چگونگی مقابله با استرس امتحان

یک راهنمایی برای والدین نگران

اهواز (پانا) - چیزی به شروع امتحانات پایان ترم مدارس نمانده - و جو در ده ها هزار خانه در حال متشنج شدن است.نگرانی و تنش دانش آموزان در ایام امتحانات پایان سال اثبات شده است، اما تکلیف  والدینی که باید با  اوقات تلخی ها، بی خوابی شبانه و یاس ها و نومیدی های ناگهانی کودکانشان کنار بیایند چیست؟در این نوشتار به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

کد مطلب: ۸۱۳۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی مقابله با استرس امتحان

از نظر برندان گیلدیا در نهایت زمانی که نتایج اعلام می شود، موفقیت یا شکست را به دانش آموز و به کیفیت آموزش نسبت می دهند.اما پدر و مادر نیز نقشی اساسی در دوره امتحانات دارند.او می گوید: «در برخی موارد، آنچه که در خانه اتفاق می افتد ، حتی اتفاقات جزیی، می تواند در نتایج امتحانات سهم بسیار مهمی داشته باشد."

پس چگونه والدین می توانند از فرزندان خود حمایت کنند تا از تنش ها و نگرانی های آنان بکاهند؟

1.همراه آن ها باشید

اولین توصیه به والدین این است که در طول امتحانات در منزل حضور فیزیکی داشته باشند وحمایت خود را نشان دهند .این کار بسیار به آن ها کمک می کند. احتمالا هرگز یک نوجوان احساس خود را از اینکه چقدر خوب است که شما در منزل هستید،به زبان نیاورد و ممکن است حتی مایل نباشد که درباره امتحاناتش چیزی بگوید ، اما واقعیت این است که حضور شما به او کمک خواهد کرد.

2. صبور و شکیبا باشید

در طول زمان تنش، ممکن است دانش آموز برای کوچکترین چیزی عین فیوز بپرد و این اتفاق اجتناب ناپذیر است .تالی رز، عضو شورای ملی اولیا ،می گوید:" در این زمان خلق و خو نوسانات زیادی دارد. اگر آنها با شما بد خلقی کردند، بهترین کار آن است که نادیده گرفته و فقط آرامش خود را حفظ کنید. 'در این ایام بردبار و با حوصله باشید.

3. تشویق زمان بندی خوب

برندان گیلدیا می گوید:" فرزند خود را تشویق کنید که در طول امتحانات برنامه ریزی متعادلی را در پیش بگیرند ." او ممکن است در امتحانات اول خیلی سخت و به شدت کار کند، و تصمیم بگیرد تمام شب را بیدار بماند و خود را برای امتحان آماده کند.مشکل این است که در هفته دوم یا سوم علاقه خود را از دست می دهد و خسته می شود.یک برنامه ریزی خوب می تواند توان و انگیزه او را در طول امتحانات پایدار نگاه دارد."

4. لوازم التحریر مورد نیاز یدکی را مخفی نگه دارید

دانش آموزان می توانند با کوچکترین چیزی آشفته و دستپاچه شوند ، مانند از کار افتادن یک ماشین حساب. به نظر برندان گیلدیا دانش آموزان اغلب درمدرسه به همکلاسی های خود برای چیزهایی مانند قلم، خط کش و سایر لوازم تحریری متکی هستند. اما این کار در یک آزمون اغلب امکان پذیر نیست. شما می توانید بی سر و صدا تجهیزات لازم را خریداری کنید، به طوری که به محض اینکه بگوید فلان وسیله را ندارم، سریع در اختیارش قرار دهید."

5. دریافت برنامه امتحانی

پدر و مادر باید مخفیانه یک کپی از برنامه امتحانی را دریافت کنند. "بهتر است که از دانش آموز بپرسید امتحان بعدی چیست، و سپس خودتان آن را از برنامه ای که دارید چک کنید. وقتی 7 تا8 امتحان در پیش دارید و تحت استرس و اضطراب می باشید، اشتباه کردن در برنامه امتحانی طبیعی است. مخصوصا در مورد پسر ها، که معمولا مشغول بازی ودر گیر برنامه های مسابقات ورزشی هستند، این امر بیشتر صدق می کند." (برندان گیلدیا)

6. بعداز امتحان در باره آن صحبت نکنید

سعی کنید بعد از امتحان ، از چک کردن پاسخ ها در منزل خود داری کنید. در هر حال شما که از عهده تصحیح صحیح و دقیق پاسخ ها بر نمی آیید، و به هر حال امتحان هم که دیگر به پایان رسیده است. به گفته اندری هارپر:" توصیه من این است که اگر می خواهید صحت و سقم پاسخ های داده شده را چک کنید از دبیر متخصص در آن درس سوال کنید. در عین حال، آنها می توانند اشکالات را برای دفعات دیگر بر طرف کنند."

7. تشویق به استراحت و تفریح

داشتن یک زنگ تفریح منظم بسیار مهم است. والدین باید دانش آموزان را تشویق کنند که هر چند ساعتی،یک استراحت کوتاه داشته باشند.یک قدم زدن کوتاه کمک خواهد کرد که دانش آموز همواره حالت آرامش و دلی آرام داشته باشد و بهترتمرکز کند. به خواب منظم اهمیت زیادی دهید. تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزانی که نمرات پایین می گیرند، به طور متوسط ​​40 دقیقه دیر تر از دانش آموزانی که نمره بالاتر می گیرند می خوابند.

توصیه می شود که دانش آموز 45 دقیقه موضوع امتحانی را مطالعه کند. 15 دقیقه کتاب را بسته و در محیطی آرام موضوع مطالعه شده را در ذهن خود مرور کند. سپس 45 دقیقه بعدی مطالعه را شروع کند. البته این بار ابتدا مطالبی را که هنگام مرور ذهنی مشکل داشت، بررسی کند سپس به موضوع جدید بپردازد. پس از 45 دقیقه درس خواندن، نیم ساعت استراحت کند ( خوردن- خوابیدن- بازی- ...). و این روند را در طول روزی که به مطالعه اختصاص داده تکرار کند.

8. مراقبت از سلامتی

باید به دانش آموزانی که از نظر سلامتی مشکل دارند کمک کرد و همیشه برای پیشگیری و یا اقدامات اضطراری آمادگی داشت . برای مثال اسپری افراد مبتلا به آسم همیشه در دسترس باشد. به تغذیه بچه های کم خون توجه ویژه داشته باشند. در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

9- روابط خانوادگی آرام

اندری هارپر می گوید:" این بسیار حیاتی است که جو منزل آرام باشد،." اگر شما در طول امتحانات آرامش خود را حفظ کنید، و رابطه بین اعضای خانواده را گرم و در صلح و آرامش نگه دارید، در آرامش و خونسردی دانش آموز شما تاثیر به سزایی خواهد داشت.

در کنار همه این ها باید این اطمینان را به فرزندان خود بدهید که در هر شرایطی عاشق آن ها هستید، چه در امتحان موفق شوند و چه نشوند.

ترجمه با اندکی تغییر: آرزو سیفی صف آرا/کارشناس آموزش زبان انگلیسی

منبع:gotocollege.ie

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار