مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی خبرداد:

مرمت چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

اردبیل (پانا) - مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: مرمت اضطراری چینی خانه این بقعه که یادگار شیخ بهایی در این استان است، انجام شد.

کد مطلب: ۸۱۶۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
مرمت چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

عبدالرحمان وهاب زاده افزود: چینی خانه در قسمت شرق قندیل خانه یا رواق اصلی بقعه شیخ صفی قرار گرفته و با ۲ ورودی باریک با دارالحفاظ در ارتباط است.

وی گفت: ساختمان چینی خانه دارای چهار شاه نشین بوده و طراحی معماری آن توسط دانشمند فرزانه شیخ بهایی انجام شده است.

مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی افزود:در این مجموعه طاق نماهای زیبا با معماری منحصر به فرد مشاهده می شود که به نوعی محل نگهداری ظروف زرینه، سیمینه و ظروف سفارشی شاه عباس اول از کشور چین بوده است.

وهاب زاده گفت: در سال های اخیر این بخش از مجموعه ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیازمند مرمت اضطراری بوده و به دلیل رطوبت لطماتی دیده بود.

وی تصریح کرد: به همت کارشناسان استان در ۶ ماه گذشته بخش های آسیب دیده طلاکاری و گچ بری بنا تثبیت و در برخی مناطق مرمت شد.

مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار کرد: مرمت بخش های بیرونی بنا در فصل تابستان برنامه ریزی شده که در صورت تامین اعتبار عملیاتی شده و دست کم تا پنج سال آینده وضعیت بنا را تثبیت می کند.

وهاب زاده افزود: در حال حاضر آثار فاخر از جمله ظروف چینی، کتب خطی و مهر سنگی سلاطین صفوی در این مکان به نمایش گذاشته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار