در گفت و گو با پانا

کارگردان فیلشاه: انیمیشن می‌تواند با سینمای رئال در ایران رقابت کند

سینمای کودک بدون انیمیشن معنایی ندارد

تهران (پانا) - هادی محمدیان، کارگردان فیلم فیلشاه، معتقد است انیمیشن در تمام دنیا با فیلم‌های رئال رقابت می‌کند و توانسته فروش بسیار خوبی را در اکران های جهانی داشته باشد و این اتفاق با فرهنگ‌سازی در داخل کشور نیز می تواند رخ دهد.

کد مطلب: ۸۱۰۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلشاه: انیمیشن می‌تواند با سینمای رئال در ایران رقابت کند

هادی محمدیان کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن فیلشاه یکی از فیلم های حاضر در اکران نوروزی است که با دیگر فیلم هایی که به صورت رئال در ایام عید ساخته شده است به رقابت می پردازد، حضور این انیمیشن کودک و نوجوان در اکران نوروزی بهانه ای شد برای گفت و گو با این کارگردان.

چگونه سراغ ساخت فیلم انیمیشن فیلشاه رفتید؟

بعد از ساخت فیلم «شاهزاده روم» سعی کردیم بازخوردهای مخاطبان را در شهرهای مختلف جمع آوری کنیم و در جلسه ای که با گروه هنر پویا برگزار شد طرح این فیلم مطرح شد، پس از آن طی جلسه ای دیگر که با مشاورانی که از آنها برای این کار مشورت گرفتم، در 10 ماه طرح را به فیلمنامه تبدیل کردیم و سعی شد که از نقاط ضعف فیلم های قبلی کمتر و از نقاط قوتشان بیشتر استفاده کنیم.

چند نفر در ساخت این انیمیشن نقش داشتند؟

بیش از 200 نفر برای تولید این فیلم کار کرده اند و به طور کلی ساخت این فیلم دو سال به طول انجامید، تولید انیمیشن کار بسیار سخت و پیچیده ای است و به منابع انسانی و تخصص بسیاری نیاز دارد، تکنولوژی در آن خیلی دقیق است و از طرفی نیازمند سخت افزارهای بسیار خوبی است .

در سال های گذشته صنعت انیمیشن در ایران رشد فراوانی داشته این در حالی است که خیلی ها تصور می کنند نیازهای سخت افزاری برای ساخت انیمیشن در ایران وجود ندارد، برای ساخت این فیلم چه مشکلاتی داشتید؟

در ایران سخت افزارهای خیلی خوبی برای تولید انیمیشن وجود ندارد برای همین دستمان برای پیدا کردن این سخت افزارها خیلی بسته بود، با این حال با استفاده از تجربه ای که حامد جعفری در این زمینه داشت توانستیم این مرحله را بگذرانیم ولی از لحاظ کیفیت تصویری فعلاً نمی توانیم به کیفیت یک اثر خارجی برسیم زیرا سیستم پردازش آنها بسیار دقیق است و حتی از سیستم ناسا استفاده می کنند .

حضور شما در جشنواره فیلم فجر و داوری نشدن این فیلم توسط داوران انتقادات بسیاری را به همراه داشت،بسیاری از منتقدان از حضور نداشتن فیلم های کودک در جشنواره فجر انتقاد کردند. آیا می شود فیلشاه را در زمره فیلم های کودک و نوجوان قرار داد؟

من خودم را نماینده سینمای کودک و انیمیشن می دانم زیرا سینمای کودک بدون انیمیشن معنایی ندارد. امروزه تمام دنیا فیلم های کودک را با استفاده از انیمیشن می سازند، البته باید نگاه ویژه تری به فیلم های کودک در گونه های مختلف از جمله رئال داشت. .

اینکه فیلم فیلشاه را نماینده فیلم های کودک در جشنواره می دانند برای من حس بسیار خوبی دارد، تنها پنج سال است که ساخت انیمیشن در ایران به صورت جدی دنبال می شود، درحالی که سالهاست در ایران فیلم رئال ساخته می شود. .

تجربه اکران فیلم شاهزاده روم چه میزان به ساخت فیلم فیلشاه کمک کرد؟

زمانی که شاهزاده روم اکران شد فکرش را نمی کردم که آنقدر از آن استقبال شود. الان هم همین فکر را درباره فیلم «فیلشاه» دارم و نظر قطعی درباره استقبال مخاطبان ندارم. دو سال تمام 200 نفر برای این پروژه زحمت کشیده اند، برای هر لحظه ساختن این فیلم ساعت ها تلاش شده و این تلاش ها با عشق همراه بوده است. مخاطبان اصلی این فیلم کودکان و نوجوانان هستند که متوجه این عشق و علاقه به خودشان و سینمای انیمیشن خواهند بود، من تصور می کنم با باز شدن مدارس پس از تعطیلات عید، فروش این فیلم نیز رشد بیشتری داشته باشد.

خیلی ها عنوان می کنند فیلشاه قصه کودکانه تری نسبت شاهزاده روم دارد، نظرشما به عنوان سازنده این فیلم چیست؟

فیلشاه نسبت به کار قبلی تیم ما بیشتر مخاطبان کودکان و نوجوان را نشانه گرفته است. فضای این اثر کاملاً شاد و با ریتم بالاست و دو برابر استانداردهای جهانی پلان دارد که نشان‌دهنده ریتم سریع قصه است. بیش از ۲۰۰۰ پلان در این اثر ریتم سریع داستان را نشان می‌دهد و همه تلاش می‌کردند بیشترین لذت را در جریان ساخت از این فیلم ببرند. امیدوارم فیلم در زمان اکران هم بتواند موفق باشد و مدارس و دانش‌آموزان برای تماشای فیلم علاقه نشان دهند .

عنوان کردید در ساخت این فیلم 200 نفرحضور داشتند چقدر سختی برای ساخت این فیلم کشیده شده است؟

ساخت این اثر سینمایی دو سال زمان برده است. ۱۶۰ شخصیت در فیلم حضور دارند. ۹۰ دقیقه فیلم با ۲۴۰۰ پلان که سه برابر فیلم رئال با متوسط ۸۰۰ پلان است باعث شد تا فرآیند ساخت فیلم زمان‌بر باشد.

شما در ایام عید توانستید فروش بیشتری نسبت به فراری و خرگیوش داشتید به نظرتان دلیل این امر چه بود؟

فیلم «فراری» و «خرگیوش» فیلم های خوبی بودند که نسبت به فیلم ما فروش کمتری داشتند، این دو فیلم تعداد سالن سینمای بیشتری داشته‌اند. این همان نگاهی است که نسبت به انیمیشن وجود دارد و باید آن را با فرهنگسازی تغییر دهیم و پتانسیل‌های موجود آن را به نمایش بگذاریم. اما در همین فضا، فیلشاه مسیر خودش را طی کرده است .

آیا برای حضور دانش آموزان برای دیدن فیلم فیلشاه برنامه ریزی کرده اید یا خیر؟

ما رایزنی‌هایی با آموزش و پرورش داشته‌ایم و خودمان تیمی را تشکیل دادیم تا با مدارس در ارتباط باشند و اطلاع رسانی کنند؛ چرا که برخی حتی از نمایش این انیمیشن در سینما آگاهی ندارند. البته این تیم کار هماهنگی مدارس را در سینماها انجام می‌دهد. ضمناً سینما در نوبت صبح برای تمام مدارس نیم بهاء است و امیدواریم اتفاقات خوبی با باز شدن مدارس برای اکران فیلشاه صورت بگیرد. .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار