عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست :

بلایی بزرگ سر خوزستان آمده است

اهواز (پانا) - عیسی کلانتری در چهارمین همایش منطقه‌ای تغییر اقلیم و گرمایش زمین که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد، گفت: ایران کشوری در حال توسعه است و به دلیل عدم رعایت توسعه و عدم دقت در برنامه‌های توسعه‌ای تقریبا خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به محیط‌ زیست وارد کرده‌ایم.

کد مطلب: ۸۰۵۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
بلایی بزرگ سر خوزستان آمده است

عیسی کلانتری اظهار کرد: زمانی که اقتصاد تحت تاثیر مسائل سیاسی و مسائل ایدئولوژیکی باشد، در این شرایط اهداف ایدئولوژیک غالب و تصمیماتی اتخاذ می‌شود که در بلندمدت به نفع کشور نیست.

معاون رئیس‌جمهور تصریح ‌کرد: به دنبال خودکفایی گندم رفتیم شیب‌ها را شخم زده و مراتع را از بین بردیم و محلی برای رشد سن گندم ایجاد کردیم و با سرمای ۳۰ درجه زیر صفر هم از بین نرفت و سنی که ۹۰ درصد جمعیت در کوهپایه از بین می‌رفت برگشت به دشت‌ها تغییر نسل داد و سال ۶۱ به میزان ۲.۵ میلیون هکتار سم‌پاشی برای مقابله با سن انجام شد.

این مسئول با بیان اینکه چنین تصمیماتی باعث شد مصرف ۱۵ هزار تن سم به ۶۰ هزار تن برسد، گفت: ما می‌خواهیم اشتباه را با اشتباه جبران کنیم.

وی در ادامه بررسی روند تخریب محیط‌ زیست در کشور با اشاره به اینکه برای تولید محصولات غذایی نیاز به آب داشتیم، خاطرنشان‌ کرد: برای اینکار سد ساخته و چاه‌ها حفر شد و نتایج آنرا می‌بینیم. استانداردها عنوان می‌کند حق نداریم بیش از ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کنیم ولی ما چه کرده‌ایم؟ امروز ما ۱۱۰ درصد از این آب‌ها بهره‌برداری می‌کنیم.

کلانتری با بیان اینکه در سال ۸۵ عنوان شد که اصلا منطقه ممنوعه آب معنایی ندارد، گفت: در پی این صحبت چه اتفاقی افتاد؟ امروز در خراسان‌رضوی ۱۳۲ درصد از آب‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری می‌شود. در حوزه دریاچه ارومیه ۶۹ درصد استفاده می‌شود. علت خشک شدن این دریاچه در سال ۹۳ عنوان شد ۱۸ درصد به خاطر تغییر اقلیم و ۸۲ درصد نیز خطاهای انسانی بوده است. این‌ها چه چیزی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: توسعه باید توجیه اقتصادی داشته و حقوق نسل‌های بعد را محترم شمارد ولی در اکثر سیاست‌های توسعه‌ای این اصول را رعایت نکردیم .

این مسئول افزود: ما ۵۱ میلیارد مترمکعب از آب‌های فسیلی خود را استفاده می‌کنیم. یعنی به حقوق نسل‌های آینده تجاوز کردیم. تغییر اقلیم برای محیط‌زیست مصیبت است.

کلانتری با بیان اینکه وقتی تصمیمات فنی تحت تاثیر قرار می‌گیرد این اتفاق رخ می‌دهد، گفت: باید شجاعت داشته و اشتباهات را بپذیریم و تغییر روش دهیم. دولت پذیرفته و الان در دریاچه ارومیه از خیر سد نازلو و سیمینه‌لو گذشته است چون چاره‌ای نداشتیم.

وی تصریح‌ کرد: دانش دانشگاه‌ها باید به داد سیاست‌گذاران برسد. متاسفانه تاثیر دانشگاه‌ها به تصمیمات مشهود نیست.

این مسئول به وصعیت هوای خوزستان اشاره کرد و گفت: اهواز ۱۰۰ روز است که هوای ناسالم و ۵۰ روز هوای بسیار خطرناک داشته است که این محصول اشتباهات انسانی است. در نیمه دوم سال ریزگردها با منشا داخلی است. یکی پس از دیگری سد احداث کردیم، در حالی که سالی چند سیلاب در دشت خوزستان مانع ایجاد ریزگرد می‌شد ولی الان وضعیت چه شده است. خاک به‌مرور چسبندگی خود را از دست داد و الان شاهد ریزگرد هستیم. تالاب‌ها خشک شد، ریزگردهای نمکی ایجاد شد. بلایی بزرگ سر خوزستان آمده است. اشتباهاتی کردیم و دلیل آن ندیدن مسائل به‌صورت پیوسته بوده است.

وی ادامه داد: در عسلویه ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و چون شرایط توسعه پایدار دیده نشده است، زیست در دو شهر همجوار به معنای خودکشی است. چون فکر کردیم اگر شرایط زیست‌محیطی را رعایت نکنیم صرفه‌جویی کرده‌ایم، ولی چه اتفاقی رخ داده است.

این مسئول تصریح‌کرد: ما چیزی را برای نسل بعد نداریم. اصلا محیط زیست، بازدارنده توسعه نیست. محیط زیست اولین قربانی فقر است و باید با هم همزیستی کنند. ۸۰ درصد جمعیت دنیا کنار سواحل زندگی می‌کنند در ایران ۲ درصد مردم در سواحل زندگی می‌کنند و سواحل خالی از سکنه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار