اعلام برنامه‌های نوزده‌گانه اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری

تهران (پانا) - مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری طی دستورالعملی خطاب به مدیران عامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه برنامه‌های ۱۹ گانه اقتصادی این صندوق را در سال جاری ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۸۱۴۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
اعلام برنامه‌های نوزده‌گانه اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جمشید تقی زاده تدوین و اجرای برنامه‌های اقتصادی صندوق در سال ۹۷ را در راستای تدبیر هوشمندانه و عالمانه رهبر معظم انقلاب در حمایت از کالای ایرانی و در راستای سیاست‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: رویکرد و ماهیت برنامه‌های ۱۹ گانه اقتصادی صندوق تغییر با محوریت گفتمان حمایت از کالای ایرانی است و هرچقدر این گفتمان در متن جامعه به ویژه واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی تقویت و نهادینه شود به همان نسبت امکان تولید و اشتغال نیز افزایش می‌یابد و آثار اقتصادی و اجتماعی آن به طور مستقیم در زندگی مردم نمایان خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اهمیت بکارگیری و رعایت سیاست‌های ۱۹ گانه این صندوق در بخش اقتصادی و سرمایه گذاری، در تشریح این سیاست‌ها آورده است:

-تهیه برنامه جامع به منظور حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و دارایی‌های در اختیار صندوق و ارزیابی دارایی‌ها از منظر بازدهی، نقدپذیری و ریسک‌های بازار.

۲-همکاری نزدیک با بخش اقتصادی صندوق به منظور طراحی و ارائه برنامه جامع تامین مالی خدمات اجتماعی صندوق.

۳-هلدینگ‌های تخصصی با عنایت به شرکت‌های در اختیار، اولویت خروج خود از بنگاهداری را پیشنهاد و برنامه زمان بندی اجرای آن، و برنامه‌های حضور خود در فضای بین المللی (کسب منابع مالی و فروش و...) را ارائه کنند.

۴-بیشترین دغدغه صندوق و شرکت‌های تابعه آن طی سه سال آینده، مهارت تامین مالی است. هر یک از هلدینگ‌ها موظف به تهیه و ارائه برنامه تامین مالی خود (فروش دارایی، سود سهام، جریان نقدینگی پروژه‌ها و طرح‌های در دست اجرا و ارتقای تکنولوژی) در کوتاه مدت هستند. همچنین سبد دارایی‌های بهینه مجموعه‌های اقتصادی برای سه سال آینده باید پیشنهاد شود.

۵-توجه به اینکه لزوم هم افزایی در صندوق و شرکت‌های تابعه از اولویت‌های سیاست گذاری است، با محوریت معاونت اقتصادی، برنامه هم افزایی مالی، بازار و فروش دارایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

۶-انضباط مالی در سال‌های پیش رو در بنگاه‌های تابعه با تدوین برنامه مدون کنترل جریان نقدینگی، دریافت مطالبات و مدیریت فروش دارایی‌ها و دوره گردش کالا مورد تاکید است.

۷-شفافیت در عملکرد از طریق ایجاد نرم افزار جامع کنترل عملکرد شرکت‌های تابعه پیگیری خواهد شد. علاوه بر آن بررسی عملکرد شرکت‌ها در دوره‌های سه ماهه اجرایی می‌شود.

۸-مبارزه با فساد از اولویت‌های اصلی مدیریت صندوق است، این مهم از طریق توسعه حسابرسی داخلی و حسابرسی‌های ویژه پیگیری خواهد شد.

۹-شرکت‌های با فعالیت مشابه باید در یک شرکت تجمیع و به شرکتی با مقیاس مناسب اقتصادی تبدیل شوند.

۱۰-هرگونه سرمایه گذاری جدید صرفا با مجوز صندوق امکان پذیر خواهد بود.

۱۱-به منظور افزایش امکان ارزیابی عملکرد شرکت‌ها، مجامع قانونی در موعد مقرر باید تشکیل و تکالیف آنها به طور جدی پیگیری و اجرایی شود.

۱۲-شرکت‌های تابعه، برنامه اتمام پروژه‌های موجود در شرکت‌ها را تا یک ماه آینده تهیه و ارائه نمایند. همچنین در یک ماه آینده تمام شرکت‌ها تعهدات ارزی خود تا سه سال آینده را ارائه کنند.

۱۳-صندوق تا زمان واگذاری از تمام دارایی‌ها و سهام خود به صورت موکد حمایت خواهد کرد. یکی از دغدغه‌های جدی در مدیریت جدید، مدیریت ارزش سهام و دارایی‌ها صندوق در بورس و خارج از بورس است، بنابراین تمام شرکت ها برای فروش دارایی‌ها و ایجاد شفافیت، برنامه خود را برای ورود به بورس تا سه ماه آینده ارائه کنند.

۱۴-به منظور حمایت از واگذاری دارای‌ها، حفظ ارزش دارایی‌ها مورد تاکید جدی است.

۱۵-سود سهام و دارایی‌ها یک شاخص جدی برای ارزیابی عملکرد است. در این خصوص علاوه بر سود، بهبود سهام و دارایی‌ها نیز مورد تاکید خواهد بود.

۱۶-تلاش و کوشش اثربخش و همت و کار مضاعف باید به سرلوحه امور مدیران و نماد فعالیت‌ها در صندوق تبدیل شود. از توان مدیریتی و کاری جوانان استفاده حداکثری شده و استعدادها و ظرفیت‌های موجود جوانان مجموعه شناسایی و به کارگیری شود و از تمام ظرفیت‌های تولیدی و کاری در مجموعه، با حداکثر توان و براساس برنامه ریزی موثر استفاده شود.

۱۷-استفاده از کالا و خدمات ایرانی در تمامی فرایندهای تولید، ضروری است و خرید هرگونه کالا که دارای تولید مشابه در داخل است، ممنوع است. همچنین تولیدات و محصولات شرکت های زیرمجموعه باید ارزان و قابل رقابت با اجناس خارجی و موارد مشابه باشد.

۱۸-برنامه ریزی برای کاهش و حذف وابستگی به نفت و تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار گیرد.

۱۹-وقوع هرگونه تخلف و فساد، خط قرمز سازمانی بوده و پاکدستی مدیران مورد انتظار جدی اینجانب وهیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار