رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:

برنامه‌ریزی برای ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشور با هدف اشتغال‌زایی

تهران (پانا)- رئیس سازمان برنامه و بودجه از برنامه‌ریزی برای انجام 73 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشور با هدف اشتغال‌زایی خبرداد و می‌گوید صندوق بین المللی پول رشد ۸۱ میلیارد دلاری اقتصاد ایران در سال گذشته را پیش بینی کرده بود و برای امسال انتظار رشد ۹۴ میلیارد دلاری دارد که نشان می‌دهد اقتصاد ما رشد داشته است.

کد مطلب: ۸۰۹۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ریزی برای  ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشور با هدف اشتغال‌زایی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه‌و بودجه کشور، محمّدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌و بودجه کشور به مناسبت فرا رسیدن سال نو با جمعی از مدیران و اقشار در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان دیدار و گفتگو کرد.

نوبخت با بیان اینکه مرکز آمار ایران رشد اقتصادی ۹ ماهه ۹۶ را با نفت ۴,۴ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته اعلام کرده است، متذکر شد: صندوق بین المللی پول نیز رشد ۸۱ میلیارد دلاری اقتصاد ایران در سال گذشته را پیش‌بینی کرده بود و برای امسال انتظار رشد ۹۴ میلیارد دلاری دارد که نشان می‌دهد اقتصاد ما رشد داشته است.

در سخنانی ضمن تبریک سال نو و قدردانی از تلاش فرهیختگان عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجرایی و... در راستای پیشرفت کشور، گفت: بخشی از مسئولیت‌ها محلی و منطقه‌ای و بخشی دیگر، فرامحلی و ملی است لذا باید قبول کنیم که مردم از ما انتظاراتی دارند.

وی با بیان اینکه مردم توقع پیشرفت و توسعه در کنار کاهش آلام و مشکلات زندگی‌شان را دارند، گفت: باید از این فرصت گردهمایی برای همفکری، همراهی و همرای شدن استفاده کنیم تا در مسیر توسعه یک گام به جلو برداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، بزرگترین مأموریت سازمان برنامه و بودجه را راهبری و رصد توسعه کشور برشمرد و افزود: این مسئولیت از سوی رئیس جمهوری محترم به حقیر تفویض شده است لذا به جهت دستیابی به توسعه باید کارهای مطالعاتی و برنامه ریزی انجام دهیم، بودجه سالانه را تدوین کنیم و نظارت و ارزیابی مدیریتی داشته باشیم.

نوبخت، جمع حاضر را در امر توسعه کشور سهیم دانست و یادآور شد: اگر مسئولیت توسعه را به سهام تقسیم کنیم، همه شما بخشی از این سهام را دارید و بنده به نیابت از شما و با پشتیبانی فکری شما راهبری و رصد توسعه کشور را به انجام خواهم رساند لذا سنگینی این مسئولیت را باید احساس کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای دستیابی به توسعه نیازمند تقریر برنامه پنج ساله بودیم، عنوان کرد: این برنامه مقرر و مصوب شد و تقنین یافت و در حال حاضر در دست اجراست. سال ۱۳۹۶ که بر ما گذشت سال نخست اجرای برنامه بود که برای پنج سال آینده آن را انتخاب کردیم. در این برنامه ضمن اینکه ما به موضوع حیاتی کشور توجه داشتیم، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و کاهش تورم را جزو اهداف کلان و راهبردی مد نظر قرار دادیم.

نوبخت، با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه در دولت یازدهم، اضافه کرد: مردم در اردیبهشت ۹۶ به ارزیابی نشستند و با وجود کاستی‌ها ترجیح دادند مجددا به دولت تدبیر و امید اعتماد کنند، اما دولت می‌داند که اعتماد دوباره مردم به معنی رضایت کامل آنان از وضع موجود نیست، بلکه مردم تشخیص دادند اگر دولت یک بار دیگر مسئولیت داشته باشد، می توانیم انتظار رشد و پیشرفت کشور را داشته باشیم.

نوبخت، «بودجه» را یک برنامه یکساله از برنامه پنج ساله دانست و گفت: براساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه برنامه مالی یکساله دولت حاوی پیش‌بینی منابع و برآورد مصارف در راستای سیاست‌هایی است که بتواند ما را به اهداف برساند لذا بودجه ۹۶ برای نخستین سال برنامه ششم می‌بایست هم ما را به یک رشد بیشتر اقتصادی راهنمایی می‌کرد، هم می‌بایست اشتغال را افزایش می داد و هم می بایست موجب کاهش بیکاری و تورم می‌شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: ما در بودجه ۹۶ پیش‌بینی کرده بودیم که بتوانیم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از سه منبع مالیات، فروش نفت و فروش اوراق مالی کسب کنیم تا رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم محقق شود. براساس گزارش خزانه که در اول فروردین ۹۷ منتشر شد، خوشبختانه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان محقق شد که نشان‌دهنده صحت و دقت پیش‌بینی ماست. البته این عدد در قانون نیست، زیرا مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان از منابع غیر قابل استحصال به لایحه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت اضافه کرد. این در حالی است که منابع نادرست و غیر واقعی توقع از بودجه را بالا می‌برد و محقق نیز نخواهد شد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۳۶ هزار نفر وارد بازار کار شدند. دولت موظف بود با بودجه بتواند نسبت به اشتغال جوانان اقدام کند لذا طی مدت مذکور، ۸۱۹ هزار نفر به جمعیت شاغلین اضافه شدند و حدود ۱۶ هزار نفر ناموفق ماندند، زیرا به بیکاران ما افزوده شد لذا باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم.

وی از تک رقمی شدن نرخ تورم در سال ۹۶ به عنوان سال نخست برنامه خبر داد و اظهار کرد: نرخ تورم در ۱۲ ماهه سال ۹۶، ۸,۳ درصد و اسفند ۹۶ نسبت به اسفند ۹۵، ۷,۲ درصد بود که نشان می‌دهد تورم را مهار کردیم. البته مهار تورم به معنی ارزانی نیست، بلکه از رشد ۴۰ درصدی قیمت‌ها جلوگیری به عمل آمد. الحمدلله سیاست‌های انتخاب شده درست و روند در حال تغییر است و به سمت بهبود پیش می رویم، اما رشد بطئی بوده و نیازمند شتاب هستیم.

نوبخت، رشد اقتصادی و اشتغال را دو راهبرد مهم دولت در سال ۹۷ دانست و عنوان کرد: تصمیم داریم رشد اقتصادی را از ۴,۷ درصد به ۶ درصد و اشتغالزایی را از ۸۱۹ هزار نفر به بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار نفر برسانیم. لذا ۱۲ برنامه در ۹ بخش در سال جدید برای انجام ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشور با هدف اشتغال‌زایی، برنامه‌ریزی کرده‌ایم. این مبلغ در اختیار سازمان برنامه و بودجه و غیر از بودجه سالانه است که بین استان‌ها توزیع می‌شود.

وی خواستار همکاری دستگاه ها با استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان شد و گفت: ۸۱۹ هزار نفر شاغل نشان می دهد که ایجاد اشتغال منطق و راهکار دارد و بی تردید شغل درست کردن سخت تر از چرخاندن سانتریفیوژ نیست. در این راستا، به کمک همه فرهیختگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجرایی و... گیلان نیاز داریم.

سخنگوی دولت، با تاکید بر اینکه مردم باید شفاف ببینند که در سال ۹۷ برای چند نفر شغل ایجاد شد، سرمایه گذاری از کجا آمد و چقدر صرف اجرای ۱۲ برنامه شد، خاطرنشان کرد: تنها ۳۰ هزار نفر از طریق استخدام جذب خواهند شد و باید یک میلیون شغل ایجاد کنیم لذا دو گروه باید در سامانه اشتغال ثبت نام کنند؛ یک گروه، کسانی که می خواهند شغل داشته باشند و گروه دیگر، کسانی که می‌خواهند در اشتغالزایی سرمایه‌گذاری کنند. دولت از افراد جویای کار و کارآفرینان حمایت خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با بیان اینکه عده‌ای از هر فرصتی در جهت تحقیر ملی استفاده می کنند، متذکر شد: راه آهن گیلان کار بسیار بزرگ زیربنایی است و بیش از ۱۰۰ درصد اعتبار آن را پرداخت کردیم، البته در ساخت پل ها با مشکلاتی مواجه هستیم، اما برخی تهمت می زنند و تحقیر می کنند لذا روحیه خود را از دست ندهید و سالم و پاکدست باشید. بنده جز حقوق معلمی یک ریال هم وارد زندگی خود نکرده ام و هیچ کسی حق ندارد غیر از آنچه در قانون و مقررات آمده، چیز فراتری بخواهد.

نوبخت خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی از مجموعه ظرفیت های مدیریتی استان شد و عنوان کرد: در راستای نظارت، مشاورت و قبول مسئولیت اجرایی و مدیریتی می توانیم از ظرفیت های استان کمک بگیریم تا کابینه ای فعال، پویا، باانگیزه و کارآمد داشته باشیم.

وی با اشاره به ثبت نام حدود ۱۲۱ هزار جوان گیلانی در سامانه اشتغال، یادآور شد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد با واردات رشد پیدا نمی کند و لذا باید سرمایه گذاری در کشور داشته باشیم تا جوانان ما مشغول شوند و کالا از کارخانه های ما بیرون بیاید و تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند. سرمایه گذاری ۷۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در خاک کشور ما انجام خواهد شد و کالای ایرانی با کیفیت تولید خواهیم کرد. قطعا باید منسجم تر و سازمان یافته تر عمل کنیم تا سال مبارکی در انتظارمان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار