
پانا آموزش و پرورش
موافقت مشروط رئیس کمیسیون آموزش مجلس با ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش
موافقت مشروط رئیس کمیسیون آموزش مجلس با ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام آموزشی ما باید در هم تنیده و به هم پیوسته باشد، از موافقت خودبرای تلفیق و به هم پیوستن وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با قید شرایطی خبر داد.
محمدمهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع ارتباط مدرسه، دانشگاه وصنعت پخش شد با بیان اینکه این بحث کاملا تخصصی و علمی است اظهار کرد: باید سعی شود نظام آموزشی ما به صنعت نزدیک شود.
سهم آموزشهای مهارتی باید افزایش یابد
وی افزود: در برنامه ششم توسعه بر توجه جدی به آموزشهای مهارتی تاکید شده است اکنون نرخ پوشش آموزشهای مهارتی در جمعیت دانشآموزی 38 درصد است که باید تا پایان برنامه ششم به 50 درصد برسد همچنین نرخ آموزشهای مهارتی در دانشگاهها باید از 22 درصد فعلی به 30 درصد برسد.
در سند تحول بنیادین به ارتباط بین آموزش و صنعت اشاره شده است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدرسه و دانشگاه باید در سطوح مختلف در خدمت نیازهای جامعه باشند گفت: در بند اول فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به بهرهگیری از تجهیزات و فناوریهای نوین آموزشی اشاره شده است این بند از سند ارتباط بین آموزش و صنعت را در قدم اول روشن میکند.
وی با بیان اینکه راهکار یک- شش سند تحول نیز به گسترش و تنوع حرف مورد نیاز جامعه اشاره میکند عنوان کرد: آموزش و پرورش باید هدف داشته باشد و صرفا دنبال مدرک دادن نباشد در راهکار پنج-پنج سند نیز به اختصاص برنامههای آموزشی به حرفهها و هنرها و آیین و رسوم هر استان با توجه به اقلیم آنها اشاره شده است.
زاهدی ادامه داد: راهکار شش- دو سند نیز به تقویت و توسعه تعاملات نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با جامعه و سایر نهادها و دستگاهها اشاره میکند در واقع در سند تحول آنچه را که واقعا لازم بوده نظام تعلیم و تربیت به دنبالش باشد آمده است.
نیاز به کارشناس خبره به مدرسه بستگی دارد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه پس چرا این قوانین عملیاتی نمیشوند گفت: عوامل مختلفی دخیل است که در راس اینها عامل فرهنگی است. صنعت میگوید به من ارتباطی ندارد وارد مدارس شوم مدرسه نیز میگوید وظیفه من تنها آموزش دروس است بنابراین باید این باور فرهنگی وجود داشته باشد و صنعت بداند اگر کارشناس خبره نیاز دارد باید از مدرسه شروع کند.
زاهدی افزود: به عنوان مثال اگر خودروسازیهای ما موتورهای جدید خودرو را در اختیار هنرستانها قرار دهند حتما به نفع صنعت است. موتورهای جدید آمده و اگر دانشآموز کار با آن را بیاموزد فردا مبلغ و متخصص همان خودرو میشود. متاسفانه خودروساز ما این را باور ندارد.
نظام آموزشی ما باید در هم تنیده و به هم پیوسته باشد
وی با بیان اینکه مدرسه هم باید بداند نیازهای جامعه را حتما در آموزشهای خود لحاظ کند و نمیتواند نگاه جزیرهای در درون خودش داشته باشد با اشاره به ارتباط دانشگاه و مدرسه گفت: نظام آموزشی ما باید در هم تنیده و به هم پیوسته باشد. در بسیاری کشورها اینگونه است و تعلیم و تربیت یک وزارت واحد دارد. با تلفیق و به هم پیوستن وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با قید شرایطی موافقم.
ارتباط بین دانشگاه و مدرسه
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه و مدرسه باید در امتداد هم باشند و طوری نباشد که دانشگاه را جدای از سیستم آموزش و پرورش بدانیم. فعلا که این دو از هم گسستهاند، اما چطور میتوانند به همدیگر کمک کنند؟ ما نیاز داریم در ردههای مختلف و همینطور رشته های مختلف بچهها را در آموزش و پرورش تربیت کنیم تا ورودی متناسب با نقشه جامع علمی کشور تامین شود. آموزش و پرورش از این طریق میتواند به دانشگاه کمک کند.
زاهدی ادامه داد: در مقابل دانشگاه هم باید افرادی را تربیت کند که بتوانند وارد مدارس شوند و امر تعلیم و تربیت را بر عهده بگیرند. اینها کاملا به هم متصلاند. رسالت دیگر دانشگاه این است که باید به نوعی در مدرسه حضور داشته باشد تا دانشآموزان افقهای دوردست در حوزه علم و فناوری را بشناسند.
حضور شرکتهای دانش بنیان
وی با اشاره به حضور شرکتهای دانش بنیان و استارتآپها گفت: کار اینها این است که ایدههایی را با سرعت خوب و مناسب تجاریسازی کرده و وارد بازار کرده کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه مسئولیت در صنعت و تجاریسازی ندارد اظهار کرد: حتما نباید انتظار داشته باشیم دانشگاه به سمت تجاری سازی برود البته میتواند شرکتهای دانش بنیان داشته باشد.
زاهدی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت گفت: اینطور نیست بگوییم دانشگاه و صنعت ارتباط ندارند. بخشی از قدرت و اقتدار دفاعی ما به کمک ارتباط صنعت و دانشگاه محقق شد. در فناوری هوافضا، مباحث سلولهای بنیادین و نانوتکنولوژی نیز همینگونه است و شکلگیری این ارتباط بر اساس نیاز دوطرف بوده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع خلأهای موجود در ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: بسترهای قانونی خوبی را فراهم کردیم که قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان و صندوق حمایت از نوآوری و شکوفایی که اعتبار خوبی برایش در نظر گرفتهایم از این جمله است. در کنار اینها دو سال گذشته قانون رفع موانع تولید که بسیار مترقی است و میتواند تحول عمیق در ارتباط صنعت و دانشگاه ایجاد کند را تصویب کردیم.
وی تاکید کرد: دولت، وزارت علوم و وزارت بهداشت باید مدیران دانشگاهی را انتخاب کنند که باور داشته باشند میتوانند به صنعت کمک کنند. وزیر صنعت و کشاورزی و کار و صنایع بزرگ هم باید همینطور عمل کنند. باید این باور فرهنگی دوطرفه ایجاد و مطالبه شود.
-
بهره مندی از ظرفیت نخبگان شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان قم برای پیشرفت فعالیت ها، طرح ها و برنامه های سوادآموزی
-
وزیر علوم خبر داد: بازنگری آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی
-
مصوبه جدید مجلس برای رفع موانع تولید
-
بهارستان در هفته جاری: وزرای ارتباطات و کشور به صحن مجلس میروند
-
هرمزگان در مدیریت امور پژوهش سراها برتر کشوری شد
-
عضویت بیش از 78درصد دانش آموزان در بسیج دانش آموزی
-
۳۰۰ دانشآموز مدالآور مسابقات جهانی ریاضی تجلیل شدند
-
جذب نیرو، اصلیترین سؤال شهروندان از مدیرکل آموزش و پرورش مازندران
-
سیستم آموزشی نیازمند فعالیت های مهارتی و خلاقانه
-
نیاز آموزش و پرورش استثنایی به ۷۰۰ نیروی جدید برای سال تحصیلی جدید
-
مشاور وزیر آموزش و پرورش خبرداد: حمایت گروههای صنعتی از ارتقای رفاه و بهداشت مدارس
-
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گچساران: نقش تربیتی مربیان پرورشی در مدارس شاخص و برجسته است
-
اهدای واحد مسکونی به آموزش و پرورش کنگاور
-
مشارکت 40 درصددانشآموزان خراسان جنوبی در طرح خاورانشناسی
-
جزئیات مسابقه کتابخوانی دانشآموزی اعلام شد
-
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی : استعداد دانشآموزان باهوش در المپیادها و پژوهشسراها شکوفا میشود، نه مدارس خاص
-
برگزاری المپیاد منطقه ای خواندن در آموزش و پرورش ناحیه یک ری
- 1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- 2- نظرات حاوی مطالب توهینآمیز یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمیشود.
- 3- نظرات پس از تایید منتشر میشود.