از سوی هیات مدیره سازمان بورس؛

دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد در بورس کالا ابلاغ شد

خبرگزاری پانا: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد در بورس کالای ایران را تصویب و ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۸۰۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از سنا، این دستورالعمل مشتمل بر 44 ماده و 22 تبصره به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

در این دستورالعمل آمده است : اختیار خرید تبعی: اختیار معامله‌ای است که حسب مورد همراه با معامله سلف استاندارد، از سوی خریدار به عرضه کننده داده می‌شود که براساس آن عرضه کننده، ‌اختیار خرید مقدار مشخصی از دارایی پایه به "قیمت اعمال" را در تاریخ سررسید خواهد داشت. تعهد موضوع قرارداد اختیار خرید تبعی به موجب قرارداد سلف استاندارد، منحصراً به خریدار آن انتقال می‌یابد.

اختیار فروش تبعی نیز اختیار معامله‌ای است که حسب مورد همراه با معامله سلف استاندارد، از سوی عرضه‌کننده به خریدار داده می‌شود که براساس آن خریدار اختیار فروش مقدار مشخصی از دارایی پایه به "قیمت اعمال" را در تاریخ سررسید خواهد داشت. این اختیار به موجب قرارداد سلف استاندارد منحصراً به خریدار آن انتقال می‌یابد.

همچنین اطلاعیه عرضه اولیه، گزارشی است از مشخصات قرارداد سلف استاندارد و شرایط عرضه در قالب فرم‌هایی که به تصویب هیئت مدیرۀ بورس رسیده و برای عموم منتشر می‌شود.

بر اساس این دستورالعمل، قرارداد سلف استاندارد، قراردادی است که براساس آن عرضه‌کننده مقدار معینی از دارایی پایه را مطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازای بهای نقد به فروش می‌رساند تا در دورة تحویل به خریدار تسلیم نماید. خریدار می‌تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد موضوع مواد 2 و 3 این دستورالعمل، به فروش رساند. قرارداد مذکور نیز در این دستورالعمل به اختصار قرارداد سلف استاندارد نامیده می‌شود.

کارگزار عرضه‌کننده با اخذ مجوزهای لازم می‌تواند جهت عرضه اولیه به روش عرضه گسترده با قیمت ثابت از خدمات بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و نهادهای مالی استفاده کرده و ترتیبی اتخاذ نماید تا سفارش‌گیری جهت خرید سلف استاندارد، از طریق اشخاص مذکور نیز انجام شود.

متن کامل دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد در بورس کالای ایران در فایل پیوست آمده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار