وزیر آموزش و پرورش: امروز نمی توان مدرسه را با مدل مدیریتی دهه شصت اداره کرد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش دستاوردهای بعد از پیروزی انقلاب را نتیجه تلاش های همه مسئولان دانست و تأکید کرد نمی توان مدرسه را با مدل مدیریتی دهه شصت اداره کرد.

کد مطلب: ۷۰۸۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد

سیدمحمد بطحایی در آیین نواختن زنگ انقلاب در دبستان دخترانه رفاه منطقه 12 با بیان اینکه انقلاب ما بیش از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد یک تحول در فرهنگ جامعه و ریشه‌های فرهنگی جامعه بود اظهار کرد: در 22 بهمن 57 صدای انقلاب در جهان پیچید اما شروع تحول در فرهنگ جامعه از سالها پیش از آن آغاز شده بود.

بطحایی ادامه داد: ده‌‌ها تغییر فرهنگی نتیجه انقلاب بود اما فضیلت اصلی انقلاب، درست درک نشد و به درستی به نسل های بعد منتقل نشد و بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم به دلیل قدرنشناسی فضیلت های انقلابی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال پیروزی انقلاب 8 میلیون دانش آموز داشتیم و پوشش تحصیلی ما در دوران ابتدایی 70 درصد بود و 30 دانش آموز از صد دانش آموز به دوره ابتدایی دسترسی نداشتند افزود: اکنون این نرخ به 98 درصد افزایش یافته است همچنین نرخ پوشش متوسطه اکنون 83 درصد است که در آستانه پیروزی انقلاب 40 درصد بود.

وی بیان کرد: در آستانه پیروزی انقلاب آمار تحصیل در رشته های فنی 7 درصد بود که اکنون حدود 34 درصد است و آن زمان یک و دو دهم درصد معلمان لیسانس و بالاتر بودند و اکنون به بیش از 70 درصد رسیده است.

بطحایی ادامه داد: 740 پژوهش سرا در کشور داریم که مهد تمرین مهارتهای علمی است و 1410 کانون فرهنگی و تربیتی و 651 دارالقرآن به توسعه فرهنگ قرآنی و دینی مشغول هستند.

وزیر آموزش و پرورش این دستاوردها را نتیجه تلاش های همه مسئولان پس از انقلاب دانست و گفت: بحث تحول در نظام تعلیم و تربیت هنوز به وقوع نپیوسته است که یک خطای استراتژیک است یعنی با ابزارهای بهتر از گذشته در حرکت هستیم اما مقصد با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی همخوانی ندارد.

بطحایی تصریح کرد: در آموزش و پرورش موجود مسائل و مشکلات فراوانی داریم و یکی از مهم ترین آنها کاهش اشتیاق دانش آموزان به مدرسه و تحصیل است.

وی تاکید کرد: باید موانعی که باعث شده انگیزه تحصیل کاهش یابد از جلوی راه دانش آموزان برداریم تا دلشان برای حضور در مدرسه بتپد.

بطحایی ادامه داد: باید در وهله اول عواملی که باعث بروز احساس ناراحتی از حضور در مدرسه می شوند را کاهش دهیم البته بخشی از آن خارج از توان و اختیار آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه مدرسه باید محل زندگی دانش آموزان باشد، اضافه کرد: از یک کشور جهان سومی بازدید می کردم، پس از خوردن زنگ مدرسه با وجود اینکه آن مدرسه از لحاظ فیزیکی شرایط خوبی نداشت اما دانش آموزان از شدت علاقه از کلاس خارج نمی شدند زیرا به آن علاقه مند بودند.

بطحایی عنوان کرد: بدون جراحی و برطرف کردن عوامل مزاحم نمی توانیم به نقطه مطلوب برسیم؛ امروز نمی توان مدرسه را با مدل مدیریتی دهه شصت اداره کرد.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دروازه عبور به آموزش و پرورش پیشرفته تغییر روش ها و ابزارها بر اساس سند تحول بنیادین است.

وی با بیان اینکه باید استرس دانش آموز در مدرسه کاهش یابد، ادامه داد: از هفته آینده اولین نشانه های این تغییرات در اداره مدرسه را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

بطحایی تصریح کرد: معلم به عنوان مهم ترین رکن تحول در آموزش و پرورش است و باید فضای فعالیت او در آرامش باشد و تمام مسائل برای این آرامش به معیشت بازنمی گردد بلکه باید نقش او در تصمیم سازی‌ها و مشارکت ها افزایش پیدا کند.

وی گفت: معلمان در انتخاب هیات امنای صندوق ذخیره نقش مستقیم خواهند داشت و در انتخاب مدیران مدارس به دنبال شایسته سالاری خواهیم رفت تا معلمان در تصمیم سازی نظام آموزش مشارکت کنند.

بطحایی با بیان اینکه باز کردن گره های نظام آموزشی بسیار سخت است، افزود: باید از انگشتان مدبرانه معلمان برای باز کردن این گره ها استفاده کنیم تا به کار مقدس و مهم خود دلگرم تر شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار