معاون آموزش متوسطه: به دنبال به رسمیت شناختن هوش‌های مختلف دانش‌آموزان هستیم

سامانه‌ای برای ثبت اختراعات دانش‌آموزی به زودی بهره‌برداری خواهد شد

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری سیاست‌های این دوره را اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۱۳۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش متوسطه: به دنبال به رسمیت شناختن هوش‌های مختلف دانش‌آموزان هستیم

علی زرافشان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به محورهای فعالیت معاونت متوسطه در سال ۹۷ اظهار کرد: ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی از برنامه‌های مورد توجه است که براساس برنامه عملیاتی سند تحول بنیادین مدیریت آموزشگاهی باید در مدرسه همزمان با ارتقای مدیریت مدرسه رخ دهد.

وی ادامه داد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه یکی از این برنامه‌ها در ارتقای مدیریت مدرسه است که به تمام مدارس متوسطه اول و دوم تعمیم پیدا می‌کند.

زرافشان اشاره کرد: مدیریت آموزشگاهی یک برنامه تفویض اختیار به مدیران و نمادی از استقرار نظام برنامه ریزی است که جلوه آن در سطح مدرسه تحت عنوان برنامه تعالی مدیریت مدرسه دیده می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه زمینه را همراه با مدیریت و مشارکت تمام بخش‌های مدرسه هماهنگ می‌کند به طوری که برنامه‌ها با کیفیت و اثربخشی بیشتر اجرا کنیم.

زرافشان تصریح کرد: فرایند انتخاب و انتصاب مدیران در سال 94 اعلام شد که با به‌کارگیری ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و رویکرد داوطلبانه برای انتخاب مدیران امسال اجرا می‌شود.

وی افزود: در این فرایند اسامی مدیران مدارسی که قرار است برای سال تحصیلی ۹۸_۹۷ جابه‌جا شوند با فراخوان عمومی اعلام می‌شود و افرادی که آمادگی لازم برای این مسئولیت را دارند معرفی خواهند شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳ هزار و ۶۰ مدرسه در فهرست فراخوان قرار گرفتند و بیش از ۱۱ هزار از همکاران فرهنگی ما داوطلب شدند که در ۲۴ خرداد آزمون برگزار می‌شود.

زرافشان بیان کرد: امیدواریم با اجرای این فرایند مشارکت بیشتر شود و فرایند انتخاب و انتصاب مدیران به جامعه فرهنگیان و افراد علاقه‌مند به حوزه مدیریت معرفی شود.

وی با بیان اینکه امسال سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران را داریم که مطالبه سند است، گفت: این موضوع برای تمام کارکنان آموزش و پرورش است اما برای مدیران هدفگذاری شده است در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده که با به‌کارگیری روش‌های متنوع تعیین صلاحیت، مدیران شایسته‌تری را برای مدیریت مدارس انتخاب کنیم.

مراکز رشد کارافرینی در چند استان راه اندازی شده است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارتقای آموزش‌های مهارتی در آموزش و پرورش افزود: سال گذشته سال خوبی برای آموزش مهارت در کشور بود و تاکیدات رهبر و انتظارات رئیس‌جمهوری نیز در هنگام معرفی وزیر به مجلس این بود که دانش‌آموزان پایه ۱۱ توانمند شوند تا دستگاه‌ها آنها را مطالبه کنند لذا آموزش‌های مهارتی توسعه پیدا کرد.

وی یکی از سیاست‌ها در سال ۹۷ را توسعه کیفی آموزش فنی و کاردانش دانست که اختصاص بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها یکی از این موضوعات است که سال گذشته ۵۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان‌ها تخصیص پیدا کرد.

زرافشان ادامه داد: سال گذشته ردیف اختصاصی برای فعالیت برون سپاری دانش‌آموزان شاخه کاردانش ایجاد شد زیرا بیش از ۷۰ هزار دانش‌آموز در شاخه کاردانش فعالیت خود را بیرون آموزش و پرورش می‌گذرانند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: برنامه ایجاد دفاتر کاردانش در شهرک‌های صنعتی در سال ۹۶ به استان ها ابلاغ و قرار شد تعدادی دفتر ایجاد شود تا مربی مقیم داشته باشد و دانش‌آموزان دروس مهارتی خود را داخل کارخانه‌ها بگذرانند و جذب محیط کار شوند.

وی از برنامه‌های شروع شده در سال ۹۷ را اجرای برنامه ایران مهارت در دوره اول متوسطه خواند که با حضور نمایندگان ۸ استان منتخب در ۱۰ درصد مدارس و ۲۵۰ مدرسه اجرای آزمایشی دارد و امیدواریم تا مهر ۹۷ این برنامه برای سایر استان‌ها اجرا شود.

زرافشان اجرای این طرح را در تکمیل درس کار و کارآفرینی برای کمک به دانش‌آموزان برای آشنایی با حوزه‌های کاری دانست تا در هدایت تحصیلی موفق‌تر باشند.

وی درباره آموزش کارافرینی و ایجاد بازارچه‌های کسب و کار دانش آموزان گفت: این موضوع با مشارکت دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران در دوره اول متوسطه آغاز شده است و برای شناسایی ویژگی های کارافرینی دانش‌آموزان این دوره است.

زرافشان بیان کرد: در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش اتاق‌های کارافرینی را در هنرستان ها را راه‌اندازی کرده‌ایم که دستورالعمل آموزش همراه با تولید نیز به استان ها ابلاغ شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: مراکز رشد کارافرینی در چند استان مانند استان خراسان رضوی و استان مرکزی راه اندازی شده است تا فرهنگ کارافرینی و کار را از دوره ابتدایی به دوره‌های بعد نهادینه کنیم. به گفته وی، این اقدام در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

زرافشان با بیان اینکه به دنبال تنوع‌بخشی به استعدادها و روش‌ها برای هدایت استعدادها هستیم، گفت: ارتقای کمی و کیفی پژوهش سراهای دانش‌آموزی و توسعه جشنواره‌های علمی و فرهنگی از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های ما در سال ۹۷ در راستای شناسایی استعدادهاست زیرا به دنبال به رسمیت شناختن هوش‌های مختلف دانش‌آموزان هستیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به توافق با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در حوزه نانو پیگیر برگزاری المپیاد هستیم. ایجاد سامانه‌ای برای ثبت اختراعات دانش‌آموزی نیز از دیگر برنامه‌های مشترک ما با معاونت علمی است که به زودی بهره‌برداری خواهد شد.

وی به اجرای طرح شهاب در دوره اول متوسطه پرداخت و گفت: بر اساس سند تحول تا پایان سال نهم زمینه سازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای متنوع از سال نهم به بعد هویت بخشی به علایق استعدادها مورد تاکید قرار گرفته است. در دوره اول متوسطه افراد به سمت هوش های برجسته و توانمندی‌های ویژه خود هدایت می‌شوند.

فهرست بیرون‌ماندگان از مدرسه را برای مناطق ارسال می‌کنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تکمیل استقرار ساختار ۳-۳-۶ گفت: با تکمیل این فرآیند توجه به کیفی‌بخشی برنامه‌ها و آموزش ها بیشتر خواهد شد و با عزم بیشتری ادامه می‌یابد. تولید کتب درسی پایه دوازدهم از سوی سازمان پژوهش در حال انجام است. برآورد نیروی انسانی برای پایه دوازدهم را نیز انجام داده‌ایم. تراز نیروی انسانی را بر مبنای جنسیت، رشته تدریس و منطقه فعالیت در سال گذشته تهیه کرده‌ایم.

زرافشان ادامه داد: برای تامین نیروی انسانی گزارش‌هایی را به مرکز منابع انسانی ارائه کرده‌ایم. اضافه تدریس همکاران فرهنگی، جذب از طریق آزمون استخدامی جدید و... از جمله راهکارهای جذب نیرو هستند. هماهنگی‌هایی میان معاونت‌ها وجود دارد و امیدواریم مشکلی برای استقرار پایه دوازدهم نداشته باشیم.

وی درباره احتساب سهمیه سوابق تحصیلی در کنکور سراسری گفت: امسال سهم سوابق همان ۳۰ درصد است. باید سهم سوابق به صورت صعودی در هرسال رشد یابد، پیشنهاد ما همچنان در شورای پذیرش دانشجو افزایش این سهم به ۴۰ درصد و یا تاثیر قطعی در سال ۹۸ است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ پوشش تحصیلی برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله، ۹۷ درصد است افزود: سه درصد بیرون از مدارس‌اند. یکی از برنامه‌های جدی ما جذب بازماندگان از تحصیل است. فهرست بیرون‌ماندگان از مدرسه را برای مناطق ارسال می‌کنیم و از مناطق می‌خواهیم به صورت موردی بررسی کنند.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه چه تعداد دانش‌آموز اتباع خارجی در دوره‌های تحصیلی درحال تحصیل هستند و آیا شرایط ثبت‌نام این افراد امسال هم مطلوب است گفت: ۴۴۰ هزار دانش‌آموز آمار اولیه ما از ثبت‌نام این افراد است که سال گذشته این آمار به ۵۵۰ هزار دانش‌آموز رسید که در دوره‌های مختلف تحصیلی هستند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی مشخصی برای تعداد ثبت‌نام این افراد نداریم زیرا در بحث بازماندگان از تحصیل ۳ پایگاه اطلاعاتی داریم اما درباره دانش‌آموزان افعانی که مشمول مصوبه دولت هستند آمار دقیقی از تعداد ثبت‌نامی‌ها وجود ندارد.

زرافشان افزود: در سال گذشته فرایند پیش از مراجعه به آموزش و پرورش و صدور کارت تحصیلی به موقع، باعث ثبت‌نام ۵۵۰ هزار دانش‌آموز شد که امیدواریم امسال هم با فراهم شدن شرایط آمار این ثبت‌نام‌ها روبه افزایش باشد.

یکی از کاستی‌های جدی ما در حوزه منابع انسانی مشاوران هستند

زرافشان درباره جایگاه مشاوره در مدارس با توجه به وجود رخدادهای تلخی چون خودکشی در جامعه دانش آموزی گفت: با استقرار پایه نهم و انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه، مشاوران دوره دوم به دوره اول منتقل شدند اما یکی از کاستی‌های جدی ما در حوزه منابع انسانی مشاوران هستند و امیدواریم سند جامع مشاوره در معاونت پرورشی نهایی و جذب مشاور از آن طریق انجام شود. این تعداد مشاوران اکنون نمی‌توانند پاسخگوی همه دانش‌آموزان باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی از ابتدای سال آغاز شده است، گفت: دو درس در کتاب کار و فناوری داریم و علاوه بر جلسات مشاوره برای خانواده‌ها که در طول سال انجام شده، دانش‌آموزان در آزمون‌های رغبت شرکت کرده‌اند. در سند تحول هدایت تحصیلی به شکل فرآیندی دیده شده است و از پایه هفتم آغاز می‌شود و بچه‌ها باید بتدریج با مشاغل آشنا شوند.

وی ادامه داد: امسال دستورالعمل هدایت تحصیلی مشابه سال گذشته است. سال گذشته تجربه نسبتا موفقی داشتیم و زمینه انتخاب حداکثری فراهم و توزیع دانش‌آموزان مطلوب بود و طبق هدفگذاری انجام شد. بر این اساس ثبت نام در شاخه فنی و کاردانش با هدف رشد ۳۸ درصدی محقق شد. ثبت نام در رشته تجربی کنترل شد و در رشته ریاضی ۱۱ درصد حفظ شد و در رشته انسانی در وضع مطلوبی قرار داشتیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به ۱۶ هزار هنرآموز و ۱۴ هزار معلم دروس عمومی برای پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده نیاز داریم گفت: این در حالی است که با مازاد نیرو در برخی مناطق روبرو هستیم. تراز دقیق نیروی انسانی باید با توجه به شرایط هر منطقه مشخص و تامین شود. مخاطب اصلی و لایه اول ساماندهی نیروی انسانی مستقیما مناطق هستند و ما بر کار نظارت می کنیم.

زرافشان افزود: در مجموع ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر در آزمون استخدامی جدید پذیرفته خواهند شد و توزیع نیرو بر حسب نیاز مقاطع صورت می گیرد. قرار است ۳۲۰۰ استادکار و هنرآموز از طریق آزمون جذب شوند.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی گفت: علاوه بر اینکه آموزش و پرورش همانند دیگر دستگاهها در تامین تجهیزات اقدام می‌کند اما سازمان نوسازی همه ساله با ساخت مدارس جدید تجهیزات جدیدی را به مدارس می‌افزاید. معاونت علمی ریاست جمهوری همه ساله نمایشگاه ساخت ایران را برپا می‌کند و خوشبختانه مدارس و پژوهش سراهای ما با تخفیف های خوبی از این نمایشگاه خرید می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ردیف بودجه ۲ درصد فروش گاز را در سازمان نوسازی داریم که برای تجهیز گرمایشی و سرمایشی و آزمایشگاهها درنظر گرفته شده که برای تجهیز آزمایشگاه‌ها از این بودجه استفاده می کنیم گفت: امیدواریم با تکرار تخصیص بودجه همه مدارس ما از آزمایشگاه‌های مناسب برخوردار شوند.

زرافشان درباره تجاری سازی تولیدات دانش آموزی گفت: مرحله به مرحله از ایده‌های نوآورانه حمایت می‌کنیم. به زودی سامانه ثبت اختراعات نیز راه اندازی می‌شود. در گام آخر در تلاشیم ایده‌های دانش آموزی را تجاری سازی کنیم. مجموعه تکالیفی را برای پژوهش سراها در سال جاری تعیین کرده‌ایم که یکی از آنها تجاری سازی ایده‌ها و تولیدات است.

وی درباره مدارس شبانه روزی نیز گفت: امسال سهم مدارس شبانه برای تغذیه در بودجه افزایش یافته و سه برابر شده است. ایاب و ذهاب دانش آموزان نیز باید تسهیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار