ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران در اروپا

تهران (پانا) - رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا می‌گوید ایتالیا بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران در اروپا و شریک اول تجاری‌ ما در اتحادیه اروپا و تنها کشوری است که تراز تجاری ما با آن مثبت است.

کد مطلب: ۸۰۵۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد
ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران در اروپا

به گزارش صدا و سیما، احمد پورفلاح افزود: اگرچه حجم تبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال‌های گذشته در مرز 8 میلیارد یورو برآورد می‌شد این روند در چند سال گذشته با رکود چشمگیر به 1.4 میلیارد یورو کاهش پیدا کرد اما لغو تحریم‌ها توانست پایانی بر روند کاهش تبادلات تجاری ایران و ایتالیا باشد.
وی با بیان اینکه نقل‌و انتقال پول، عدم بازگشایی سوئیفت و عدم‌پذیرش ال‌سی‌های ایران ازجانب بانک‌های اروپایی سه مشکل اساسی گسترش روابط تجاری ایران و ایتالیا است اضافه کرد: تحمیل فشارهای بین‌المللی به کشورهای اروپایی درخصوص عدم برقراری امکان استفاده از سوئیفت برای ایران، امکان گردش پول بین دو کشور را با دشواری فراوان همراه کرد اما این فرایند کاهشی درچند ماه اخیر با همکاری چندین بانک درجه دو و سه ایتالیایی با بانک‌های ایران تا حدودی برطرف شده است.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا گفت: ایتالیایی‌ها بیش از آن که کالا به ایران صادر کنند، وارد کننده کالاهای ایرانی هستند، این در حالی است که بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی و خطوط تولید ما مانند صنایع فولاد، نفت، پتروشیمی و صنعت لوازم خانگی را ایتالیایی‌ها پایه‌ریزی، راه‌اندازی و تجهیز کرده‌اند.
پورفلاح با بیان اینکه ایتالیا در زمینه گردشگری یکی از صاحب‌نام‌ترین کشورهای دنیا است، گفت: در این زمینه هم می‌توان برای گسترش صنعت گردشگری کشور از تجربیات آنها استفاده کرد. ضمن اینکه این کشور درصنعت خودرو، صنعت مبلمان و دکوراسیون هم صاحب تجربه جهانی است.
وی، عمده کالاهای صادراتی ایران به ایتالیا را بعد از نفت، سنگ، چرم، محصولات پتروشیمی، اتانول و پسته بیان کرد و افزود: در حوزه زعفران نیز با وجود اینکه ایتالیا یکی از کشورهای صادر کننده در این زمینه است اما زعفران را از ایران خریداری می‌کند.
ایران در هشت ماه اول سال جاری 863 میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد بیشتر شده، ایتالیا نیز واردات کالا از ایران را 32 درصد کاهش داده‌ است.
براساس آمار منتشره از سوی گمرک ایران در هشت ماه اول سال جاری 863 میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد بیشتر شده است. این در شرایطی است که ایتالیایی‌ها واردات کالا از ایران را 32 درصد کاهش داده‌اند. ایتالیا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شریک اول تجاری ایران است و کشورهای فرانسه و آلمان به ترتیب درمکان های دوم و سوم قرار گرفته اند.
مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال 2017 با 68 درصد افزایش به دو میلیارد و 400 میلیون یورو رسیده که از این میزان یک میلیارد و 500 میلیون یورو واردات و 850 میلیون یورو صادرات بوده، این در حالی است که در10 سال اخیر در مبادلات دوجانبه تراز مثبت تجاری همواره به نفع ایتالیا بوده، اما طی دو سال گذشته با 200 درصد رشد به سود ایران مثبت شده است.
همچنین صادرات به اروپا به 5 میلیارد یورو در نیمه نخست 2017 رسید. مبادلات تجاری ایران و اروپا در نیمه نخست سال میلادی نشان از رشد 94 درصدی دارد. براساس گزارش پایگاه خبری کمیسیون اروپا، مبادلات تجاری ایران با اروپا به 9.9 میلیارد یورو رسیده که این رقم در سال 2016، 5.1 میلیارد دلار اعلام شده بود.
براساس این آمار اعضای اتحادیه اروپا در نیمه نخست 2016 بالغ بر 1.54 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده‌اند که این رقم در نیمه نخست 2017 با رشد 224 درصدی به 5 میلیارد یورو رسیده است. همچنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نیمه نخست 2017 نیز با رشد 37 درصدی روبرو بود که بر این پایه به 4.9 میلیارد یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2016 بالغ بر 3.56 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده است.
این گزارش می‌افزاید که آلمان اولین صادرکننده به ایران و ایتالیا بزرگ‌ترین واردکننده از ایران در سه ماهه نخست 2017 در میان کشورهای اروپایی شناخته شده‌اند. تا سال گذشته میلادی ایتالیا پس از آلمان شریک دوم تجاری ایران در اروپا بود. این در حالی است که در سال 2011 مبادلات تجاری بین ایران و ایتالیا از مرز تاریخی 7 میلیارد یورو گذشت اما پس از اعمال تحریم‌ها در سال 2013، به یک میلیارد و 200 میلیون یورو سقوط کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار