رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان:

مدارس طبیعت؛ مکانی برای تعلیم زندگی به کودکان

سمنان (پانا) - رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان مدارس طبیعت را جدا از آموزش‌های رسمی دانست که در محیط زیست و در کنار درختان و طبیعت تشکیل می شود و گفت: مدارس طبیعت؛ مکانی برای تعلیم زندگی به کودکان است.

کد مطلب: ۸۱۲۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مدارس طبیعت؛ مکانی برای تعلیم زندگی به کودکان

محمدرضا عامریان در دیدار نوروزی با شهردار سمنان، خاطرنشان کرد: کودکان امروز در چهار دیواری خانه ها گرفتار شده و ارتباط آنها با دنیای طبیعی بسیار محدود شده است. تحقیقات معتبر علمی تایید می کنند که جداشدن از فضای طبیعی در دوران کودکی، اثر منفی بر رشد سالم کودک (در سه حوزه رشد شناختی، عاطفی_هیجانی،‌ ارزشی) و همچنین دیدگاه ها و رفتار حامی محیط زیست کودک دارد.

وی افزود: خلاصه نظام آموزشی ما نیز این شده است که کودکان به یک جعبه دیگر به نام کلاس منتقل می شوند و در یک سیستم آموزشی که به همه کودکان موضوعی یکسان، به یک شیوه می آموزد، گرفتار شوند، نظامی که محصول انقلاب صنعتی است. نظامی که در آن مدرسه یه کارخانه است و کودکان تعدادی محصول در نظر گرفته می شوند. دست آخر نیز اندک وقت آزاد کودکان توسط تبلت و تلوزیون و کامپیوتر دزیده می‌شود.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان به تاسیس مدرسه طبیعت توسط سازمان دانش آموزی استان سمنان با حمایت شهرداری سمنان در آینده خبر داد و گفت: سازمان دانش آموزی استان سمنان در راستای نهادینه نمودن فرهنگ محیط زیست و اشاعه و ارتقاء آن در عموم جامعه خصوصاً دانش آموزان به عنوان اقشار مؤثر و اقشار آسیب پذیر جامعه، تصمیم به تاسیس مدرسه طبیعت در آینده برای دانش آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی دارد.

عامریان، هدف از اجرای این طرح را، توسعه فرهنگ زیست محیطی عنوان کرد و اظهار داشت: دانش آموزان به عنوان حافظان محیط زیست، از هرگونه آسیب به محیط زیست جلوگیری و مسائل‌آموزشی در زمینه محیط زیست را به دیگران توصیه می کنند. همچنین آموزش و اطلاع رسانی مسائل زیست محیطی به دانش آموزان، جلب مشارکت دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور جهت کنترل و کاهش بعضی از معضلات زیست محیطی، ایجاد حس مسئولیت بین دانش اموزان نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی، استفاده از توان فزاینده جامعه دانش آموزی جهت انتقال پیام های زیست محیطی به درون خانه و خانواده، از دیگر اهداف اجرای آن می باشد.

یکی از ظرفیت های ویژه گردشگری استان، موزه حیات وحش سازمان دانش آموزی استان سمنان است

شهردار سمنان اظهارداشت: موزه حیات وحش سازمان دانش آموزی استان سمنان که کامل ترین موزه حیات وحش استان سمنان نیز می باشد، یکی از جاذبه های گردشگری در شهرستان سمنان است که مجموعه‌ای از گونه های تاکسی درمی شده حیات وحش اعم از بومی یا غیر بومی به ویژه نمونه های شاخص و نادری از پوشش جانوری سمنان را به نمایش گذاشته شده است.

محمد ناظم رضوی، موزه حیات وحش سازمان دانش آموزی استان سمنان را یکی از ظرفیت های خوب این نهاد دانست که با هدف آشنایی پژوهشگران، محققین و علاقمندان به محیط زیست با گونه های جانوری منطقه ایجاد شده است و در کنار آکواریوم شهری و مدرسه طبیعت سازمان دانش آموزی استان که در آینده نزدیک ساخته خواهد شد، یکی از ظرفیت های خوب گردشگری و از پربازدیدترین مکان های دیدنی شهرستان خواهد شد.

لازم بذکر است؛ در بخشی از این موزه، نمونه های بارز و ارزشمندی از بقایای سیلیس شده گیاهان و جانوران دوران های گذشته زمین که به صورت فسیل و سنگواره برجای مانده است، نگهداری می شود و در بخش دیگر که شامل تنوع زیستی استان است، اجزا بدن پنج رده از مهره داران استان به صورت های مختلف از قبیل پوست، شاخ، اسکلت، جمجمه و تاکسیدرمی نگهداری شده و در بخشی دیگر نیز مولاژهای بدن انسان به نمایش گذاشته شده و برای استفاده علمی و معنوی بازدید کنندگان و عموم مردم در دسترس می باشد.

دانش آموزان پیشتاز، ظرفیت خوبی جهت اجرای طرح «شهریاران جوان» در سمنان

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان سمنان با بیان اینکه در صورت موافقت شهردار، این طرح برای نخستین بار در استان سمنان اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این طرح و همکاری شهرداری‌های دیگر شهرهای استان سمنان، می‌توان این طرح پایلوت استانی را به سراسر این استان تعمیم داد.

عامریان با اشاره به اهداف اجرای این طرح مهم در شهر سمنان بیان کرد: افزایش احساس مسئولیت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان در قبال دیگر شهروندان از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

به گفته وی، پیگیری مسائل مربوط به حقوق شهروندی، فرهنگ و قوانین مرتبط با آپارتمان‌نشینی، مشکلات و مسائل شهری و بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموزان در فرآیندهای تربیتی و اجتماعی از مهم‌ترین نتایج اجرای این طرح خواهد بود.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان سمنان با اشاره به ظرفیت مهم و بزرگ شوراهای دانش‌آموزی در استان سمنان و حضور دو نماینده از استان سمنان در مجلس دانش‌آموزی کشور عنوان کرد: استفاده از این ظرفیت نیز در برنامه‌ریزی توسعه شهری باهدف درنظرگرفتن نظرات قشر بزرگ دانش‌آموز استان سمنان که حدود یک‌ششم جمعیت این استان را تشکیل می‌دهد قابل‌دسترس خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار