وزیر نیرو: عبور از شرایط سخت کم آبی همکاری مردم و مسئولان را می‌طلبد

قم (پانا) - وزیر نیرو گفت: اگر امروز از وضعیت کم آبی، برای اصلاح ساختارهای خود استفاده نکنیم در آینده با مشکلات به مراتب پیچیده تری مواجه خواهیم شد که در صورت همکاری مردم و مسئولان می توانیم از این مرحله سخت عبور کنیم.

کد مطلب: ۷۰۶۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد

رضا اردکانیان، عصر پنجشنبه در نشست مشترک مدیران وزارت نیرو با مدیران استان قم، با اشاره به اینکه کشور ما در شرایط خطیر کم‌آبی و خشکسالی قرارگرفته است اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با کمک مردم و مدیران بحران آب را در آینده مدیریت کرده و مشکلات کم‌آبی در کشور را برای مردم کمتر کنیم .

وی بیان داشت: اگر ما امروز از این وضعیت کم آبی، برای اصلاح ساختارهای خود استفاده نکنیم در آینده با مشکلات به مراتب پیچیده تری مواجه خواهیم شد، بنابراین شرایط خشکسالی فرصتی است که پیام ها راحت تر به مردم منتقل و ضرورت های امروز و فردا نیز ذکر و برای آنها تدابیری اندیشیده شود .

وی با تأکید در مدیریت صحیح آب در استان‌ها افزود : باید در این شرایط حساس، فهرستی از بایدها و نبایدهای خود در همه استان ها در پیش روی داشته باشیم، اینکه ما در جایی میلیاردها تومان هزینه انتقال آب کنیم ولی شاهد باشیم که صرف فضای سبز می شود در حالی که مردم نیاز شدیدتری به آن دارد، مطلوب ما نیست .

وزیر نیرو لازمه مدیریت نزاع را مدیریت حوزه آبریز دانست و خاطرنشان کرد : آب مرز طبیعی خود را دارد و باید ضمن احترام و به رسیمت شناختن مرزهای آبی، اجازه دهیم مسائل آب در مرزهای طبیعی خود حل و فصل می شود، ضمن اینکه شورای عالی آب در این زمینه بسیار فعال و نقش تعیین کننده ای دارد .

وی افزود: شورای عالی آب یکی از پیشروترین مکانیزم ها در زمینه مدیریت آب است که این شورا به صورت یک قانون بوده که در دهه 80 تصویب شده و تصمیمات آن نیز مورد توجه می باشد و بهتر است مسائل آبی در این شورا مطرح شود .

اردکانیان مدیریت صحیح و بهینه منابع آب و حفظ حقوق حق آبه داران را لازم دانست و تأکید کرد: هر حرکتی که تشدید کننده ذهنیت‌ها در تعارض با مدیریت حوزه‌های آبی باشد باید کنترل شود، زیرا می‌تواند مشکلات بزرگی را در آینده برای کشور و وزارت نیرو ایجاد کنند .

وی ادامه داد: اکنون به دلیل خشکسالی با وضعیتی مواجه هستیم که آب در مناطق کم آب و سرشاخه ها زمینه برای تنش فراهم شده و بعضی ها به فکر افتاده اند که ازاین وضعیت استفاده کنند، ولی وظیفه مشترک همه ما و کسانی که بیشتر در معرض افکار عمومی هستند این است که بهانه ای به دست دشمن ندهیم و هر گامی را برای تخفیف زمینه های تنش، به پیش برداریم .

وزیر نیرو به ظرفیت کشور در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی نیز اشاره کرد و گفت: بهتر است به‌جای پراکنده‌کاری تمام توان کشور را در ایجاد مکانی واحد برای تجمیع امکانات انرژی خورشیدی جمع کرده و ظرفیت‌های انرژی خورشیدی در کشور را توسعه دهیم و سیاست‌های کشور را در این جهت برنامه‌ریزی کنیم .

در این نشست استاندار قم نیز گزارشی از وضعیت استان و نیارمندهای آن ارائه داد که مهمترین آن درخواست برای رفع مشکل فاضلاب منطقه پردیسان قم و پرداخت بدهی های مربوط به انتقال آب استان قم بود .

رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز برای دیدار با مراجع عظام تقلید و علما وارد شهر قم شد.

/ حسین باریکلو /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار