/داستان حذف زبان‌های خارجی و سند برنامه درسی ملی/

زبان انگلیسی از مدارس حذف نمی‌شود/نیازمندی حذف یک درس به مصوبه

خبرگزاری پانا: براساس سندبرنامه درسی ملی، آموزش زبان های خارجی از ابتدای دوره متوسطه اول آغاز می شود و در پایان دوره متوسطه دوم دانش آموزان باید توانایی خواندن و درک متون ساده تخصصی و نوشتن مقاله را کسب کنند.

کد مطلب: ۷۵۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در روزهای اخیر حرف و حدیث های فراوانی درباره حذف درس زبان خارجی از دوره تحصیلی متوسطه دوم شنیده شد؛ شروع این بحث ها به نشستی که پیرامون رونمایی از سند برنامه درسی ملی در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش برگزار شد، برمی گردد.

توضیحاتی که "حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان" رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این نشست درخصوص حوزه زبان های خارجی تعیین شده در سند برنامه درسی ملی ارائه کرد، از سوی برخی خبرنگاران به درستی تعبیر نشد و باعث ایجاد ابهام و انتشار خبر حذف زبان از دوره متوسطه دوم شد.

31 فروردین ماه سال جاری، "سند برنامه درسی ملی" به صورت رسمی و با حضور وزیر آموزش و پرورش و همچنین مقامات عالی رتبه این وزارتخانه، در محل سینما فلسطین رونمایی شد.

وظیفه و رسالت اطلاع رسانی صحیح رسانه ای، ما را بر آن داشت که نگاهی به بخشی از سند برنامه درسی ملی که مربوط به حوزه زبان های خارجی است، بیاندازیم تا به صورت واضح و مشخص تری از این موضوع رفع ابهام شود.

براساس این گزارش، حوزه زبان های خارجی یکی از یازده حوزه "تربیت و یادگیری" است که در سند برنامه درسی ملی به آن پرداخته شده است.

در سند برنامه درسی ملی درخصوص حوزه زبان های خارجی آمده است:

آموزش زبان های خارجی بستر مناسبی را برای درک، دریافت، تعاملات فرهنگی و انتقال دستاوردهای دانش بشری در قالب های متنوع زبانی به صورت شفاهی، دیداری و نوشتاری برای مقاصد و مخاطبان گوناگون در چارچوب نظام معیار اسلامی فراهم می کند.

ضرورت و کارکرد حوزه زبان های خارجی

از آن جا که مراودات اجتماعی تحت تاثیر تعاملات جوامع بشری و رشد فناوری توسعه پیدا کرده و این دامنه هر روز افزایش پیدا می کند، برای برقراری ارتباط سازنده و آگاهانه ضروری است دانش آموزان علاوه بر زبان مادری که به آنان امکان تعامل در سطح روابط میان فردی (خانوادگی، محلی و ملی) را می دهد، توانایی برقراری ارتباط با سایر جوامع و دستاوردهای بشری را در سطح منطقه ای و جهانی دارا باشند.

آموزش زبان خارجی علاوه بر کارکرد ارتباط میان فردی و بین فرهنگی، در توسعه اقتصادی مانند صنعت گردشگری، تجارت، فناوری، توسعه علم و هوشیاری اجتماعی سیاسی موثر است.

قلمرو و دامنه حوزه زبان های خارجی

آموزش زبان بر توانایی ارتباطی و حل مسئله تاکید دارد به گونه ای که فرد پس از آموزش قادر به ایجاد ارتباط با استفاده از تمامی مهارت های چهارگانه زبانی (گوش کردن، سخن گفتن،خواندن و نوشتن) برای دریافت و انتقال معنا گردد. برنامه درسی آموزش زبان باید دانش آموزان را با پیکره زبانی، واژگان و ساخت های مورد نیاز برای برقراری ارتباط موثر و سازنده در سطح جهانی آشنا سازد.

آموزش زبان های خارجی از ابتدای دوره متوسطه اول آغاز می شود و هدف آن آموزش چهار مهارت زبانی و آشناسازی دانش آموزان با مهارت های ارتباطی در چارچوب جهت گیری های کلی مورد نظر خواهد بود.

در دوره متوسطه دوم، دانش آموزان باید بتوانند متن هایی در حد متوسط را بخوانند و مفاهیم آنها را دریابند. در ضمن توانایی نوشتن در حد یک مقاله کوتاه، به زبان خارجی نیز در آنها تقویت شود و توانایی های لازم برای استفاده از منابع در حد متوسط و برقراری ارتباط به یکی از زبان های خارجی را داشته باشند.

آموزش به یکی از زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و یا سایر زبان هایی که شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کند، ارائه خواهد شد.

جهت گیری های کلی در سازماندهی محتوا و آموزش حوزه زبان های خارجی

آموزش زبان های خارجی باید از دایره تنگ نظریه ها، رویکردها و روش های تدوین شده در جهان فراتر رود و به عنوان بستری برای تقویت فرهنگ ملی و باورها و ارزش های خودی درنظر گرفته شود. رویکرد آموزش زبان های خارجی، رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه است.

در سطوح آغازین آموزش، محتوای آموزشی پیرامون موضوعات بومی و نیازهای یادگیرنده چون بهداشت و سلامت، زندگی روزمره، محیط اطراف و ارزش ها و فرهنگ جامعه در قالب های جذاب انتخاب و سازمان دهی می شود و در سطوح بالاتر انتخاب و سازماندهی محتوای این حوزه به سمت کارکردهای فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و ... متناسب با متون آموزشی سایر حوزه های یادگیری و در جهت تعمیق آنها خواهد بود.

در پایان دوره متوسطه دوم دانش آموزان باید توانایی خواندن و درک متون ساده تخصصی و نوشتن مقاله را کسب کنند. در دوره متوسطه دوم گسترش دامنه و واژگان رشته های تخصصی به درک بهتر متون و برقراری ارتباط علمی کمک می کند.

به گزارش پانا، از مطالعه آنچه که در سند برنامه درسی ملی در حوزه زبان های خارجی آمده است، این نتیجه حاصل می شود که درس زبان خارجی از لیست دروس دوره متوسطه دوم حذف نخواهد شد؛ بلکه با اهداف تعریف شده در این سند، باید زمینه ای فراهم شود که دانش آموزان دوره متوسطه دوم مهارت بیشتری را در درس زبان خارجی کسب کنند به گونه ای که مهارت و توانایی های لازم برای استفاده از منابع در حد متوسط و برقراری ارتباط به یکی از زبان های خارجی را داشته باشند.

یادآور می شود؛ حذف یكی از دروس از تصمیمات مهمی است كه برای اجرا نیاز به تایید مرجع ذیصلاحی مانند شورای عالی آموزش وپرورش دارد.

گفتنی است؛ براساس سند درسی ملی، از سال تحصیلی آینده، درس زبان انگلیسی با رویكرد جدید و متفاوت نسبت به گذشته ارائه خواهد شد.


گزارش از سمیه عزیزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار