هدف‌دار را دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه وابستگی انسان به خداوند متعال باید به‌درستی تبیین شود، اظهار کرد: اگر این وابستگی تبیین نشود افراد خود را آزاد از هر دین و ارزشی می‌دانند درحالی‌که در حقیقت این افراد به صورت ناخودآگاه به شیطان و منشأ زشتی‌ها وابسته هستند.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه تاکید بر وابستگی افراد به انقلاب و نظام اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: معلمان نباید به بیرون مرزها نگاه داشته باشند بلکه باید غیرت ملی داشته و این روحیه را به دانش‌آموزان منتقل کنند.

وی بر لزوم رعایت حقوق دانش‌آموزان توسط معلمان تاکید کرد و افزود: همان‌طور که اسلام حق معلم را والا دانسته حق خاصی برای دانش آموز نیز قائل شده است و باید به حقوق این قشر نیز توجه شود.

پیش از صحبت های آیت الله سعیدی حمید رضا شیخ الاسلام مدیر کل آموزش و پرورش قم نیز در سخنانی از عملکرد آموزش و پرورش قم گزارشی ارائه کرد.

مدیر کل آموزش پرورش قم با اشاره به اینکه امسال 250 هزار دانش‌آموز را ثبت‌نام خواهیم کرد، اظهار کرد: دانش آموزان پایه اول ابتدایی نسبت به سال گذشته 6 هزار نفر افزایش یافته‌اند که اگر این روند ادامه یابد طی سال‌های آینده از 300 هزار دانش‌آموز ثبت‌نام خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه جشنواره بزرگ خیرین مدرسه‌ساز کشور در استان قم برگزار می‌شود، تصریح کرد: اهتمام به زیرساخت‌های مورد نیاز آموزشی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته اما در راستای تحقق اهداف نیازمند حمایت خیرین هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم از برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطح این استان با حضور دو هزار و 200 دانش‌آموز نمونه یاد کرد و گفت: در این مسابقات 450 نفر برگزیده انتخاب شدند که 76 نفر از آن‌ها به مسابقات کشوری قرآن کریم اعزام می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که سال گذشته دانش‌آموزان قمی توانستند با شرکت در مسابقات قرآنی رتبه‌ها برتر را به خود اختصاص دهند امیدواریم در سال جدید نیز بتوانیم به رتبه‌های برتر برسیم.

شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه مأموریت‌های آموزش و پرورش با توجه به شرایط استان قم بسیار گسترده است، مطرح کرد: امسال نیز در راستای تامین نیاز اسکان استان قم در ایام نوروز ورود و برخی از خلاها را جبران کردیم که طی 5 روز به بیش از 300 هزار زائر اسکان داده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار