با حضور وزیر نیرو:

فاز دوم نیروگاه برقابی مارون خوزستان به بهره برداری رسید

بهبهان (پانا) - فاز دوم نیروگاه برقابی مارون و سد تنظیمی آریوبرزن شهرستان بهبهان در استان خوزستان امروز با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

کد مطلب: ۸۱۴۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
فاز دوم نیروگاه برقابی مارون خوزستان به بهره برداری رسید

محمد رضا شمسائی مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: طرح نیروگاه مارون در 19 کیلومتری شمال شرقی بهبهان با ظرفیت 150 مگاوات احداث شده و مجهز به دو توربین است.

وی گفت: این نیروگاه سالانه قادر است 380 گیگاوات ساعت برق تولید و به شبکه سراسری برق کشور منتقل نماید.وی گفت: تامین نیاز آبی 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست منطقه از جمله اراضی بهبهان، خلف آباد و شادگان و کنترل سیلاب از اولویت های اصلی این نیروگاه بوده و تولید برق در اولویت دوم این طرح قرار دارد.

واحد اول این نیروگاه در سال 1383 به بهره برداری رسید

شمسائی گفت: برای احداث واحد دوم نیروگاه مارون 450 میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح های عمرانی و منابع داخلی سازمان آب و برق خوزستان هزینه شده است.همچنین سد تنظیمی آریوبرزن شهرستان بهبهان نیز با حضور رضا ارکانیان وزیر نیرو آبگیری و به بهره برداری رسید.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سد تنظیمی آریوبرزن در 6 کیلومتری پایین دست سد مخزنی مارون و در تنگه رودخانه مارون(تنگه تکاب) احداث شده است.

شمسائی افزود: این سد در جنوب غربی ایران و در 13 کیلومتری شهرستان بهبهان و 220 کیلومتری اهواز واقع شده است.

به گفته وی هدف از اجرای این طرح، تنظیم آب رها شده روزانه از سد مخزنی برای راه‌اندازی نیروگاه و بهره‌برداری مجدد از آب تنظیم شده در مخزن سد تنظیمی جهت افزایش انرژی قابل بهره‌برداری و تامین نیازهای کشاورزی از طریق تنظیم جریان رودخانه مارون برای تامین حدود 6 میلیارد متر مکعب آب بوده است.

شمسائی افزود سد یاد شده دارای ارتفاع 47.5 متر ، طول تاج 257 متر، عرض تاج پنج متر و حجم مخزن در تراز نرمال 99.6 میلیون متر مکعب می باشد.

وی گفت: سیستم تخلیه سیلاب سد تنظیمی آریوبرزن با توجه به حجم زیاد سیلابهای ورودی به مخزن از نوع سرریز دریچه دار( پنج عدد دریچه با ابعاد 12 متر عرض و 6 متر ارتفاع و تراز آستانه 50.357 متر از سطح دریا) و آزاد(چهار دهانه به عرض 16 متر و تراز آستانه 363 متر از سطح دریا) انتخاب شده است.

به گفته وی سازه ورودی نیروگاه از یک آبگیر با ابعاد15×8 متر و مجهز به آشغالگیر فلزی می‌باشد و کف سازه ورودی آبگیر در تراز 343 متر از سطح دریا قرار دارد.

وی افزود: 2 واحد نیروگاهی هر یک با ظرفیت پنج مگاوات و حداکثر دبی عبوری از هر واحد حدود 32.5 متر مکعب برثانیه برای آن پیش بینی شده است.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: این سیستم می‌تواند رسوبات انباشته شده در جلو آبگیر نیروگاه را تخلیه نماید و در صورت کار نکردن نیروگاه ، نیازهای پایین دست توسط این مجاری تأمین گردد.

با بهره‌برداری از این سیستم امکان تخلیه رسوبات و جلوگیری از انباشت آن در مخزن ، تأمین نیازهای پایین دست و تخلیه مخزن در مواقع اضطراری امکان پذیر می باشد.

گفتنی است وزیر نیرو روز چهارشنبه برای افتتاح چند طرح برق آبی به استان خوزستان سفر کرده است که تا کنون چند طرح را در آبادان،خرمشهر، کارون، اهواز و بهبهان افتتاح کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار