هدایت تحصیلی،لازمه توازن در هرم شغلی

مشهد (پانا): معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در پانزدهمین همایش ملی ریاضی پژوهان جوان و نوجوان بر ضرورت هدایت تحصیلی برای توازن هرم شغلی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۰۵۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی،لازمه توازن در هرم شغلی

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، سید جواد حسینی معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در پانزدهمین همایش ریاضی پژوهان جوان و نوجوان که به میزبانی مدارس تیزهوشان مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه روح حاکم بر سند تحول بنیادین اموزش و پرورش تعلیم تربیت تمام ساحتی است، گفت: عدم تعادل در هرم نیروی انسانی بدلیل عدم توسعه متعادل رشته ها در دوره متوسطه دوم و تامین اشتغال مشکل اساسی هرم شغلی جامعه متناسب با نیازهاست و موضوع اشتغال و نیازهای آن را درجامعه با مشکل مواجه ساخته است و از همین منظر طرح توسعه متوازن رشته ها در دوره متوسطه و هدایت تحصیلی را بیشتر از هر زمان دیگری ضروری ساخته است

وی افزود: هرم اشتغال در جامعه نامتقارن است و اصلاح این هرم نیاز به هدایت تحصیلی با همراهی خانواده ها دارد.
حسینی اظهار کرد: در طرح توسعه متوازن، مبنا آموزش متناسب با بازار کار است تا دانش آموختگان دانشگاهی با آموزش های مهارتی و کاربردی، کمتر با مشکل اشتغال روبه رو شوند.
معاون سیاسی، امنیتی استانداری خراسان رضوی افزود: باید دوره آموزش پایه بر اساس نیاز جامعه را هدف گذاری کنیم و هدایت آموزشی دانش آموزان متناسب با استعداد و نیاز به رشته های تحصیلی در جامعه و البته استعدادهای آنها انجام شود.
معاون استاندار دوره آموزش ابتدایی و متوسطه اول را دوره تقاضا محور دانست و اظهار داشت: دوره متوسطه دوم دوره آموزش پایه است و دوره دانشگاه نیز دوره آموزش تخصصی است.
وی افزود: در دوره آموزش پایه و دوره آموزش تخصصی علاوه بر استعداد و انگیزه انسانها، نیاز جامعه برای رشته ها نیز باید لحاظ شود ولیکن این امر در متوسطه و دانشگاه لحاظ نمی شود.
وی گفت: در متوسطه دوم بدلیل مسائل مختلف گرایش به سمت رشته تجربی زیاد شده است و اگر برای این امر چاره اندیشی نشود در آینده هرم نیروی کار جامعه دچار آسیب خواهد شد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در مقطع متوسطه ضمن فراهم کردن امکانات آموزشی، باید به شناسایی استعدادها و نیاز جامعه توجه کند و خانواده ها در طرح هدایت تحصیلی بدون توجه به نیازهای جامعه، رشته هایی را از نظام تعلیم و تربیت طلب نکنند.

حسینی، آموزش زدگی، کنکورگرایی، حافظه محوری، آموزش غیرکاربردی، آموزش کپسولی و فشرده را آفت و بلای نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: تغییر این روش ها با کمک جامعه و مقاومت نکردن میسر می شود.
وی در ادامه ریاضات را پایه تمام علوم دانست و اظهار داشت: دانش آموزان خراسان رضوی از سالیان گذشته تا کنون 18 مدال طلا، 21 نقره و 6 برنز جهانی را در المپیادهای مختلف کسب کرده اند. همچنین 59 طلا و 65 برنز کشوری حاصل تلاش دانش آموزان استان در سال های گذشته بوده است.
معاون استاندار تنوع رشته ها و تنوع جنسیتی و حجم پذیرش دانش آموزان و مقالات را از ویژگی های پانزدهمین همایش ریاضی پژوهان جوان دانست و افزود:ریاضی پایه ساختن جامعه و پایه اصلی تمام رشته بویژه رشته های مهندسی است و ریاضیات درس زندگی است

پانزدهمین همایش ملی ریاضی پژوهان جوان و نوجوان با حضور 540 دانش آموز نخبه از سراسر کشور به مدت دو روز در مشهد مقدس برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار