در گفت‌وگو با پانا

رئیس اتاق اصناف ایران: رشد افزایش قیمت برنج خارجی کنترل شد

تهران (پانا) – رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به کنترل رشد تصاعدی قیمت برنج خارجی در بازار وعده داد مشکل افزایش برنج توزیعی به بنکداران با همکاری و تعامل میان اصناف و وزرات جهادکشاورزی  در هفته جاری مرتفع شود.

کد مطلب: ۸۰۳۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتاق اصناف ایران: رشد افزایش قیمت برنج خارجی کنترل شد

علی فاضلی درگفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره افزایش قیمت برنج خارجی به دلیل طولانی‌ترشدن زمان قرنطینه گفت:‌ روند تصاعدی افزایش قیمت برنج کنترل شده و قیمت در حال کاهش است و خوشبختانه کمبودی در عرضه هیچ کالایی در بازار وجود ندارد.

مشکل ترخیص و توزیع برنج خارجی میان بنکداران در هفته‌ جاری حل می‌شود

وی با اشاره به مشکلاتی که بنکداران و فروشندگان برنج عمده در بازار دارند، اظهار کرد:‌ بنکداران از وزارت جهادکشاورزی سهمیه برنج بیشتری برای توزیع درخواست کرده‌اند اما وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده است که با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تولید و توزیع مواد غذایی و شبکه‌های تعریف شده سهمیه معینی برای توزیع برنج در بازاردر نظر گرفته شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد:‌ به نظر می‌رسد مشکل افزایش برنج توزیعی به بنکداران با همکاری و تعامل میان اصناف و وزرات جهادکشاورزی در هفته جاری مرتفع شود.

نظارت مستمر بر بازار نوروزی

فاضلی در پاسخ به این پرسش که مکانیسم ارزیابی قیمت واقعی کالا با توجه به تنوع کالا به ویژه اجیل و خشکبار و اقلام خوراکی چیست‌، تصریح کرد: بازرسان اصناف که در طرح نوروزی همکاری می‌کنند به صورت تخصصی انواع مختلف خشکبار و سایر اقلام غذایی و قیمت‌های واقعی آنها را می‌شناسند.

رئیس اتاق اصناف عنوان کرد:‌ عرضه و تقاضا تعیین کننده بازار است و اصناف و تشکل‌ها به طور قطع با میزان تنظیم بازار آشنایی بیشتری دارند بنابراین صدور مجوزهای واردات و تنظیم بازار نیز باید به آنها سپرده شود و این درخواستی است که اصناف سالهاست آن را مطرح کر‌ده‌اند اما این درخواست به حق آنها تاکنون اجرایی نشده است و ممکن است در برخی برهه‌های زمانی به دلیل ناکافی بودن عرضه در بازار با کمبود یا گرانی برخی کالاها مواجه شویم.

بازار شاهد وفورکالاهایی است که مجوز قانونی برای واردات آن را نمی‌دهند

وی افزود: درحالی که مجوز واردات قانونی برخی اقلام ارایه نمی‌شود شاهد هستیم این کالاها به وفور در بازار وجود دارند و به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد می‌شوند.

فاضلی درباره تعداد بازرسان اصناف برای تنظیم بازار شب عید نیز گفت:‌ 1450 بازرس در قالب اتاق‌های اصناف و 350 بازرس نیز در قالب طرح تشدید نظارت نوروزی همکاری خواهند داشت که تعداد آنها به 1850 بازرس افزایش خواهد یافت و در کنار آن از بازرسان اتحادیه‌های اصناف نیز کمک گرفته خواهد شد.

با تخفیفات کاذب برندهای خارجی برخورد می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که حضور برندهای متعدد پوشاک خارجی در بازار تا چه میزان قانونی است، اظهار کرد: ثبت برندهای خارجی در مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و برای درخواست مجوز نیز به اتحادیه‌های مرتبط مراجعه می‌کنند بنابراین حضور و فعالیت آنها غیرقانونی نیست اما تخلفاتی در میزان زیاد تخفیف‌های کاذب صورت می‌گیرد به طور مثال تخفیف تا 70 درصدی اعلام می‌کنند و تبلیغاتی صورت می‌گیرد که بتوانند در یک فضا مشتری بیشتری را جذب کنند که با آنها برخورد شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران درباره تفاوت قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه بهاره با بازار نیز اظهار کرد:‌ تخفیف‌های نمایشگاهی برای کالاها متفاوت است و از 15 تا 20 درصد اختلاف قیمت با سطح بازار وجود دارد.

بهره بانکی 21 درصد است نه 18 درصد

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی نیازمند بهسازی ماشین‌آلات هستند، خاطرنشان کرد:‌ بهسازی واحدهای تولیدی و ارتقای تکنولوژی‌های تولید نیازمند تامین مالی است و متاسفانه تنها ابزار موجود کنونی نظام بانکی است که سود آن با احتساب ضبط 10 درصد از وام پرداختی به صورت تضمین نه 18 درصد که 21 درصد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار