روحانی با تاکید بر شنیدن حرف مردم: باید به فرکانس‌ها به دقت گوش کرد، اکنون زمان پارازیت نیست

تهران (پانا) - رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران خبر از افتتاح 5 مجتمع پتروشیمی جدید در سال 97 داد.

کد مطلب: ۸۰۷۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
روحانی با تاکید بر شنیدن حرف مردم: باید به فرکانس‌ها به دقت گوش کرد، اکنون زمان پارازیت نیست

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه آخرین نشست هیأت دولت در سال 96 و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «در سال 96 تورم ما تک رقمی بود و در کشور شاهد حرکات مثبتی هستیم و حتی در زمینه‌های مختلف رکوردهای خوبی ثبت کرده ایم.»

وی ادامه داد: «امسال نیاز به خرید گاز از هیچ کشوری نیاز نداشتیم که برای ما "ناز" کنند و قیمت را بالا ببرند.»

روحانی تاکید کرد: «صادرات‌ کشور نسبت به سال گذشته رشد دارد و وارداتمان هم امسال مقداری بیشتر شده است. وقتی به آمار ریز مراجعه کردم بعضی از آمارها خوشحال کننده است.»

رئیس جمهوری گفت: «در تولید خودرو امسال به حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه رسیدیم. وقتی تولید خودرو بیشتر شده، پس واردات برخی قطعات هم بیشتر شده و این ناراحت کننده نیست چون به تولید ما کمک کرده است.»

روحانی ادامه داد: «همچنین امسال راه آهن همدان را افتتاح کردیم و امیدواریم در روزهای آخر سال هم راه آهن کرمانشاه افتتاح شود.»

وی با بیان اینکه در سال آینده در ارومیه، رشت و تبریز افتتاح راه آهن خواهیم داشت، افزود: «در فروردین امسال به جمهوری آذربایجان سفر خواهم کرد.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در بنزین به سمت خودکفایی حرکت کردیم و حتی می توانیم صادر کننده شویم، ادامه داد: «همچنین در این 4-3 ماهه آخر سال، فروش مسکن در تهران 19 درصد افزایش داشته و سال آینده در بافت فرسوده حرکت جدیدی آغاز خواهیم کرد.»

روحانی تصریح کرد: «در زمینه محیط زیست و سایر زمینه ها همچون نوسازی ناوگان حمل و نقل اقدامات خوبی خواهیم داشت و امیدواریم سال آینده در این زمینه ها رکورد دار باشیم.»

رئیس جمهوری با بیان اینکه کشورمان در مقایسه با رشد و توسعه کشورهای دیگر دارای شرایط مناسبی است افزود: «حقوق کارگران همواره از تورم بیشتر بوده است ولی با این حال در زمینه عدالت، طبق فرمایش رهبری باید قدم های خوبی برداریم.«

روحانی، ضمن تأکید بر اینکه تحول بسیار مثبتی ایجاد شده،‌ بیان کرد: «ما در سال 96 که رو به پایان هستیم، 6 فاز پارس‌جنوبی را افتتاح کرده‌ایم.»

وی ادامه داد: «این کار عظیم و بزرگی است، این منطقه گازی است که بین ما و همسایگان‌مان مشترک است پس ما برای اولین بار در سال 96 توانستیم به برداشت همسایه‌مان برسیم و حتی جلوتر برویم.»

روحانی اضافه کرد: «تولید گاز در پارس‌جنوبی در 4 سال گذشته از 285 میلیون متر به 555 میلیون متر رسیده است که حدود 2 برابر شده است. ما امسال نیاز به خرید گاز از کشوری نداشتیم که بخواهند برای ما ناز کنند و قیمت را بالا ببرند.»

رئیس‌جمهوری در مورد صنایع پتروشیمی نیز تصریح کرد: «در سال 96، 5 فاز پتروشیمی را اصلاح کردیم و در سال 97 ،5 مجتمع پتروشیمی دیگر را افتتاح خواهیم کرد. روند به سمت پیش رفتن به سمت رونق اقتصادی است.»

وی اظهار کرد: «امسال گرچه صادراتمان نسبت به وارداتمان رشد داشته و بالای 5 درصد رشد ارزشی نسبت به پارسال داشته است، اما واردات ما امسال کمی بیشتر شده و نسبت صادرات و واردات یک مقداری نسبت به پارسال متفاوت است، اما وقتی به آمار ریز مراجعه کردم بعضی از آنها خوشحال‌کننده است.»

روحانی در این باره خاطرنشان کرد: «ما در پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار کمتر صادر کردیم و جایی است که باید خوشحال شویم زیرا این یک میلیارد دلار را به تولیدات پایین‌دستی در صنعت اختصاص داده‌ایم، یعنی تولید را بالا برده‌ایم.»

رئیس‌جمهور ی بیان کرد: «در مواد معدنی صادراتمان کاهش پیدا کرده اما خوشحال‌کننده است برای اینکه از خام‌فروشی جلوگیری کرده‌ایم. سنگی که قبلاً مستقیم به خارج صادر شده البته تبدیل به کنسانتره و کندوله می‌شود. خب این حرکت این است که ظاهراً صادرات کاهش پیدا کرده است اما کاهش مثبتی است.»

وی اضافه کرد: «اگر واردات کالای سرمایه‌ای باشد خوشحال‌کننده است 27 درصد در کالای سرمایه‌ای رشد داشته‌ایم و این برای ما خوشحال‌کننده است. مجموعه کالای واسطه ای و سرمایه‌ای 82 درصد واردات ما است. ما در تولید خودرو از یک میلیون و 300 هزار به یک میلیون و 600 هزار رسیده‌ایم. وقتی خودروی ما 300 هزار بیشتر افزایش پیدا می‌کند برخی از قطعات نیز وارداتش بیشتر می‌شود. این واردات ناراحت‌کننده نیست برای اینکه به تولید داخلی ما کمک می‌کند.»

ملت روهای غمباری داشته است

رئیس‌جمهوری با اشاره به حوادث سال ۹۶، اظهار کرد: «در کنار همه پیشرفت‌ها و اقدامات ارزشمند، ملت ما روزهای غمباری داشته است. متاسفانه در زمین، دریا، هوا و آسمان حادثه داشتیم و عده‌ای از هموطنان خود را از دست داده‌ایم. مردم ما در این حوادث نشان داده‌اند چقدر نوع‌دوست هستند و هموطنان خود را دوست دارند. مردم برادرانه به صحنه آمدند و به آسیب‌دیدگان کمک کردند.»

روحانی همچنین با اشاره به اعتراضات دی ماه، بیان کرد: «مردم به خوبی بین اعتراض و اغتشاش دیوار لازم را به وجود آوردند. دولت حق اعتراض را به رسمیت می‌شمارد اما اغتشاش و بی‌نظمی برای دولت قابل قبول نیست. مردم هم در روزهای اعتراضات و هم در تظاهرات میلیونی خود این فاصله را ایجاد کردند. ما انتقاد و اعتراض را قبول داریم و معتقدیم باید اشکالات گفته و رفع شود اما همه باید قانون‌مند بوده و اموال و نظم عمومی را رعایت کنند.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «گوش ما باید برای سخن مردم شنوا باشد البته سخن مردم موج فرکانس خاصی ندارد که فقط به سمت قوه مجریه برود. باید همه حرف مردم را بشنوند البته برخی نمی‌خواهند گوش بدهند در حالیکه باید فرکانس‌ها را به دقت گوش کرد و اکنون زمان پارازیت نیست. مردم انتقاد و پیشنهاد دارند و باید به آنها توجه شود. ما با عمل بهتر خود می‌توانیم همبستگی خود را بیشتر حفظ کنیم.»

مرجع تشخیص عمل به برجام، آژانس انرژی اتمی است

وی با اشاره به موفقیت‌های کشور در عرصه سیاست خارجی، افزود: «ما در این سال موفقیت‌های خوبی داشتیم و بدخواهان ما شکست‌های کم نظیری را تجربه کردند. آنها روبروی ملت ایران ایستادند و گفتند ایران در برجام به تعهدات خود عمل نکرده است، در حالیکه همه جهان در برابر آنها ایستادند و گفتند مرجع تشخیص عمل به برجام، آژانس انرژی اتمی است و آژانس هم تعهدات ایران را تایید کرده است. آنها ناشیانه پرونده ایران در زمینه حقوق بشر را می‌خواستند به سازمان ملل متحد ببرند اما هیچ کس با آنها همراهی نکرد. در زمینه یمن نیز به ما تهمت زدند اما موفق نبودند. در زمینه انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس هم موفق نبودند.»

تعامل سازنده با جهان را ادامه می‌دهیم

روحانی همچنین تصریح کرد: «شکست داعش در منطقه یکی دیگر از موفقیت‌های ما بود. من از همه کسانی که از این سرزمین حتی از نثار جان خود برای شکست داعش دریغ نکردند، تشکر کرده و در مقابل آنها تواضع می‌کنم، این پیروزی هدیه بشریت بود. ثبات و امنیت منطقه همچنان هدف مهم ماست و امیدواریم موفقیت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته باشیم.»

وی با اشاره به اینکه ما تعامل سازنده و عزت‌مند را با جهان ادامه خواهیم داد، گفت: «چه آمریکا یا یکی دو کشور کوچک منطقه بخواهد یا نخواهد، ما تعامل سازنده با جهان را ادامه می‌دهیم اما از منافع ملی خود نمی‌گذریم و حامی منافع ملی خود خواهیم بود.»

رئیس‌جمهوری با تشکر از رهبری جهت حمایت‌ها و هدایت‌هایشان از دولت، تصریح کرد: «ما همچنان به این حمایت‌ها و هدایت‌ها نیازمندیم. من از مجلس هم تشکر می‌کنم هم به خاطر رای اعتماد به هیات دولت در آغاز دولت دوازدهم و هم رای اعتماد مجدد به سه وزیر دولت. بسیار زیبنده بود که مجلس در روزهای پایانی سال به سه وزیر اعتماد کرد. از رئیس مجلس، هیات رئیسه و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم. ما در کنار مجلس و قوه قضاییه می‌توانیم اقدامات بیشتری برای مردم انجام دهیم.»

امیدوارم سال آینده، سال خوشحالی،‌ امیدواری و نشاط در میان مردم باشد

وی همچنین با تشکر از رسانه‌ها، خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران، اظهار کرد: «رسانه‌ها واقعیت‌ها را منعکس می‌کنند و من چه از رسانه‌هایی که با دولت هم‌دلند و چه رسانه‌هایی که منتقد هستند، چه آنهایی که با لحن زیبا با ما صحبت می‌کنند، چه آنهایی که با لحن متفاوت، تشکر می‌کنم زیرا همه برای خدمت به کشور تلاش می‌کنند و کارشان بسیار ارزنده است.»

روحانی ادامه داد: «امیدوارم سال آینده، سال خوشحالی،‌ امیدواری و نشاط در میان مردم باشد. ما همانطور که انتقاد و اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم باید نشاط مردم را هم به رسمیت بشناسیم. نباید به مردم سخت بگیریم، بگذاریم مردم شاد باشند.»

وی در پایان گفت: «امیدوارم کشوری داشته باشیم که مثل فرهنگ و دینش همیشه سرفراز باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار