وزیر آموزش و پرورش: شایستگی مدیران مدارس پله اول حرکت به سمت تحول است

جدول زمان‌بندی حذف کنکور به زودی منتشر می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سامانه فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، شایستگی مدیران مدارس را پله اول حرکت به سمت تحول دانست.

کد مطلب: ۸۰۳۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: شایستگی مدیران مدارس پله اول حرکت به سمت تحول است

سیدمحمد بطحایی در مراسم رونمایی از سامانه فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس که با حضور مدیران پروژه‌های استانی این طرح که در اردوگاه باهنر برگزار شد گفت: خداوند را شاکرم امروز یکی از وعده‌هایم عملیاتی شده است. امروز شاهد آغاز این پروژه‌ایم که باب جدیدی در شایسته سالاری در آموزش و پرورش را خواهد گشود. بسیاری مشکلات ما در مدارس با وجود مدیری شایسته قابل برطرف شدن است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شایستگی مدیران در مدارس پله اول برای حرکت به سمت تحول و کیفیت است، ادامه داد: بیش از 100 هزار مدرسه در آموزش‌ و پرورش داریم با این حال تاکنون مدیران مدارس که همواره به عنوان متعهدترین نیروهای ما شناخته می‌شوند با دایره شناخت محدود مدیران مناطق انتخاب می‌شدند.

بطحایی افزود: با این برنامه، دایره و دامنه انتخاب بسیار وسیع می‌شوند و همه آنها که خود را توانمند می‌دانند این فرصت را دارند که خود را نامزد کنند. بنابراین اگر فردی آشنایی با مدیران مناطق نداشته باشد استعدادهایش برای مدیریت مدرسه پنهان نمی‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه البته افراد به محض اعلام کاندیداتوری برای مدیریت مدارس انتخاب نمی‌شوند و کمیته‌هایی تشکیل شده که سوابق داوطلبان را بررسی می‌کنند، گفت: این کمیته مصاحبه علمی با افراد واجد شرایط انجام می‌دهد. در نهایت فهرستی از شایسته‌ترین افراد آماده می‌شود که از میان آنها برای مدیریت مدارس انتخاب خواهد شد.

وی افزود: حرف‌های خوب زیاد می‌زنیم اما کسی که جرأت اجرا داشته باشد و همه تهدیدات را بپذیرد کم است. ما انتخاب دو نفر از فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز انجام دادیم که انواع و اقسام فشارها بر ما خواهد آمد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید کارهای خوب را شروع کنیم اظهار کرد: تا کی روی کاغذ طرح بنویسیم و سند تولید کنیم؟ آثار عملیاتی این سندها در مدرسه کجاست؟ افتخار بنده و همکارانم این است که کار عملی را داریم شروع می‌کنیم و اشکالات را به تدریج رفع کرده و دامنه کار را وسیع می‌کنیم و به سمت مدیریت مناطق هم می‌آییم.

بطحایی با انتقاد از روند انتصاب مدیران تاکید کرد: ما گره‌ها را باز نکرده‌بودیم تا افراد شایسته وارد میدان شوند.محدوده انتخاب مدیران در سطوح مختلف به شناخت بنده و همکارانم منحصر شده بود اما یقین دارم افراد توانمندی داریم که می‌توانند بیایند و گره‌های آموزش و پرورش را در سطح ملی باز کنند.

وی خطاب به مدیران پروژه‌های استانی تاکید کرد: گروه مصاحبه‌کنندگان از داوطلبان واجد شرایط باید به شکل حقیقی و عالمانه تشکیل شوند و این روند نباید تبدیل به صورت‌جلسه‌ای شود که فقط چندنفر زیر آن را امضا کنند.

بطحایی همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه انتخاب مدیران مدارس در جمع خبرنگاران گفت: بعد از استقرار این سامانه، این کار را در کل ادارات تسری می‌دهیم و دامنه انتخاب به گستردگی یک میلیون کارکنان آموزش و پرورش می‌رسد.

وی درباره انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این نوع انتخابات تاکنون در آموزش و پرورش نبوده است و ما در ابتدای راه هستیم. بنابراین این طرح هنوز اشکالاتی دارد که با توجه به روش‌های جدید که در حوزه‌های مشارکتی معلمان داریم، روند بهتری را در سال‌های آتی خواهیم داشت.

بطحایی درباره برگزاری آزمون در پایه هفتم در مدارس غیردولتی بعد از مصوبه حذف آزمون‌ها اظهار کرد: این مصوبه هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است و مدارس غیردولتی منتظر ابلاغ بخشنامه هستند. البته با توجه به اطلاع‌رسانی‌ای که شده است این توقع را داریم که این مدارس ممنوعیت آزمون را از هم‌اکنون مدنظر داشته باشند.

بطحایی درباره حذف کنکور گفت: با وزرات علوم در این زمینه همسو هستیم و امیدواریم جدول زمان‌بندی پروسه حذف کنکور رابه زودی منتشر کنیم. ما مخالف افزایش امتحانات نهایی نیز هستیم زیرا این امتحانات تاثیر منفی بر دانش‌آموزان دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار