مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز:

جشنواره نوروزگاه 2 تا 8 فروردین در کرج برگزار می‌شود

کرج (پانا) - فخرالدین صابری طالقانی، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز، از برگزاری نوروزگاه در نوروز 97 خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۸۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره نوروزگاه  2 تا 8 فروردین در کرج برگزار می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به انتخاب اسم جشنواره نوروزگاه اظهار کرد: در زبان فارسی «گاه» به معنای قید مکان و زمان به کار می‌رود و خوشبختانه جشنواره نوروزگاه ما قید مکانی و زمانی را توامان دارد به طوری که این جشنواره در زمان نوروز و در محل کاخ مروارید که میراث تاریخی کرج است، برگزار می‌شود.
صابری با بیان اینکه نوروزگاه از دوم فروردین تا هشتم فروردین برگزار می‌شود، افزود: بنده و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان امیدواریم به سهم خود توانسته باشیم در ایجاد روحیه نشاط و شادابی جامعه تاثیر‌گذار باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به جایگاه نوروز در میان مردم گفت: این جشن نه تنها در میان ملت ایران بلکه بین 12 کشور منطقه جشن گرفته می‌شود و آن را پاس می‌دارند، با این تفاوت که خاستگاه آن ایران است و ما توانستیم با رایزنی‌هایی که انجام دادیم آن را به ثبت جهانی یونسکو برسانیم که از این جهت هم جای تبریک و شاد باش دارد که یونسکو پذیرفت این عید بین‌المللی را ثبت جهانی کند.

صابری طالقانی با اشاره به هوشیاری ایرانیان در انتخاب فصل بهار به عنوان آغاز سال گفت‌: بهترین آغاز و آن چیزی که خداوند در خلقت جهان به ودیعه گذاشته اعتدال بهاری است که با نوروز آغاز می‌شود و ذهن ژرف‌اندیش ایرانیان با ابتکار و خلاقیتی که به خرج داد بهار را ابتدای سال خود انتخاب کرد و در واقع، خود را از سایر ملل متمایز ساخت. بهترین تقویمی که بر روی آن مانور داده می‌شود تقویمی است که ما از آن استفاده می‌کنیم که از بهار شروع می‌شود بنابراین جای افتخار دارد که فرهنگ ما در یک پیوست دائمی با نوروز گره خورده و خوشبختانه دین مبین اسلام نیز مهر تاییدی بر نوروز زده است.
صابری در پاسخ به این پرسش که با برگزاری نوروزگاه چه هدفی را دنبال می‌کنید، گفت: ما تصمیم گرفتیم با خروج از پوسته اداری خود به میان شهروندان بیاییم و با برگزاری جشن در شادی‌های آنها سهیم شویم.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به بخش‌های مختلفی که در نوروزگاه اجرا می‌شود، اظهار کرد: بر اساس سنت دیرینه ایرانیان، در عید نوروز شخصیت‌های حاجی فیروز، عمو نوروز و نه‌نه سرما حضور دارند و شاهنامه‌خوانی و نقالی از سنت‌هایی است که از دیرباز در میان ما ایرانیان رایج بوده است و ما با مدد از این آداب و سنن نوروزگاه را اجرا می‌کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به لقب ایران کوچک که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به کرج داده‌اند، افزود: البرزی‌ها باید به خود ببالند زیرا تا کنون مقام معظم رهبری، مد ظله العالی، به این صراحت به شهر یا استانی لقبی به این بزرگی نداده‌اند، اینجا مرکز تجمع اقوام از هر تیره و طایفه است و ما سعی داریم با توجه به این ویژگی به سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد دهیم که شهر کرج به عنوان مرکز تجمع اقوام و با توجه شهرتی که در این راستا کسب کرده است میزبان جشنواره اقوام و عشایر شود.
وقتی استان یا شهرستانی 15 استان را به پایتخت متصل می کند شایستگی آن را دارد که در گردشگری کشور جایگاه شایسته تری داشته باشد.
صابری طالقانی همچنین اعلام کرد امسال استان البرز با شعار «البرز، دروازه گردشگری، شکوه اقوام و تنوع فرهنگی» به استقبال سال جدید می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار