بررسی آمار تجارت فرامرزی در گفت‌وگو با پانا

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: نقش بخش‌خصوصی واقعی در تجارت فرامرزی کمتر از 15 درصد است

تهران (پانا) - بر اساس آمار گمرک، در یازده ماهه امسال تراز تجارت خارجی غیر نفتی منهای ۶ میلیارد دلار شد و در این مدت واردات ۲۳ درصد رشد کرد.آنگونه که نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید مهمترین نکته در بررسی آمارهای صادراتی ، نبود استراتژی مدون در تجارت خارجی است و باید گفت سهم مناسبی از کیک بزرگ تجارت جهانی با وجود ظرفیت‌های قابل توجه اقتصادی به دست نیامده است.

کد مطلب: ۸۰۴۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: نقش بخش‌خصوصی واقعی  در تجارت فرامرزی کمتر از 15 درصد است

روز گذشته آمار گمرک در مورد صادرات و واردات کشور منتشر شد.البته کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه سال‌جاری با ۱۴ روز تاخیر منتشر کرد تاخیری که انتقادات بسیاری را به همراه داشت. آنگونه که رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید گمرک با سامانه برخط و پنجره واحد این امکان را دارد که آمار روزانه را هم اعلام کند.

براساس این آمار صادرات غیرنفتی کشورمان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است.مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال‌جاری به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ و ۹۶ صدم درصد افزایش داشته است.

مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درخصوص تراز تجاری کشور اظهار کرد:‌ مجموع صادرات و واردات کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. در سال 90 حدود 110 میلیارد دلار مجموع مبادلات تجاری کشور بوده است که اکنون به 90 تا 100 میلیارد دلار کاهش یافته است.

حریری عنوان کرد:‌در فاصله سال‌های 90 تا 96 در برخی سالها میزان صادرات نسبت به واردات بیشتر بوده است که البته این مثبت شدن تراز تجاری چندان نیز قابل اتکا و خوشحال‌کننده به نظر نمی‌رسد.

سیاست مدونی برای صادرات غیرنفتی در کشور نداریم

وی با اشاره به آمارهای مرکز توسعه تجارت اظهار کرد:‌ تراز تجاری کشور براساس آمارهای کنونی حدود 6 میلیارد دلار منفی است که البته به خودی خود پدیده‌ای منفی برای اقتصاد ایران نیست. مهمترین نکته در تجارت خارجی این است که استراتژی و برنامه مدونی درسیاست خارجی برای صادرات غیر‌نفتی وجود ندارد.

نائب رئیس اتاق ایران و چین تصریح کرد: درحالی که سهم ایران از جمعیت جهان 1.2 درصد است و اقتصاد ایران با نقل‌وقول‌های متفاوت جزو 25 اقتصاد اول دنیاست و سهم ایران در تولیدناخالص داخلی جهانی حدود 1 درصد است، سهم ایران از تجارت خارجی با احتساب نفت 4 در هزار است که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی مدونی وجود ندارد و میزان صادرات کشور باید حداقل سه برابر این میزان باشد.

حریری خاطرنشان کرد:‌ از کیک بزرگ تجارت جهانی سهم مناسبی نداریم به همین دلیل این که آمارها چندمیلیارد دلار صادرات و واردات کشور را کم و زیاد نشان دهند، موضوع چندان قابل توجهی نیست.

وی درخصوص نقش اتاق‌های مشترک بازرگانی در افزایش مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها، عنوان کرد: اتاق‌های مشترک جزئی از اتاق ایران و زیرمجموعه آن هستند به همان میزان که اقدام‌ها و تصمیم‌های اتاق ایران در سیاستگذاری‌های کشور موثر است همان نسبت با کم و زیادی اندک در مورد اتاق‌های بازرگانی نیزحاکم است.

اتاق‌های مشترک نمی‌توانند اتفاق شگفت‌انگیزی را در عرصه مبادلات تجاری رقم بزنند

حریری خاطرنشان کرد:‌ اتاق‌های مشترک به هیچ عنوان سیاستگذار نیستند و حتی تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هم نیستند بلکه تنها می‌توانند به اندازه اندکی بر برخی تصمیم‌سازی‌ها موثر باشند. بنابراین این تصور که با تاسیس اتاق مشترک بازرگانی با کشورها می‌توان اتفاق شگفت‌انگیزی در روابط و مبادلات سیاسی و تجاری میان دو کشور ایجاد شود چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد:‌ 85 درصد صادرات کشور در اختیار دولت، سازمان‌های شبه دولتی یا خصولتی است و صادرات نفت، گاز، پتروشیمی، میعانات گازی، فولاد، سیمان و بسیاری از محصولات صنایع مادر توسط بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی انجام می‌شود. صادرکننده بخش خصوصی به طور معمول خشکبار، صنایع دستی و زعفران، برخی خدمات فنی و مهندسی و معدود اقلام دیگر را صادر می‌کند.

وی تصریح کرد:‌ نکته قابل توجه دیگر این است که مهمترین کشورهای مقصد صادراتی ایران عراق و افغانستان است و متاثر از کیفیت یا روابط سیاسی ناپایدار با بسیاری از کشورها کالاهای ایرانی که حتی قدرت رقابت کیفی دارند با خریدار چندانی در بازار جهانی مواجه نیستند.

حریری تصریح کرد:‌ به استثنای افغانستان و عراق که در شرایط ویژه‌ای هستند، مجموع صادرات ما به مجموعه کشورهایی که به آنها صادرات داریم حدود یک میلیارد دلار است که رقم قابل توجهی نیست.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد:‌ در عرصه صادرات کشور این دولت است که نقش اساسی را دارد و در واردات نیز نقش مطلق به عهده دولت است .بخش عمده واردات گندم، سویا، روغن،‌ جو ، کالاهای اساسی و قطعات خودرو توسط دولت یا بخش‌های دولتی انجام می‌شود؛ البته ممکن است در ظاهر بخش‌خصوصی به خرید اقدام کند اما مباشر بخش دولتی است.

سهم بخش خصوصی در تجارت فرامرزی کمتر از 15 درصد است

وی خاطرنشان کرد:‌ نقش صادرکننده و واردکننده واقعی بخش‌خصوصی در تجارت فرامرزی کمتر از 15 درصد است بنابراین تصمیم‌گیری‌ها و تلاش‌های اتاق‌های مشترک منتج به خلق راهکارهای شگفت‌انگیز در عرصه مبادلات تجاری نخواهد شد و اگر کسی چنین ادعایی در هریک از اتاق‌های مشترک داشته باشد باید با دیده تردید اظهارات او را ارزیابی کرد.

حریری عنوان کرد:‌ در اتاق ایران وچین، مطالعه بازار چین و بررسی کالاهایی که می‌تواند به سبد صادراتی ما با این کشور افزوده شود در دست بررسی است و در حد بضاعت خود تلاش می‌شود تا سبد صادراتی ایران به چین متنوع‌تر شود.در سال 96 حدود 7 نمایشگاه در کشور چین برگزار شده است.نمایشگاه‌هایی که پاویون‌های ایران بوده است و در شانگهای نیز پاویون ملی ایران با 2700 متر مربع بنا احداث شده است تا صنایع دستی‌، سنگ‌های قیمتی، فرش دستباف و ماشینی و خشکبار زمینه صادرات بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری پارکی برای محصولات های تک اختصاص یافته است و صنایع های تک در کشور چین موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند که اگرچه ممکن است رقم ارزی بالایی نداشته باشد از نظر ماهیت کار بزرگی است و کارخانجات ساخت نانوالیاف به این کشور صادر شده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد:‌ از مجموع 37 میلیارد دلار مبادلاتی که با کشور چین درحال انجام است حدود 18 میلیارد دلار صادرات و 19 میلیارد دلار واردات است .حدود 10 میلیارد دلار نفت، معادن ،سنگ آهن و محصولاتی است که به طور عمده در دست بخش‌های دولتی است.

براساس آخرین آمار گمرک که روز گذشته منتشر شد طی ۱۱ ماهه سال گذشته ۳۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین در ۱۱ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۱۱ و ۲۹ صدم درصد افزایش یافته است.

صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و ترکیه به ترتیب با افزایش ۴۱ و ۸ صدم درصدی و ۳۰ و ۷۱ صدم درصدی همراه شد و شاهد افت ۱۴ و ۹ صدم درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.

براساس گزارش گمرک‌، در ۱۱ ماهه سال‌جاری به میزان ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳ و ۶۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی ، قطعات منفصله خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار است.

سهم سایر کالاها ۲۱ میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ و ۴۰ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی در ۱۱ ماهه سال‌جاری نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار، برنج یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۸۳۸ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به جز آمبولانس و هیبریدی به ارزش ۷۳۹ میلیون دلار بوده است.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در ۱۱ ماهه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۸ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار، عراق با ۵ میلیارد و ۵۷۸ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۱۱ میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۸ میلیارد و ۷۵۹ میلیون دلار، جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار و آلمان با ۲ میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار