چطور از ماهی قرمز نگهداری کنیم؟!

۱۲ اشتباه مرگبار در نگهداری از ماهی‌ قرمز عید

سمنان (پانا) - از یاد نبرید هر چقدر مدفوع ماهی بیشتر در آب بماند، تولید مواد شیمیایی در آب بیشتر می‌شود و این مواد شیمیایی قادرند باعث مریضی و حتی مرگ ماهی قرمز شوند. اگر دوست دارید ماهی قرمز شما عمر طولانی داشته باشد، باید به فکر یک مکان بزرگ‌تر برای پرورش آن‌ها باشد.

کد مطلب: ۸۰۶۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ اشتباه مرگبار در نگهداری از ماهی‌ قرمز عید

نباید از یاد برد که اشتباه کردن نیز بخشی از زندگی روزمره ما است، البته این اشتباه کردن نباید باعث نابودی و یا مرگ موجودات دیگر توسط ما شود. معمولا کسانی که برای اولین بار ماهی قرمز می‌خرند، اشتباهات زیادی را در هنگام نگهداری از این موجودات آبزی زیبا انجام می‌دهند که این امر باعث می‌شود تا آن‌ها پس از مدت کوتاهی بمیرند. معمولا در هنگام خرید ماهی قرمز توصیه‌هایی به خریدار می‌شود که عملا غیر حرفه‌ای و نادرست است. مگر اینکه اشخاصی که ماهی قرمز می‌فروشند، تخصصی و یا تجربه‌ای در نگهداری از ماهی قرمز داشته باشند. به همین منظور ما در این مطلب سعی کرده‌ایم تا شما را با برخی از اشتباهات رایج در نگهداری ماهی قرمز آشنا کنیم تا با مطالعه آن بتوانید بهترین امکانات را در اختیار این ماهی‌های زیبا و جذاب که طرفداران زیادی در سراسر جهان نیز دارد قرار دهید و با پیاده‌سازی این روش‌ها، طول عمر آن‌ها را افزایش دهید.

۱۲ اشتباه فاحش و مرگبار در هنگام نگهداری از ماهی‌های قرمز
از یاد نبرید هدف از نگهداری ماهی باید حفظ بقای آن باشد نه اینکه فقط به جنبه تزئینی آن توجه کنیم. موجود زنده نیاز به مراقبت دارد، به خصوص موجوداتی که قرار است در زیر سایه ما رشد کنند. ماهی‌ها اگر در دل رودخانه، دریاچه و یا دریا باشند، خودشان می‌دانند چگونه از پس مشکلات بر بیایند. اما اگر ما آن‌ها را درون یک تنگ شیشه کوچک حبس کنیم، باید مسئولیت نگهداری از آن‌ها را نیز بر عهده بگیریم. با این تفاسیر وظیفه هر شخصی است که در نگهداری از حیوانات خانگی چه آبی چه غیر آبی، نهایت تلاشش را بکند تا حیوان مورد نظر کمترین آسیب را از در محیط بسته‌ای که ما در اختیارش قرار داده‌ایم، ببیند.

نگهداری ماهی قرمز درون تنگ‌های شیشه‌ای کوچک
ماهی‌های قرمز با توجه به زیبایی خاصی که دارند، معمولا برای اینکه خوب دیده شود، درون تنگی کوچک که خاصیت بزرگ کنندگی نیز دارند، قرار داده می‌شوند. از یاد نبرید ماهی‌های قرمز می‌توانند رشد چشم گیری داشته باشند و وجود چنین ظرف‌هایی برای رشدشان بسیار کوچک خواهد بود. این ماهی با توجه به دفع زیادی که دارد خیلی زود فضای داخلی تنگ آب را آلوده می‌کند و این آلودگی می‌تواند باعث مرگ ماهی شود. ماهی قرمز برای ادامه بقاء به آب رقیق و زلال نیاز دارد. وقتی مدفوع و دیگر ترشحات ماهی درون تنگ آب می‌ریزد، فضای کوچک تنگ‌های ماهی کدر و آلوده می‌شود و این امر به ضرر ماهی تمام می‌شود. از یاد نبرید هر چقدر مدفوع ماهی بیشتر در آب بماند، تولید مواد شیمیایی در آب بیشتر می‌شود و این مواد شیمیایی قادرند باعث مریضی و حتی مرگ ماهی قرمز شوند. اگر دوست دارید ماهی قرمز شما عمر طولانی داشته باشد، باید به فکر یک مکان بزرگ‌تر برای پرورش آن‌ها باشد.

نگهداری بیش از حد ماهی درون یک مکان کوچک
همان طور که در بالا ذکر شد؛ تنگ‌های کوچک خیلی زود آلوده می‌شوند. این آلودگی می‌تواند محیط خوبی برای رشد انواع باکتری و میکروب آبزی را فراهم کند، در نتیجه ماهی درون آن به شدت در معرض آلوده شدن به این باکتری‌ها و میکروب‌ها، قرار می‌گیرد و خیلی زود بیمار و نابود می‌شوند. اگر قرار است که ماهی قرمزتان را درون تنگ‌های شیشه‌ای قرار دهید، بعد هر بار عوض کردن آب درون تنگ‌های را به خوبی بشویید تا مواد آلاینده نابود شوند. در هر صورت در اولین فرصت ماهی قرمزتان را به یک مکان بزرگتر انتقال دهید تا بیشتر زنده بماند.

عوض نکردن به موقع آبی که ماهی در آن زندگی می‌کند
با توجه به این که باکتری‌ها قادر هستند؛ مدفوع ماهی قرمز را تجزیه کنند. شما باید آبی که ماهی قرمز در آن زندگی می‌کند را خیلی زود عوض کنید. به ویژه آب تنگ‌های کوچک را که خیلی زود آلوده می‌شوند، بد نیست بدانید مدفوع ماهی‌های قرمز دارای آمونیاک است و برخی باکتری‌های درون آب قادر هستند، این آمونیاک را به یکسری مواد شیمیایی بسیار خطرناک تبدیل کنند. این مواد شیمیایی به راحتی می‌توانند جان آبزیان را بگیرند. از این رو ماهی قرمز نیز از این قائده مستثنا نیست. استفاده از برخی مواد ضد باکتری که برای ماهی‌ها بی ضرر است، می‌تواند از تولید این گونه مواد شیمیایی خطرناک تا حد زیادی جلوگیری کند.

تغذیه بیش از حد ماهی‌های قرمز
از یاد نبرید ماهی‌های قرمز اشتهای سیری ناپذیری دارند، یعنی تا زمانی که درون آب غذا باشد، آن‌ها غذا می‌خورند. در واقع آن‌ها ذائقه سیری ناپذیری دارند. اما خوردن بیش از حد غذا می‌تواند برایشان مشکلات شدید گوارشی از جمله یبوست ایجاد کند. این یبوست و دیگر مشکلات گوارشی ناشی از پر خوری می‌تواند باعث مرگ آن‌ها شود. از این رو سعی کنید؛ بیش از اندازه مجاز به آن‌ها غذا ندهید. چرا که با این کار نه تنها کمکی به آن‌ها نمی‌کنید، بلکه ناخواسته باعث مرگ‌شان می‌شوید.

بی توجهی به تغییر غلظت آب
همان طور که پیش از این گفته شده است؛ عواملی چون آمونیاک و نیترات موجود در مدفوع ماهی قرمز می‌تواند غلظت آب را تغییر دهد. همچنین این عوامل باعث گرم شدن آب نیز می‌شود و این گرم شدن آب تاثیرات نامطلوبی روی ماهی‌های قرمز خواهد داشت. شما با به موقع عوض کردن آب آکواریوم و یا هر ظرف دیگر، مدت زمان زنده ماندن ماهی‌های قرمز را افزایش دهید. شما حتی با یک نگاه چشمی می‌توانید به کیفیت آب پی ببرید، هر چقدر آب زلال‌تر و شفاف‌تر باشد به نفع ماهی قرمزتان خواهد بود.

استفاده از آب شیر (آب شهر) به صورت نامناسب
شاید مصرف آب شیر خانگی برای ما مشکلی ایجاد نکند، اما ماهی‌های قرمز به مواد شیمیایی موجود در آب شهر که معمولا برای ضد عفونی کردن آب به آن اضافه می‌شود، حساسیت دارند. بنابراین در صورت امکان آب شهر را به کمک برخی تصیفه کننده‌ها، عاری از مواد شیمیایی کنید تا این آب تصفیه شده ضرر کمتری را متوجه ماهی‌های قرمز کند.

استفاده نکردن از فیلتر
وقتی شما ماهی‌های قرمز را درون تنگ‌های شیشه‌ای قرار می‌دهید، بدون شک دیگر جایی برای قرار دادن فیلتر، دورن آن نیست. نباید از یاد ببرید که فیلتر درون آب می‌تواند سلامت آب را برای زندگی کردن ماهی‌ها تضمین کند. شما با انتقال ماهی قرمز درون یک ظرف بزرگتر و یا یک آکواریوم امکان نصب فیلتر درون آن را نیز بدست می‌آورید و این کار در طولانی‌تر شدن عمر ماهی‌های قرمز موثر خواهد بود. از یاد نبرید تنها وجود آکواریوم بزرگ برای بقای ماهی قرمز کافی نیست، شما باید به طور مرتب شن‌ها، فیلتر و هواساز درون آکواریوم و حتی جداره داخلی آن را به خوبی تمیز کنید تا آلودگی‌ها باعث نابودی ماهی‌های قرمز نشوند.

هم زیستی ماهی‌های ناسازگار با ماهی‌های قرمز
از یاد نبرید بسیاری از ماهی‌های آکواریومی، سازگاری و همزیستی با ماهی قرمز را ندارند. این گونه ماهی‌ها می‌توانند باعث مرگ ماهی قرمز شوند. از این رو تا مطمئن نشدید به هیچ عنوان ماهی قرمز را با دیگر ماهی‌های آکواریومی درون یک آکواریوم قرار ندهید. چرا که این عامل می‌تواند آلودگی‌هایی را از ماهیان دیگر به ماهی قرمز منتقل کند. دیده شده است که برخی بیماری‌ها در یک موجود تاثیری ندارد، ولی همان بیماری باعث تلف شدن نوع دیگر از موجودات زنده می‌شود.

خرید ماهی‌های بیمار و آسیب دیده
یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ و میر زود ماهی‌های قرمز پس از خرید؛ این است که در هنگام خرید، ماهی بیمار و یا آسیب دیده را خریداری می‌کنند. توجه داشته باشید شاید در هنگام خرید ماهی‌های قرمز این نکته کاملا مشهود نباشد، اما پس از چند روز از خریداری آن‌ها علائم بیماری هویدا می‌شود. برای اینکه ماهی آسیب دیده نخرید یک روش آسان در پیش دارید؛ فقط کافی است به ظاهر ماهی توجه کنید. البته از خرید ماهی‌هایی که خیلی آرام شنا می‌کنند، جدا خودداری کنید. شاید در هنگام حمل و نقل این گونه ماهی‌ها از درون دچار آسیب دیدگی شده باشند که در ظاهر قابل شناسایی نباشد. یک نکته بسیار مهم درباره نخریدن ماهی‌های بیمار این است که اگر فروشنده از یک ظرف بزرگ، ماهی قرمزی برای شما انتخاب می‌کند، دقت کنید ماهی قرمز بیمار و یا مرده‌ای درون آب و یا روی آب نباشد. این نکته می‌تواند دلیلی بر آلوده بودن ظرفی باشد که ماهی درون آن نگهداری شده است. در نتیجه شما با خریداری یک ماهی به ظاهر سالم پس از چند روز با یک ماهی بیمار روبه‌رو می‌شوید؛ که این بیماری ممکن است پس از گذشت چند روز باعث مرگ ماهی قرمز شود.

اضافه کردن ماهی جدید خریداری شده به آکواریوم و یا مخزن ماهی‌ها
به هیچ عنوان ماهی تازه خریداری شده را درون آکواریومی که ماهی‌های دیگر درون آن زندگی می‌کنند، قرار ندهیدک شاید این ماهی تازه خریداری شده بیماری خاصی داشته باشد که پس از گذشت چند روز مشخص شود. از این رو سعی کنید ماهی تازه خریداری شده را به مدت چند روز درون یک ظرف به صورت جداگانه نگهداری کنید تا در صورت بیمار بودن شما مطمئن شوید که ماهی‌های درون آکواریوم‌تان به این بیماری دچار نمی‌شوند. معمولا طول دوره قرنطینه بین دو الی سه هفته است. در این مدت اگر ماهی شما از قبل مریض باشد، مشکلات خود را بروز می‌دهد.

استفاده نکردن از یک فیلتر مناسب
همانطور که قبلا گفته شد؛ ماهی قرمز مدفوع زیادی تولید می‌کند. از این رو وجود یک فیلتر مناسب درون آب برای بقای ماهی‌های قرمز بسیار ضروری است. استفاده از فیلتر باعث می‌شود تا باکتری‌های موجود در آب توسط اسفنج‌های موجود در فیلتر جذب شوند و با این روش از آلوده شدن آب توسط این باکتری‌های جلوگیری می‌شود. یک نکته مهم در استفاده از فیلتر این است که آن‌ها باید توانایی صاف کردن آب را داشته باشند و در ضمن هر فیلتری حجم مشخصی از آب را می‌تواند فیلتر کند. اگر شما از یک فیلتر کوچک برای آکواریوم خود استفاده کنید، بی‌شک کارایی مناسب از فیلتر مورد نظر دریافت نخواهید کرد. پس قبل از خریداری فیلتر حتما حجم آب آکواریوم مورد نظرتان را با ظرفیت فیلتری که قرار است بخرید، بسنجید.


/ بشیر قلی زاده سرچشمه /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار