آنچه باید در مورد اهدای جسد بدانید

تهران (پانا) - رئیس واحد فراهم آوری بافت و نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با اشاره به شرایط اهدای جسد گفت دانشگاه‌ها سالانه به حدود۵۰۰ جسد جهت آموزش دانشجویان خود نیاز دارند در حالی که در حال حاضر این تعداد در حدود ۲۰ تا ۳۰ مورد است.

کد مطلب: ۸۱۲۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
آنچه باید در مورد اهدای جسد بدانید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان پزشکی قانونی، امین رادمنش در ارتباط با اهدای جسد در کشور اظهار داشت: از زمان فراخوان این موضوع که از سال پیش آغاز شد، 400 نفر با پزشکی قانونی تماس و فرم‌های مربوطه را جهت اهدای جسد تکمیل کردند و در این میان 240 نفر درخواست و وصیت خودرا به صورت محضری ثبت نیز کرده‌اند.

وی افزود: طی هماهنگی سازمان پزشکی قانونی کشور با دفاتر اسناد رسمی در تهران، شیراز، اصفهان و مشهد وصیت محضری اهدای جسد به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

رئیس واحد فراهم آوری بافت و نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه اجساد اهداشده به دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل داده می‌شود، گفت:‌ قبلا این مسئله متولی خاصی نداشت و دانشگاه‌ها به صورت موردی برای دریافت جسد اقدام می‌کردند و این مسئله برای آنها بسیار مشکل بود.

رادمنش اضافه کرد: از طرفی تعداد اجسادی که شرایط ارائه به دانشگاه را داشت و به دست ما می‌رسید بسیار کم بود، لذا بر همین اساس فراخوان اهدای جسد را انجام دادیم و اجساد اهداشده به دانشگاه‌ها جهت انجام تشریح، کارهای پژوهشی، آناتومی و در مقاطع مختلف رشته‌های علوم پزشکی استفاده می‌شوند.

وی گفت:‌ دانشگاه‌ها در سراسر کشور سالانه حدود 500 جسد نیاز دارند که در حال حاضر کل دانشگاه‌های کشور سالانه 20 تا 30 جسد هم ندارند.

رئیس واحد فراهم آوری بافت و نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور گفت: اجساد اهداشده از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف بوده که بیشترین عدد مطلق اهدا از استان تهران انجام گرفته که البته باید توجه داشت که این شهر جمعیت بیشتری را دارا بوده و شاید اطلاع‌رسانی بیشتری در آن صورت گرفته است.

رادمنش گفت: نسبت اهدای جسد در مردان نسبت به زنان دو به یک بوده و در واقع 70 درصد کسانی که اقدام کردند آقا و 30 درصد خانم بوده‌اند و سن این افراد نیز از 19 تا 80 سال بوده است. از 240 مورد فردی که جسد خود را سال گذشته اهدا کرده بودند، یک نفر از آنها متوفی که جسد آن به یکی از دانشگاه‌ها منتقل شد که این فرد خانمی 74 ساله بود.

رئیس واحد فراهم آوری بافت و نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور در پاسخ به اینکه آیا پزشکی قانونی نیاز به واردات جسد دارد یا خیر، گفت: برنامه‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و چند شرکت نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده و ما به آنها نیز گفته‌ایم که هر کمکی که نیاز داشته باشید و همراهی ما را خواهید داشت و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

رادمنش با اشاره به اینکه ترجیح ما استفاده از جسد غیرمسلمان است، گفت: تاکنون واردات جسد به کشور محقق نشده است و تلاش می‌کنیم گام‌های مؤثر در این زمینه برداشته شود.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود اجساد برخی از کارتن‌خواب‌ها و معتادان خیابانی برای تشریح به دانشگاه ارائه می‌شود و آیا این موضوع صحت دارد، گفت: استفاده از اجساد در سالن تشریح نیاز به شرایطی دارد و باید جسد سالم و دچار فساد و جراحت نباشد که اغلب اجساد معتادان خیابانی قابل استفاده نیست و از هر 10 مورد یکی شاید مورد استفاده قرار گیرد که به طورکلی ما ملاحظات اخلاقی و قانونی خاصی در این زمینه داریم.

رئیس واحد فراهم آوری بافت و نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور ضمن تشکر از هم‌وطنان بابت اهدای جسد و روحیه ایثارگری آنها گفت:‌ زمانی که فراخوان توسط پزشکی قانونی اعلام شد، پزشکی قانونی با موجی از تلفن‌ها برای اهدای جسد همراه و حتی در نوروز امسال نیز تماس‌هایی در این مورد داشتیم.

رادمنش در پاسخ به اینکه آیا اولیای دم و بستگان متوفی می‌توانند جسد متوفی را بدون وصیت قبلی آن اهدا کنند یا خیر، گفت: اگر بستگان جمعاً به این نتیجه برسند و رضایت حاصل شود، مشکلی برای اهدا وجود ندارد، ولو اینکه متوفی به دلیل بیماری فوت شده باشد.

وی گفت: اجسادی که به دانشگاه‌ها ارائه می‌شود 3 تا 6 ماه فیکس و ضدعفونی شده تا عوارضی به همراه نداشته باشد، ولی باید توجه داشت که از زمان فوت تا اهدای جسد نباید زمان زیادی گذشته باشد و جسد دچار فساد و جراحات جدی نشده باشد، همچنین جسد برخی از افراد در تصادفات به دلیل جراحت عمیق، قابل استفاده نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار