لودریان با نقشه راه روحانی و ماکرون به تهران رسید

تهران (پانا) - ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه در حالی بامداد امروز وارد تهران شد که روسای جمهوری دو کشور شب گذشته در تماس تلفنی مأموریت وزرا در تهران را مشخص کردند و به نظر نمی‌رسد تلاش فرانسه برای آغاز گفت‌و‌گوهایی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه به نتیجه برسد.

کد مطلب: ۸۰۴۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
لودریان با نقشه راه روحانی و ماکرون به تهران رسید

وزیر امور خارجه فرانسه امروز قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات ارشد ایرانی دیدار کند.

سفر لودریان به ایران در حالی انجام شد که روز گذشته اظهار نظرهای متفاوتی درباره مذاکرات وزیر امور خارجه فرانسه در ایران و با مقامات ایرانی مطرح بود.

در حالی که رسانه های غربی از آغاز مذاکرات منطقه‌ای بین ایران و اروپا خبر داده‌اند بسیاری سفر لودریان به ایران را در راستای همین مذاکرات می‌دانستند.

در میان همین شایعات و اظهار نظرها وزارت امور خارجه فرانسه در آستانه سفر وزیر بیانیه‌ای صادر کرد و در آن، برنامه موشکی بالستیک ایران را یک نگرانی بزرگ توصیف کرد.

در این بیانیه از ایران خواسته شده است تا برای حل بحران‌های کنونی در منطقه به‌شکلی مثبت همکاری کند.

همچنین فرانسه در این بیانیه تأکید کرد که در جریان این سفر، به‌طور ویژه بحران سوریه و وضعیت انسانی کنونی در این کشور و به علاوه دیگر مسائل منطقه‌ای که ایران در آن نقش دارد (یمن، عراق، لیبی) مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه بیانیه خود هدف از سفر لودریان به تهران را گسترش روابط میان دو کشور و بر طبق چاچوب سفر روحانی به پاریس که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، عنوان کرده است.

آنچه وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد در حالی بود که مقامات ایرانی پیش از این اعلام کرده بودند که در باره موضوعات منطقه ای طبق روال عادی گذشته با اروپا گفت و گو خواهند کرد اما سیاست گذاری های ایران در خصوص مسائل گوناگون در منطقه موضوع مذاکره نخواهد بود چرا که جمهوری اسلامی کشوری مستقل است.

از سوی دیگر مقامات نظامی و دولتی ایران نیز بارها تأکید کرده اند کهبرنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست و موشک‌های جمهوری اسلامی بخشی از توان دفاعی ایران برای محافظت از خاک خود در برابر تهدیدات و دشمنان است.

اما در حالی به نظر می رسید بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه به دنبال تحت فشار قرار دادن ایران برای انجام مذاکراتی است که تمایلی به آن ندارد، گفت‌و‌گوی تلفی حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه کمی از نگرانی ها کاست.

روحانی و ماکرون در حالی که بر پایندی بر برجام از سوی دو طرف تأکید کردند، مآموریت هایی برای وزرای امور خارجه دو کشور در نظر گرفتند.

دو رئیس جمهوری درباره سوریه، لبنان، یمن و دیگر بحران های منطقه ای گفت و گو کردند و ایران آمادگی خود را برای کمک های انسانی اعلام کرد.

از سوی دیگر روحانی از سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران استقبال و البته تأکید کرد که مذاکرات ایران و اروپا ارتباطی با برجام ندارد.

رئیس جمهوری فرانسه نیز در حالی که اعلام کرد خواهان روابط روشن و شفاف با ایران است، از برجام حمایت می کند و خواهان هیچ مذاکره تازه ای درباره برجام نیست از ایران خواست که در طرحی به دنبال اجرای آن در سوریه است از فرانسه حمایت کند.

با توجه به این گفت و گوی تلفنی به نظر می‌رسد،‌ وزیر امور خارجه فرانسه امروز در تهران با نگاه واقع بینانه تری وارد مذاکراتی شود که دو رئیس جمهوری پیش از آغاز سفر درباره آن برنامه ریزی و مذاکره کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار