رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی در گفت‌وگو با پانا خبرداد

پیش‌بینی بازار آرام و بدون نوسان قیمتی محصولات غذایی در هفته‌های پایانی سال

تهران (پانا) –به گفته رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی با توجه به کنترل بازار ارز به نظر نمی‌رسد نوسان خاصی در نرخ مواد غذایی مشاهده شود و بازار آرام و بدون تغییرات قیمتی قابل پیش‌بینی است و تنها نگرانی در مورد برنج خارجی است که اگر تدابیری برای ترخیص آن اتخاذ نشود با یک جهش قیمتی دوباره نرخ آن به برنج ایرانی نزدیک می‌شود.

کد مطلب: ۸۰۱۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی بازار آرام و بدون نوسان قیمتی محصولات غذایی در هفته‌های پایانی سال

محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، درباره تاثیر افزایش تقاضای مصرفی مردم برای خواروبار و محصولات غذایی در هفته‌های پایانی سال اظهار کرد: افزایش چندانی در قیمت محصولات غذایی و خواروبار در هفته‌های پیش‌رو وجود نخواهد داشت و افزایش قیمت‌ها فقط در خشکبار و آجیل خواهد بود.

وی افزود:‌ محصولات و کالاهایی که توسط کارخانجات تولید می‌شوند به وفور در بازار وجود دارد و هیچ کمبودی در بخش عرضه دیده نمی شود و بنابراین می‌توان به مردم اطمینان داد که بازار آرام و بدون نوسانی را در هفته‌های پیش رو و ابتدای سال 97 خواهیم داشت.

کاهش قیمت حبوبات در هفته گذشته

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی خاطرنشان کرد:‌ قیمت حبوبات در هفته گذشته نزولی بوده است و تنها در برنج خارجی افزایش قیمت وجود داشته است.

آقاطاهر خاطرنشان کرد: کاهش قیمت حبوبات در بازار به دلیل واردات بیش از نیاز بازار بوده است و به دلیل آنکه تولیدات داخلی کشور متناسب با تقاضا نیست واردات نیز انجام می‌شود، به طور مثال 40 درصد عدس مورد نیاز بازار وارداتی است و تولید عدس داخلی تنها تقاضای سه ماه بازار را تامین می‌کند.

ضوابط جدید گمرک برای قرنطینه و ترخیص، برنج وارداتی را 10 درصد گران کرد

وی اظهار کرد:‌ ضوابط جدیدی برای ترخیص برنج وارداتی در گمرک اعمال می‌شود که براساس آن زمان قرنطینه برنج وارداتی افزایش یافته است و این افزایش زمان قرنطینه برنج خارجی در گمرک موجب شده تا برنج‌های وارداتی با افزایش قابل توجهی در قیمت همراه شود.

آقاطاهر خاطرنشان کرد:‌ افزایش 10 درصدی قیمت برنج خارجی در هفته اخیر می‌تواند به برنج ایرانی نیز تسری یابد به این دلیل که تقاضای خرید این نوع از برنج‌ها ممکن است به برنج ایرانی منتقل شود و افزایش قیمت را به همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد:‌ برخی از محصولات غذایی وارداتی که به صورت کوله‌بری و ته‌لنجی با ارز وارد می‌شوند به دلیل نوسان‌های نرخ ارز، افزایش قیمت داشته‌اند و با وجود کاهش نرخ ارز در یکی دو روز گذشته کاهش نیافته‌اند.

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی خاطرنشان کرد:‌ واردات ته لنجی تا 70 کیلوگرم آزاد است و بخشی از محصولات غذایی نیز به صورت رسمی و از طریق گمرک‌ها به کشور وارد می‌شود که به دلیل شرایط نرخ ارز افزایش قیمت داشته‌اند.

15 درصد محصولات غذایی بازار لوکس و وارداتی است

وی با بیان اینکه محصولات غذایی وارداتی مخاطبان خاص خود را در بازار دارند، اظهار کرد:‌ تنها 10 تا 15 درصد محصولات غذایی که در بازار وجود دارند وارداتی است.

آقاطاهر اظهار کرد:‌ مزه و ظاهر محصولات غذایی وارداتی با کالاهای داخلی متفاوت است و تنوع بسیار زیادی دارد به همین دلیل کارخانجات تولیدی کشور نیز باید به موضوع سلایق و علاقه متفاوت مخاطبان توجه کنند و اگرچه برخی از کارخانجات مواد غذایی به سمت تنوع طعم، مزه و بسته‌بندی حرکت کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند به ذائقه بخشی از مصرف‌کنندگان پاسخ دهند.

کارخانجات تولیدی به ذائقه و سلایق مختلف مخاطبان توجه کنند

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی خاطرنشان کرد:‌ نمی‌توان محصولی را 50 سال تولید کرد و به آن افتخار کرد. بازار مصرف نیازمند تنوع در طعم و بسته‌بندی است و کارخانجات تولیدی کشور باید به این موضوع توجه کنند.

وی اظهار کرد:‌ افزایش نرخ ارزها با تاخیر زمانی به بازار مصرف هدایت می‌شود و خوشبختانه در قیمت محصولات کارخانجات تاثیری نداشته است و افزایش قیمت لبنیات و چندین قلم کالا که قبل از گرانی ارز اعمال شده بود نیز با پیگیری‌های سازمان حمایت از مصرف‌کننده و دولت به نرخ‌های قبل بازگشت.

آقاطاهر خاطرنشان کرد:‌ بیش از 85 درصد مواد غذایی که مصرف‌کننده ایرانی نیاز دارد از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود.البته برخی تولیدات مواد غذایی وابستگی زیادی به واردات مواد اولیه ازخارج دارند به طور مثال شکر خام وارد می‌شود و پس از تصفیه تبدیل به قند و شکر شده و روانه بازار می‌شود.

وابستگی تولید به واردات مواد اولیه آسیب‌پذیری آنها از افزایش نرخ ارز را افزایش می‌دهد

وی افزود: 75 درصد مواد اولیه تولید روغن‌ها نیز وارداتی است و می‌توان گفت تولید برخی از مواد غذایی به دلیل وابستگی به واردات مواد اولیه وابسته به نرخ ارز هستند.

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به کنترل بازار ارز به نظر نمی‌رسد نوسان خاصی در نرخ مواد غذایی مشاهده شود و بازار آرام و بدون تغییرات قیمتی قابل پیش‌بینی است و تنها نگرانی در مورد برنج خارجی است که اگر تدابیری برای ترخیص آن اتخاذ نشود با یک جهش قیمتی دوباره نرخ آن به برنج ایرانی نزدیک می‌شود و روی قیمت برنج ایرانی نیز تاثیرخواهد داشت.

آقاطاهر خاطرنشان کرد:‌ تقاضای برنج خارجی به طور معمول مربوط به اقشار متوسط به پائین است و این افزایش قیمت بر توان خرید آنها تاثیر منفی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در دوره‌های زمانی مختلف افراد متفاوتی مسئول افزایش قیمت برنج خارجی شناخته می‌شوند، اظهار کرد:‌ به طور مثال برخی مواقع دلالان و واسطه‌ها و در برخی برهه‌های زمانی مجوزهای واردات مسئول گرانی برنج خارجی اعلام می‌شوند و اکنون نیز عدم ترخیص و قرنطینه طولانی در گمرک‌ها دلیل گرانی برنج خارجی شده‌ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار